hur utfodrar ni era hundar?

Seabaz

Trådstartare
Det finns vad jag vet två sätt (?) att utfodra en hund.

Då som ger maten på bestämda tider och de som låter hunden äta när den vill/har mat liggandes framme hela tiden.

Vad föredrar ni?

Jag vet att viss mat ska ju blötläggas och den blir ju dålig då om den ligger framme hela dagen.
Men då fodrar man ju med tort foder..

Hundar som får mat på bestämda tider är med glupska?


Jag vet några då deras hundar åt när de ville. När de fick en ny hund som var van vid mat på bestämda tider så fyllde de en balja med hundmat och den hunden fick äta hur mycket den ville. Den åt tills den spydde men efter det så åt den inte mer...
Tills den var hungrig då men sen gick den och små-åt.

Vad tycker ni om det? Det behövdes alltså bara EN gång, sen var hunden med på det andra utfodringssättet...

Hur gör ni och varför? :)

Jag har ingen hund nu men jag är nyfiken. Förut hade jag hund och vi utfodrade på det ena sättet och min kompis utfodrade sin hund på det andra.
Ibland var vi lite oense om vad som var bäst egentligen?
 
Min hund fodras på båda sätten.
Han har fri tillgång till torrfoder hela dagen. På morgonen och kvällen får han dock lite torrfoder blandat med filmjölk eller Vov (skitmat men i princip det enda han äter :crazy:).

Min kille har blivit oehörd bortskämd av släktingar och dylikt :mad: så han äter bara när han är riktigt hungrig. Därav den fria tillgången till torrfoder. Ibland så kan det gå flera dagar utan att han äter (kräsen!) därav morgon-och kvällsmålet med filmjölk eller Vov blandat med torrfoder, det äter han oftast upp.

Det var väl allt.. tror jag :smirk:
 
Min mamma har alltid torrfodret framme till sina två hundar och det går bra. Jag själv har lärt mig att man ska ge hunden allt på en gång, men jag gör en blandning av båda. Min hund får den mängden hon ska ha och sedan får hon äta det när hon vill. Jag ger henne inte mer än det hon ska ha även om hon har ätit upp. Att ha fri tillgånhg gick inte på henne heller, det har jag testat och nu får jag hålla igen lite för hon är lite överviktig!
 
Vi utfodrar våran kille 2 gånger om dagen. Han får torrfoder (om han inte stjäl katternas burkmat då!) och det äter han oftast upp. Vi brukar ge honom maten efter att vi har ätit så han har laddat lite inför maten eftersom han annars brukar vara lite svårstartad.... Däremot får han inte äta i köket eller ta några rester ur händerna på oss för han stjäl från bordet så fort man låter honom göra det! De matrester som blir blandar jag i torrfodret så det blir lite godare.
 
Man bör anpassa utfodringen efter individ.

Har kompisar som har RW och om deras hundar skulle ha fri tillgång på mat så skulle det sluta med att de åt ihjäl sig eller blev överfeta.
De är alldeles för matfixerade.

Å andra sidan har jag vänner med Jack Russells och de har mat framme hela dagen för de hundarna är energiska och rejäla förbränningsmaskiner som inte är alltför matfixerade.

Jag och sambo blir om några veckor hundägare till terrier. Vi kommer köra med fasta mål just för vi vill ha koll på hur mycket mat hunden får i sig och fasta måltider är ingen nackdel så den orkar aktivera sig hela dagen - oavsett om hunden faktiskt klarar av att ha en skål med mat framme konstant.
 
min hund har jämt mat i sin matskål men han äter bara på kvällen ändå efter sista kvälls promenaden...å anledningen e att jag vill att han ska äta mer så jag får upp han lite mer i hull....
men sen e det ju olika från hund till hund..vissa funkar det för andra inte...
 
Jag har en tik som alltid varit himla krånglig med maten. Ett tag körde jag med att fodra på bestämda tider och ta bort skålen efter en viss tid. Det var dock så krångligt att jag struntade i det.

Nu får maten stå framme jämt. Jag utfodrar morgon och kväll om skålen är tom då och låter bli om det finns mat kvar. Vill hon inte äta kan hon låta bli. Jag orkar inte krångla.

Jag föredrar inget sätt framför det andra egentligen. Funkar det att ha foder framme jämt kan man väl ha det om man vill, men jag vet en hel del hundar som skulle äta ihjäl sig om de bara kunde.
 
Min hund får mat morgon och kväll, inga bestämda tider. Det beror helt på hur vi vaknar, vad vi gör osv.

Provade att ge henne full mängd, och så fick det stå framme. Då åt hon upp allt direkt, och var sen jättehungrig på kvällen istället.

Så vi kör på den metoden som funkar helt enkelt :) Äter hon inte när hon får sin min serverad, då får hon vänta till nästa mål.
 
Tekla får mat två gånger om dagen, först på förmiddagen, vid lunchtid ungefär, sen efter att vi ätit middag vid 17.00. Hon vet så väl att hon ska få då, för då ställer hon sig och pratar och talar om vad hon vill.

Varför vet jag väl inte, det har väl bara blivit så från början, och då har vi fortsatt.

Emma
 
Mina får två ggr per dag. Blir det rester kvar av middagen kan de få smaka på den också.
Jag föredrar att de äter när jag ger, just för jag vill veta att de ätit om man ska bort eller något. Och jag vill även de ska ha ätit om man tex ska tävla eller så, vill inte min hund ska gå på tom mage en hel dag ( nu tävlar jag inte, men då det begav sig)
 
Det verkar ju himla nimt med mat framme hela dagen, men eftersom vi innehar labrador i huset går inte detta.... Weimaranerm är också ngt matfixerad och hade nog ätit upp det mesta, men hon är dock inte hemma på dagarna.

Så de får morgon och kväll, de stora. Terriern får mat på kvällen, efter 22.00, det är enda gången hon äter...

//E
 
Förut kunde jag ställa fram dagsgivan på morgonen, och sedan fick han äta när han ville. Han tog en tugga då och då, och åt oftast upp sista kulorna på kvällen innan läggdags.
Senaste tiden har han dock fått ökad matlust, och äter snabbare än förut. Så nu ger jag morgon + kväll. Eftersom han är storvuxen vill jag fördela mängden lite.
Jag har även börjat blöta fodret, har nämligen märkt att han blir mycket bättre i magen då.
 
mina hundar får amt två (ibland 3) gånger om dagen, torrfoder - dock INTE på några bestämmda tider eftersom vi inte har nån regelbunden dygnsrytm.
 
Min hund äter torrfoder 4 ggr per dag på någorlunda exakta tider. Ska nu börjar med BARF istället för torrfoder så då kommer jag nog inte ge lika ofta.
Men sen tränar vi mycket med godis och han har alltid tuggben liggandes hemma som han får tugga på. Han har en tendens till att bli mager så vi slänger i honom det mesta han äter. :)
 
Mina hundar har alltid haft fri tillgång till maten och det har alltid fungerat bra.

Var lite klydd nu när min lilla hund var sjuk och inte fick äta torrfodret! :)

Min svärmor utfodrar sina kl 8 och kl 16 och har gjort sen urminnes tider.........Därav kan hundarna "klockan" och svärmor är helt låst till dessa tider! Blir alltid problem när hon ska på kalas och dyl....Tycker det verkar jättejobbigt! + att hundarna är hysteriska halvtimmen innan dom får maten!

Naturligtvis kan jag förstå att fri tillgång inte passar ALLA hundar, men vi har haft olika raser och individer genom åren och alla våra har det funkat bra på!
 
*lånar knapp av ren lathet*

Vi har "fri tillgång" (Han får en giva på kvällen som han äter under natten, likaså lägger vi upp en del på morgonen som han oftast plockar i sig under dagen) till våran kille nu för att det passar honom bäst. :)

Glad hund med bra hull och bra mage = nöjd matte :)
 
mina hundar är så glupska så att ha mat stående framme är inte till att tänka på. de får två ggr dag, en på morgonen efter första promenaden och en på kvällen vi 18.
 
Jag har ju fått höra att om man har en hund som är kräsen i maten och svår att hålla i hull så ska man absolut INTE låta maten stå framme hela dagarna utan tvärtom ställa fram maten vid bestämda tider (eller iaf bestämt antal ggr/dag) och DIREKT ta bort maten om h*n så mycket som tittar åt annat håll än maten och nästa mål så får hunden bara den mat den lämnat sist. Det ska alltså få hunden att äta MER och bli glupskare. Stämmer inte det? :confused:

Min hund är nästan helt ointresserad av sitt torrfoder men jag vill inte ge upp och ge massa annat "gott" så hon blir bortskämd ovanpå att redan vara matkräsen... Alla tips på hur man får i hunden MER mat utan att MUTA i hunden fodret mottages tacksamt! :bow:

/JES
"allt är visst svårt med första hunden" :smirk:
 
Vi ger 2gånger per dag.
När första personen vaknar, mellan 6 och 10-tiden!
Kvällsmat blir emellan 6 och 8 tiden.
Vi känner oss inte låsta till vissa tider, utan hundarna får anpassa sig efter oss. Det har inte varit några problem.
Den stora vovven får vatten över sin mat för att hon ska äta långsammare. Det fungerar med önskad effekt.
Lill vovven får sitt utan vatten.

Skulle de ha fri tillgång skulle de rulla fram och vi vore ruinerade...
Känns bra att det är husse och matte som bestämmer när maten skall intas.
 
Har alltid gett mat på bestämda tider. Vi har alltid haft flera hundar samtidigt och låter man maten stå framme nallar de av varandra och den som står lägst i rang kan bli utan. Numera får de färskfoder och det kan av uppenbara skäl inte stå framme hela dagarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 643
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 804
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp