Hur vänjer man av djur vid hjul?

Riley

Trådstartare
För tre-fyra månader sedan utökade jag min lilla deguflock med två 2-åriga honor som dittills haft tillgång till motionshjul under hela sitt liv. Hemma hos mig är alla former av hjul bannlysta, och det har inte varit populärt hos nykomlingarna. Det är gnag, gnag, gnag på gallret, dag ut och dag in. Så är det någon som har något briljant förslag på vad jag kan göra?

De sitter med två andra degus i en specialbyggd bur, ca 200 lång, 130 hög och 80 djup som är full med tunnlar, stegar, krypin, gångar och annat. Gott om spån på botten att gräva i, halm och tomma toarullar att boa med, pinnar och grenar samt även "leksaker" i egenskap av träklossar som hänger i små kedjor från taket. Hö, pellets och sandbad har de alltid tillgång till och de får komma ut ur buren minst två timmar om dagen. Jag vet hur de har fötts upp och bott - betydligt mindre små akvarium med ett hus och ett förbannat hjul - så det är inte det att de är vana vid större.

Buren verkar duga bra för mina andra degus, varav den ena är gammal och varit nöjd utan hjul i hela livet, men inte dessa. Har provat att lägga in kattleksaker (bollar), men de nya skiter i dem och gammelmannen gnager sönder dem. :grin: Godis i ihopknölade toarullar, godis utspritt i spånet, ommöblering - inget har hjälpt, de bara gnager. Äter och så gör de och de är fina i hullet och pälsen, men ändock, jag tycker ju synd om dem som är så understimulerade. Ett "problem" kan nog tyvärr vara att de är honor, för jag upplever hanar som mycket lättare att aktivera då det i en flock normalt är de som står för bobyggandet osv.

Så... förslag, någon?
För er som inte är bekanta med degus brukar det påstås att de är ungefär lika intelligenta som råttor, och det är nog ett påstående jag själv också vill stötta, det är i alla fall väldigt aktiva och smarta djur.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Nu är det en massa år sen jag hade degus.
Men om dina nya degusar är vana vid hjul är det svårt och ställa om dom på och inte få ha det. Det beror ju på hur deras levnads vis varit tidigare och har dom haft en rutin är det den som gäller för dom enligt deras tycke och tänke. Har dom fått ha tillgång till hjul och aktivt använt det är det också något dom kommer protestera mot och inte få ha genom och hitta på andra saker för och stimulera det som dom går miste om i aktivitet.
Rutiner är svåra och bryta.

Vissa degusar är mindre aktiva än vad andra är. :)

Vad med och skaffa ett hjul som du plockar fram och låter dom få motionera i, någon gång i veckan eller nån gång om dagen.
Ett alternativ som jag och min moster kom på för och slippa höra det knirkande ljudet från hjulet mina degusar hade, var och skaffa en boll man kunde stoppa ner dom i en åt gången och låta dom springa fritt i lägenheten eller huset. :D
Löste mycket för min läsande moster som störde sig på det knirkande hjulet då jag bodde hemma hos henne under några månaders tid. :D

Mvh Xoya. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Tyvärr är alla former av bruk av hjul något jag vägrar, och för mig handlar det inte lika mycket om rutiner som om ett skadligt beroende. Sådana här hamsterbollar skulle jag heller aldrig skaffa.
Men tack ändå!
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Tyvärr är alla former av bruk av hjul något jag vägrar, och för mig handlar det inte lika mycket om rutiner som om ett skadligt beroende. Sådana här hamsterbollar skulle jag heller aldrig skaffa.
Men tack ändå!

Av två onda ting kanske ett par timmar i hjulet per dag är bättre än gallergnagande dygnet runt? Successiv avvänjning.

Jag har för mig att jag läst någonstans att smådjur kan bli beroende av dessa hjul, speciellt om de bor i övrigt litet och "tråkigt". Träning utlöser endorfiner som mår en att må bra, så i stort skulle jag tro att det är just ett litet missbruk du behöver få bort.

Finns det något annan variant av motion man kan ge? Jag kan inte degusar men spontant tänker jag simning, kanske inte så populärt dock...? :D
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

För all del. :)
Det problem som redan är kommer dock kvarstå då lösningen är en enkel och relativ för dina degusar.
Om du tycker det är ett skadligt beroende med hjul så är det ju bra om du kan reglera hur mycket du tycker dina degusar har behov av att springa genom och plocka fram och ta bort hjulet. :)
Får jag fråga vad som ligger bakom din tankegång gällande hjul?
Det finns andra alternativ med flying saucer wheel om du är emot vanliga hjul.http://www.youtube.com/watch?v=HqmTQb08SWE :)
Mvh Xoya. :D
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

+ Skogstrollet
För att djuren enligt mig springer i en onaturlig ställning vilket ger upphov till spänningar och smärta, med långsvansade djur tillkommer även aspekten med svansens böjning. Och som sagt, jag gillar inte att djuren blir beroende av endorfinet, därav att jag även är emot de hjul som inte är utformade på "traditionella" vis.

Jag har aldrig provat att bada dem, har heller aldrig hört om någon annan som gjort det så det känns lite osäkert. Jag tycker att de har tendenser att vara ganska lättstressade vad gäller nya saker, och det vore ju trist om de fick en hjärtattack och dog. :p

Jag har funderat på om man skulle kunna bygga typ ett tunnelsystem som vissa hamsterburar har, eventuellt komplettera det med något mer (gömma godis kanske?) och låta dem springa där någon timme om dagen? Det var ju bara det där med att ha plats också...
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Hmm.... Det är jättesvårt att råda när det verkar som att du provat massor!

Vad gör de när de släpps ut? Är de det minsta intresserade av något annat du erbjuder?
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Du skulle alltså ha ett litet mini-löpband! :idea:
Nä det där med simning var nog inte ett seriöst förslag. :) Massor med hamstertunnlar låter bra men kräver som sagt en del utrymme. Om du inte kan fästa upp det på en vägg eller nåt? Det skulle ju vara rätt fräckt att se också.
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

finns det inget äckligt (ogiftigt) då kan spraya på gallret? jag tänker att om gnagande beror på "abstinens" så borde den släppa relativt fort om dom inte byter ut beteendet mot tex gnagande på galler
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Fast då tar man bara bort symtomen och inte det faktiska problemet.

Om gnagandet är ett sätt att hantera stressen över att inte längre ha hjul så kan det förvärra situationen för djuren.
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

kl

Ang rör/tunnlar har jag sett att en råttmänska gör diverse tunnelsystem av dubbelvikta fleecefiltar som hon helt enkelt syr ihop här och där och klipper några hål så det blir som en labyrint, som går finfint både att ha utlagd och upphängd. Vet inte om det kan vara något för degus, men kanske värt att testa? Tar lite mindre plats undanplockat än vanliga plasttunnlar :)
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Aha okej på så vis. :)
Men hoppas det är någon annan som har en bra lösning som passar för dig och dina degusars behov. :)

Mvh Xoya. :D
 
Sv: Hur vänjer man av djur vid hjul?

Åh, vilken smart grej! Borde väl inte vara helt omöjligt att hitta någon som skulle kunna sy ihop något sådant. Tack! :)
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej! I julklapp fick min tioåriga dotter två degus. Vi har ingen erfarenhet av degus sen tidigare men jag har läst att det ska vara...
Svar
9
· Visningar
1 574
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp