Hur vänjer man in en häst till ett nytt stall?

Editten

Trådstartare
Hej! Jag har absolut inga planer på att köpa häst just nu men jag har alltid undrat. Hur vänjer man in en häst när man köpt den? Måste hästen hälsa på stallet innan man faktiskt flyttar in den? Ska hästen träffa hagkompisarna redan första dagen? Ska man rida hästen första dagen? Visa runt?
Ja, jag bara undrar helt enkelt. :p
 
Hur man gör är lite olika men det är bra om hästen kan stå inne i box bredvid en häst hen ska gå ihop med över natten så att de hinner lära känna varandra lite. Det kan också vara bra att hästarna som ska gå ihop går bredvid varandra i några dagar innan de släpps ihop om man har möjlighet. Observera att staketet isåfall ska vara dubbelt med såpass mycket mellanrum att hästarna inte är så nära att de kommer åt varandra och står och sparkar framåt och därmed riskerar att fastna i staketet. Någon meter eller så brukar vara lagom lite beroende på hästarnas storlek. Innan man släpper ihop hästen med andra hästar kan det faktiskt vara bra att visa hästen var staketet går i hagen och när man släpper ihop är det viktigt att ha koll och att hagen är så stor att hästarna kan flytta sig ifrån varandra. Blir det bråk bör man enligt min mening ta isär hästarna igen och fundera över vilken konstellation som kan passa istället. Hästar är som vi i det avseendet, vissa fungerar de bra med och med andra inte alls och en häst ska såklart inte behöva gå ihop med hästar hen inte trivs med.

Det är viktigt att visa hästen vad som gäller i dess nya hem. Att reglerna är tydliga, rutinerna är tydliga gör hästen trygg snabbare i sitt nya hem.

Om man rider första dagen eller inte beror på hur hästen har levt tidigare. En häst som har tävlat mycket, varit på många meeting och därmed är van vid att resa och nya miljöer kan må bäst av att genast komma in även i den rutinen som ridningen innebär men det beror såklart också på hur långt hästen har flyttat. Har flytten tagit många timmar kan det vara bättre att gå en promenad och rida dagen efter.
En häst som inte är van vid att resa kan behöva flera dagar för att lära känna både andra hästar och de nya människorna men det är oftast dumt att låta en häst i full kondition bara gå i hagen eftersom överenergi då byggs upp och det blir jobbigt för alla i onödan. Oavsett bör man pyssla lite med hästen så att hen vänjer sig vid sina nya människor och miljö men lika viktigt är det att hästen får lära känna sina nya hästkompisar och får landa i sitt nya hem.

Det absolut viktigaste är att ha tydliga regler och rutiner. Inte tänka att man ska vara snäll och låta hästen göra som hen vill i början. Det är inte snällt utan skapar förvirring, oro och ångest för hästen att inte veta vad som gäller och då kan man få en häst som tar saken i egna händer, det är då vissa människor anser att hästen försöker ta över vilket inte alls är fallet utan hen försöker göra vad hen kan för att överleva. Jämför med om du kommer till ett nytt land och inte får veta vad som gäller utan du gör ständigt bort dig men ingen berättar hur du ska göra utan efter några dagar när du tror att du gör rätt får du utskällningar istället för att du gör som du tror men gör då enligt övriga fel.
Med ömsesidig respekt och tydlighet kommer man längst.
 
Beror helt på hästen, min kan jag släppa in i hagen med kompisarna direkt när vi kommer.
Han får vila i max 2 dagar, sen bör jag rida för att ha ska komma ner i energi nivå :)
Andra behöver en lång invänjning av både rutiner och har kompisar och behöver vila i veckor:)
 
Hos oss tillämpar vi karantän för nya hästar, dvs de får gå i egen hage/lösdrift/utebox på en avskild plats i två veckor innan de får ha kontakt med andra hästar på gården eller tas in i stallet. Därefter brukar den nya hästen få gå i separat hage i nära anslutning till den flock den skall in i några dagar innan ihopsläpp sker.

Det jag gillar med karantänsförfarandet, förutom det uppenbara att det förhindrar/försvårar spridning av olika smittor, är att jag då när jag köpt en ny häst haft ett par veckor på mig att sköta hästen helt själv och lära känna den innan andra människor och hästar kommer in i bilden.

Foder kan vara bra att ha med från gamla stallet och blanda ut med det nya i början, för en successiv övergång på kanske 1-2 veckor.

Ridning eller annan träning brukar jag börja med från dag ett (eller två, beroende på när på dagen hästen kommer), och då på en för hästen "lätt" nivå. Är det en tävlingshäst i full kondition, rider jag ett normalt till lätt träningspass, är det en unghäst som bara precis är insutten så longerar jag eller gör något annat från marken. Men tror i normalfallet inte på några längre viloperioder eller bara promenader i början, utan börjar med det jag tänkt att hästen skall göra på det nya stället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
588
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
813
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 240

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp