Hur väljer man psykolog?

FÖRKUNNELSE
HÖR OCH HÄPNA

Jag har just kommit hem från en session (säger man så?) hos psykologen.
Detta var mitt fjärde (4) (!) tillfälle.

Vi har setts en gång i veckan i en månad nu, och kommer fortsätta ses en gång i veckan under hösten/vintern.

Det känns helt okej.
Mest har jag hittills spenderat tusentals kronor på att få uttala min avsky mot andra människor överlag. Vilket jag förvisso gör mer än gärna. Vi har inte börjat jobba jättemycket med min faktiska problematik, utan nystar just nu mest i min bakgrund, det jag håller på med just nu och hur jag ser mig själv som person. Psykodynamisk terapi verkar spännande.

To be continued. :D
 
Nu verkar du ha hittat en psykolog @Fruentimber och du var student (?) men mitt svar kanske kan hjälpa någon annan. Jag ringde företagshälsovården på mitt jobb och fick prata med en trevlig kvinna, haspla ur mig varför jag ringde lite snabbt och sedan hörde hon av sig dagen efter när hon hade researchat lite psykologer och hittat en som hon trodde kunde passa mig och den problematiken. Det blev en jättebra match. På mitt jobb fick man 6 st entimmes-samtal med psykolog gratis och utan frågor (eller chefs vetskap) (behövdes fler tillfällen så behövde man prata med företagshälsovården igen) och det spelade ingen som helst roll om anledningen till att man sökte var privat eller jobbrelaterat. Tips till er som har företagshälsovård! Detta var i kommunal sektor.
 
Nu verkar du ha hittat en psykolog @Fruentimber och du var student (?) men mitt svar kanske kan hjälpa någon annan. Jag ringde företagshälsovården på mitt jobb och fick prata med en trevlig kvinna, haspla ur mig varför jag ringde lite snabbt och sedan hörde hon av sig dagen efter när hon hade researchat lite psykologer och hittat en som hon trodde kunde passa mig och den problematiken. Det blev en jättebra match. På mitt jobb fick man 6 st entimmes-samtal med psykolog gratis och utan frågor (eller chefs vetskap) (behövdes fler tillfällen så behövde man prata med företagshälsovården igen) och det spelade ingen som helst roll om anledningen till att man sökte var privat eller jobbrelaterat. Tips till er som har företagshälsovård! Detta var i kommunal sektor.
Det låter som ett generöst avtal! Eller så är det vårt som är snålt. Vår företagshälsovård har egna anställda som vi kan få några samtal hos, i sämsta fall är de bara beteendevetare. Några externa psykologer/psykoterapeuter är det inte tal om.
 
Det låter som ett generöst avtal! Eller så är det vårt som är snålt. Vår företagshälsovård har egna anställda som vi kan få några samtal hos, i sämsta fall är de bara beteendevetare. Några externa psykologer/psykoterapeuter är det inte tal om.
Vi har tre samtal initialt. Sen är det lite upp till ens närmaste chef. När jag behövde samtal sa chefen ifrån till den upphandlade företagshälsovården att jag skulle ha bästa tilgängliga. Då kom en konsult som var psykoterapeut som var mig till enorm hjälp. Ca 10 samtal.
 
Det låter som ett generöst avtal! Eller så är det vårt som är snålt. Vår företagshälsovård har egna anställda som vi kan få några samtal hos, i sämsta fall är de bara beteendevetare. Några externa psykologer/psykoterapeuter är det inte tal om.

Jättegeneröst! Det är legitimerade psykologer som erbjuds och vad jag förstod det som en hel hög med olika inriktningar.
 
Det låter som ett generöst avtal! Eller så är det vårt som är snålt. Vår företagshälsovård har egna anställda som vi kan få några samtal hos, i sämsta fall är de bara beteendevetare. Några externa psykologer/psykoterapeuter är det inte tal om.
Vi har ett samtal med en beteendevetare, med möjlighet till ett till om vi är tillräckligt tokiga. Mvh kommunanställd. Men vi är utbildade i suicidprevention, så det finns någon som kan hugga en nästa gång man är på väg ut genom fönstret i varje fall :up:.
 
Psykologen och jag lägger pussel. För varje gång vi ses kan vi skarva en ny pusselbit.

Efter de senaste sessionerna har jag börjat rycka tag i saker. Avsäga mig ansvar. Avfölja folk. Blockera konton. Ta itu med hälsan. Jag "städar" och gör av mig med sådant som, åtminstone i nuläget, tar mer energi än vad det ger. Prioriterar om i livet och vardagen. Som @stjarnhimmel så fint påpekade i sin tråd - det måste finnas ett annat sätt att leva.

Den senaste tiden har även Buke varit en källa för frustration och irritation, så jag funderar på en Bukepaus. Om utbytet till större del blir negativt så måste ju något ändras. Tiden jag lägger på slentrianläsande, diskuterande och irritation på sociala medier/forum är ju horribel? Vissa diskussioner blir som en liten inklämd tagg i skon som gör sig påmind var sjunde steg. :cautious:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp