hur vänster galopp??

V

vickan

är det nån som har tips på hur jag ska lära min häst att fatta vänster galopp?? hon har kunnat det får något år sen, men jag tappade intresset och lånade ut henne på foder.. och nu går det helt enkelt inte att fatta vänster galopp,. höger går hur lätt som helst, och hon går även i form där, försöker jag med vänster så blir det höger ändå! det spelar ingen roll hur liten volt jag rider på, eller hur många gånger jag fattar om hon tar ändå alltid vänstergaloppen! behöver tips snarast! tack på förhand / vickan
 
Hej!

Pressa henne inte, utan ta gärna hjälp av någon "riktigt hästkunnig" som kan det där med inridning...

Rid gärna på en volt i trav... gör en förberedande halvhalt, lätta på inre tygel(vänster), skjut fram inre höft, smacka och säg "galopp". Och om det behövs kan du lägga till ett litet spörapp på HÖGER BAK!! Höger bak är nämlígen det benet hästen fattar med först i vänster varv!

Hopaps det går bra! Lycka till!

Kjam Johanna
bounce.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Låt säga att du rider i vänster varv på volt.
Lätta innertygel, ställ lite åt höger , ge galoppskänkel och peta till med spöet på höger skinka.
Välj alltid att fatta galopp på den stängda delen av volten d.v.s. den delen där hästen kan ta stöd av väggen - gäller så klart bara om det är problem att fatta galopp.
 
jag har slutat försöka få henne fatta vänster galopp, eftersom att jag inte vill pressa henne utan att veta hur jag egentligen bör göra. väntar på att få en ridlektion av en duktig ridlärare, och detta kommer ske inom kort, men jag tänkte bara höra om någon hade ett riktigt bra tips påhur jag ska göra, för att " börja" på egen hand.. men jag tror ändå att jag väntar till jag ska rida för honom, för spö går absolut inte, hon är spörädd, skulle hon bli lite petad på så är det bara att hoppa av och gå hem, hon kan inte lugna ner sig igen under hela träningspasset, har testat! (fd travare).. men jag tackar så mycket för svaren!
biggrin.png
wink.png
 
Senast ändrad av en moderator:
hej igen!

At du inte presar henne tycker jag låter bra... hoppasd dte går bra!!

KJam Johanna
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack så mycket!
biggrin.png
det är jag säker på att det kommer göra, bara jag får lite hjälp! det kan inte bero på att hon har ont någon stans eller att det är nåt med musklerna? hon är helt låst liksom... varför jag funderar är för att hon har kunnat det förut (dock inte helt problematiskt)
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
tack så mycket, det hoppas jag också!
smirk.png
ni tror inte att hon kan ha ont nån stans, eller att det har med nån muskel att göra??? varför jag undrar är pga att hon har kunnat fatta vänstern också förut (dock inte helt oproblematiskt)
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Visst kan det vara något som är fel.
Jag utgår alltid från att man kollar det först.

Många gånger när det är sådana fel kan det räcka med att ta hjälp av en equiterapeut.
 
Att longera då? Om du sätter upp ett litet hinder på volten och galopperar över i höger varv så borde hon ju landa i rätt.. eller
unsure.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ett sätt att få hästen att fatta vänstergalopp är att fatta för tydliga hjälper i en vänsterkurva, då bör det bli vänster automatiskt.

Men om din fd travare kunnat fatta vänster tidigare men nu inte gör det bör du kanske kolla med equieterapeut eller kiropraktor, det kan vara någon låsning.

/Jane
 
det med hindret har jag inte testat än, men det med kurvan hjälper inte ett dugg, hon fattar höger hur det än är!
Tvivlar på att hindret funkar, för när jag hoppar vanligt så fattar hon ALLTID höger även om jag hoppar på en volt.. kanske lättare för henne när jag inte sitter på????
ska kolla upp henne... tack för svaren iaf!!
 
jag hade samma problem med min häst men de e bara jobba henne på volter å göra galoppskänkeln där å använda spöt på bogen lite lätt för att visa att de e så de ska gåtill.beröm när hon gör rätt å tjata inte ut de utan volter å galoppfattningar å bryt av å gör nya då & då..

lycka till :banana:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
20
· Visningar
906
Senast: Glimra
·
Hundträning Vi tävlar inte men det är ändå smidigt att hämta inspiration från tävlingslydnad nu när aktiveringen till viss del måste ske i mörker...
Svar
17
· Visningar
1 174
Senast: Trasten
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 168
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp