Hur värderar ni en bra sadel?

malumbub

Trådstartare
Hej!

Min stallägare ska sälja sin islandssadel, som han fick med sin nordis! Jag har putsat till den och gått igenom alla sömmar och sånt för att kolla hur den mår.
Nu undrar jag vad ni värderar som en bra sadel? T ex om det är viktigt med vissa detaljer. Förslag på prisnivå?

Sadeln är ju då begagnad och det svarta lädret har fått lite färgändring på vissa små utsatta platser (det svarta har blivit lite grönare, typ slitet). Lädret är av bra kvalitet och allt är helt och sitter bra. Har inte blivit använd på nåt år. Fyllningen är jämn och fin och det finns bara en läderskada bestående av en liten prick (knappt 5 mm i diameter) på ena kåpan. Sadeln är i mina ögon i mycket gott skick.
Tror att den är rätt lik en Ulan men jag vet inte säkert om det är en exakt likadan.
Jag ska kolla upp märke och storlekar imorn.

Jag har ju ingen alls vana eller erfarenhet av islandssadlar, har inte ens suttit i en. Är alltså rätt tacksam för all hjälp som finns att få. Vad tror ni om pris? Vad är en sån sadel värd?
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Du har ingen chans att fråga en sadelmakare eller liknande?
Handlar det om lite högre prislappar vill man gärna veta märket, och få veta säkert att bommmen och annat inte är snett osv.
Be någon sadelkunnig värdera den åt dig! der brukar vara det smidigaste.
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

FrittePower skrev:
Du har ingen chans att fråga en sadelmakare eller liknande?
Handlar det om lite högre prislappar vill man gärna veta märket, och få veta säkert att bommmen och annat inte är snett osv.
Be någon sadelkunnig värdera den åt dig! der brukar vara det smidigaste.

Just nu har jag ingen direkt bra möjlighet till det.
Jag är ju själv mer kunnig med engelska (och western) sadlar och vet hur de funkar och vad man ska titta på vid köp. Däremot vet jag inte vad för speciella detaljer islandsfolk tittar på. Vet inte om det är så stor skillnad egentligen, men man blir ju lite osäker...
Stoppningen och bommen känns mkt bra. Ja, jag kanske inte kan se exakt lika noga som en sadelmakare, men är sadeln märkbart sned, så märks det ju när man tittar på den noga - oftast.

Vad jag förstått så finns nya Ulan till runt 15hundra på marknaden och om det här nu är en sån så kan han ju inte lägga sig över det direkt.

Finns det nån sida där de olika märkena finns? Det fanns ett märke på sadeln, men ingen text som jag direkt såg och när man inte känner igen symbolerna/märkena, så blir man ju lite ställd...

Jag ska ta bilder imorn och ska då också leta efter om bomvidd och sätesstorlek står nånstans, för det gör det på vissa engelska sadlar...
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

tycker inte det är någon speciell skillnad på islandshästsadlar och engelska (ja till utseendet en viss del ja :p )
Så det är nog inget speciellt du behöver titta på, en islandshästsadel är att jämföra med en dressyrsadel...men oftast längre vilket är lustigt eftersom islandshästar ofta har en kort rygg. undrar vad svaret är på den frågan (?)

Men om den är i användbart skick som den är nu (behöver ej omstoppning och dylikt) och är i så gott skick att den kan hålla ett par år till och har en bomvidd som säljer (x-tra small brukar vara svårtsålt dvs det vet jag själv :smirk: )
Så ligger kanske priset mellan 700-2500tusen.

Men ser du SEN att det är en "billigare" sadel som ex ulan får du ju inte gå över nyköppiset. halva priset ungefär eller något mer kanske skulle vara lämpligt? jag vet inte hur hållbara lågprissadlarna är eller vilken garanti dem har. Men i denna fråga känns det som att märket vore bra att få reda på eller låta folk se vad dem är beredda att betala.
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Jag har haft några billiare sadlar, ngn från hööks, börjes samt Ulan sadeln.Ulan sadeln går egentligen inte att jämföra med de andra nämnda sadlarna då den är så mkt bättre, men en så billig sadeö har jag sålt för högst 500kr å då har den varit i bra skick, kanske tappat lite färg på knävulstren.

Annars är Ulan en bättre sadel än många andra dyra islands häst sadlar på marknaden, den har vid bom, bredare tunnel å är kortare, så det kan vara en bättre investering än en sadel på 12 000 ibland.
Dock kan man ju inte sälja en sadel dyrare än vad den kostade att köpa.

Sadlar utan märke kan man inte räkna med att få mkt för,omkring 500 om man vill ha den såld över huvudtaget skulle jag gissa
Annars tänker köparna att det är lika bra att köpa en billigare sadel som ny istället..
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Det är väl inte en Ulan, men jag känner igen märket. Har ett pannband från samma märke! Pannbandet köpte jag på Lyckås, så kanske kan kontakta dom?
Däremot ser den ut att bli svårsåld: den har förängda bossor och äntligen har de festa islandsägare kommit på att det inte funkar. Om du har tur kanske du kan sälja denl till en annan med en bred häst. Men gå till ensadelmakare som kan värdera den.
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Diabolical_Kitten skrev:
Det är väl inte en Ulan, men jag känner igen märket. Har ett pannband från samma märke! Pannbandet köpte jag på Lyckås, så kanske kan kontakta dom?
Däremot ser den ut att bli svårsåld: den har förängda bossor och äntligen har de festa islandsägare kommit på att det inte funkar. Om du har tur kanske du kan sälja denl till en annan med en bred häst. Men gå till ensadelmakare som kan värdera den.

Ok - ska kolla med Lyckås! Om nu inte nån annan kommer på märket...?

Ägarens ambition är att sälja sadeln, så den slipper stå i hans förråd och samla damm. Så att gå till en sadelmakare kan kännas lite väl ambitiöst, om man nu inte har nån som är intresserad av den...
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Ja, den sadeln passar nog endast hästar med mkt LÅNG rygg. Så det kan bli knivigt att sälja den. Men till rätt pris kan man bli av med det mesta... :smirk: Kanske nån annan hästras också kan ha den? vem vet.
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

kryptisk - det har du rätt i! Såg inte det förut!

Ska se om jag kommer förbi dem nån gång snart så jag kan kolla om det är samma märke...

Jag fortsätter med mina frågor;
Vad är det som gör en islandssadel till en islandssadel? (Det här blev svårt att formulera...) Finns det nåt som säger att jag som engelsk ryttare inte kan ha den som t ex uterittssadel? (Försöker få pejl på målgruppen till sadeln...)
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Har nu varit och tittat på sadeln på Hööks.
De ser lika ut MEN den i affären saknade märke på knapparna - hade bara blanka knappar. Sen hann jag inte sturdera minsta lilla detalj, då jag var där på snabbvisit (inklämt, ej planerat) men det vore ju skumt om det inte vore samma tillverakre...eller?

Verkligen ingen som vet märket? (Har inte fått svar från Lyckås.) :crazy:
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Det där ser ut som en sadel som finns på H**ks för 1595 kr. En sadel som jag inte skulle rida i ens om jag fick betalt för det, då den är väldigt hård både för ryttaren och hästen. Dessutom är den väldigt lång och har väldigt smalt mellan bossorna på undersidan så att den nästan ligger på ryggraden.
 
Sv: Hur värderar ni en bra sadel?

Hjartagna skrev:
Det där ser ut som en sadel som finns på H**ks för 1595 kr. En sadel som jag inte skulle rida i ens om jag fick betalt för det, då den är väldigt hård både för ryttaren och hästen. Dessutom är den väldigt lång och har väldigt smalt mellan bossorna på undersidan så att den nästan ligger på ryggraden.

Öööh, nej, sadeln har en bred kanal - den är bred mellan bossorna.
Sitsen på den sadeln jag har att göra med känns mjuk när man håller på med. Observera dock att jag inte suttit i den, bara hanterat utan häst.
Men ja, utseendemässigt liknar den Hööks billiga. Dock har Hööks-sadeln inte märket som "min" har, vilket gör mig lite förvirrad.

Sedan återstår fortfarande min fråga om märket...
 

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 136
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 968
Senast: prallan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp