Hur vågar en köpa häst?

Bukefalos 30 år!

grodan21

Trådstartare
Jag har funderat hur en vågar köpa häst igen? Priset på allt går upp, det är foder, veterinärvård osv. Även om det finns en buffert så känns det som en skada skulle kunna äta upp mycket pengar. Eller är det jag läser i sociala medier vinklat.

Jag tänker att har du försäkring + buffert + räknat högt på omkostnaderna så får en väl hoppas att det räcker?

Det är dyrt som tusan att ha häst men de beror fortfarande lite på HUR en har dem med.

Tror kompisen sagt hon lägger runt 10.000:-/månaden men att de även kan va ännu mer.
Jag räknar på ett helt annat stall och ett annat sätt att ha häst och räknar med 5000:-/månaden. Jag har dock råd med mer än det 🙂

Jag köpte egen gård 2021 och bor nu här med 4 hästar (två är mina, två är min vuxna dotters). Det har ju hänt jättemycket under tiden jag bott här - snabbt ökande elpriser första och andra vintern, ukrainakriget, vansinniga bränslepriser, inflation, räntor osv osv. Sjuk hund som behövde till klinik i två omgångar, coronavirus bland hästarna varav en behövde ett par dygn på djurskjukhus, en långdragen hältutredning och sedermera avlivning av en av hästarna, en bil som slutade fungera och inte ville börja fungera igen trots snordyr reparation... Och ändå tycker jag inte det är så illa som det framställs i sociala medier.

Jag har ju också saker som gör att det blir hyfsat billigt för mig att ha häst: De bor på min egen gård så jag har ju ingen stallhyra (köpte gården för kanske hälften av vad en enklare villa i stockholmsförort skulle kostat). Jag har en väldigt bra och dessutom billig höbonde vilket gör att jag har bra tillgång till grovfoder. Jag har också hyggligt mycket betesmark vilket gör att gräs är en del av foderstaten nästan året runt (södra Sverige). Hästarna är lättfödda (islandshästar) och kräver minimalt med kraftfoder - i princip får de lusernhack och mineraler som "kraftfodergiva". Min dotter är hovslagare så minimal utgift för att sko hästarna (vi kvittar stallhyra mot skoning).

Du får ju göra en realistisk budget utefter dina förutsättningar och så bestämma dig för hur stor sparad buffert du vill ha för oförutsedda saker som händer. Men har du en häst som du har inhyrd på anläggning där t.ex. grovfoder och strö ingår så har du ju bara där antagligen betydligt mer förutsägbara kostnader jämfört med vad jag har, så det är ju verkligen "bara" veterinärkostnader som plötsligt kan bli en hög summa. Och då gäller det att välja försäkring och omfattning av den klokt.

Jag tror att 10 000 kr/månad är ett bra och rimligt riktmärke. Sen är det självklart dyrare i vissa områden av Sverige och billigare i andra delar.

Men om du räknar 10 000 kr/månaden i löpande utgifter är det på de flesta ställen en rimlig budget.

Sen beror det självklart på vilken typ av häst du köper och om du vill träna och tävla.

Halvblod är generellt dyrare att försäkra än exempelvis Islandshäst.

Jämför olika bolag. Glöm inte att kolla hur lång självriskperioden är.

Lite både och. Det är dyrt men jag tycker också det blir lite skrämsel i många trådar. Jag har 3 hästar (2 halvblod och 1 fullblod) som sammanlagt kostar under 10 000. Hade aldrig haft råd med 3 annars. Då är jag inackorderad.
Jag tävlar dock inte.
Men räkna på dina förutsättningar osv.

Ja det är dyrt men det är en orimligt, det beror helt på hur du står uppstallad och hur mycket du vill träna och tävla.

Min häst kostar ca 4000 per månad i fasta kostnader.
Stallhyra, foder, försäkring och hovslagare.
Har hög veterinärvård men inget livvärde, skos runt om av godkänd och utbildad hovslagare.

Det är dyrt att rida hos andra, typ ridskolor, om man måste betala. Lyckas du köpa en frisk häst och använder den som normalt typ den går 5-7 dagar i veckan så kan man räkna med att et är billigt. Räkna på gympriser till på köpet. Tävla är dyrt, statusgrejor är dyrt. Använder du din häst som en seriös hobbyhäst tycker jag du ska jämföra med andra hobbies.

Det är dyrt att rida hos andra, typ ridskolor, om man måste betala. Lyckas du köpa en frisk häst och använder den som normalt typ den går 5-7 dagar i veckan så kan man räkna med att et är billigt. Räkna på gympriser till på köpet. Tävla är dyrt, statusgrejor är dyrt. Använder du din häst som en seriös hobbyhäst tycker jag du ska jämföra med andra hobbies.
Jag har ju tidigare haft relevant friska hästar, så är livrädd att den turen är slut nu

Jag är ganska obekymrad över modeprylar, men köper det som jag vill ha när det behövs. Har försökt kolla upp vad en stallplats skulle kunna kosta, men det finns inga annonser ute. Men tänker att för 8 tkr borde det gå att hålla häst.

Ja det är dyrt men det är en orimligt, det beror helt på hur du står uppstallad och hur mycket du vill träna och tävla.

Min häst kostar ca 4000 per månad i fasta kostnader.
Stallhyra, foder, försäkring och hovslagare.
Har hög veterinärvård men inget livvärde, skos runt om av godkänd och utbildad hovslagare.
4000 kr täcker inte ens min stallhyra och grovfoder😅😅
Är verkligen stor variation. Jag ligger också kring 10000 kr per månad..

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig men har stått utanför Stockholm, utanför stan men hästområde med fina anläggningar med ridhus o ridbana och varierande ridvägar. Kollektivstall 8500 kr i mån. Och då ingick inte allt grovfoder eller strö som hästen behövde. Sååå... det beror på.

Nu avflyttad därifrån av olika anledningar men det är dyrt här ute.

Nu vet jag inte var i landet du befinner dig men har stått utanför Stockholm, utanför stan men hästområde med fina anläggningar med ridhus o ridbana och varierande ridvägar. Kollektivstall 8500 kr i mån. Och då ingick inte allt grovfoder eller strö som hästen behövde. Sååå... det beror på.

Nu avflyttad därifrån av olika anledningar men det är dyrt här ute.
Bor långt från Stockholm ;) tror inte jag hade passat i ett så dyrt stall :o

Jag står snorbilligt men räknar ändå 10000/månad för jag tränar ofta 2 ggr/vecka och tävlar en del.
Skulle jag börja räkna in dieselkostnaden så drar det iväg ännu mer.
Förresten, jag skulle inte ha en stark dieselbil och trailer om jag inte hade häst så ja, visst är det stora kostnader.

Men visst går det att ha häst på andra sätt om inte träning och tävling är prioriterat och då går det att komma ner i pris. 🙂

Det som kostar mig mest är försäkringarna och sen tillkommer bensin till o från stallet, men det är inte med i hästarnas budget såklart🤣
Har två hästar billigt hos en kompis. Räknar med att de kostar under 5.000 per månad. Nu kommer till fast kostnad på 500/månad för en ska halvskos plus att jag lagt extra pengar på att få 4åringen hoppad och har börjat träna dressyr igen, det drar snabbt iväg med någon eller ett par tusenlapp bara på träning.

När jag stod uppstallad med ridhus var nog budgeten runt 5000 för en häst, helskodd. Men då behövde jag inte åka bil dit istället.

Har noll koll på mina pengar, ibland räcker inte lönen och jag får ta från sparkontot och ibland sparar jag ganska många tusenlappar. Haft otur med skadad häst och det drar snabbt iväg.
Men med en ok buffert så har det löst sig.

Kan tillägga att jag inte har några resekostnader till och från stallet, tar bara bilen om jag ska köra hästen.
Har ingen stor och dyr bil heller, hade varit samma även utan häst.
Har inte ridhus och ridbana vid stallet, har prioriterat stora hagar och lång utevistelse istället.
Däremot är det ett hästtätt område så jag löser anläggningskort hos ett stall 1 km från oss, perfekt avstånd! Det betalar jag med mitt friskvårdsbidrag 😁

Bor väldigt hästvänligt, korta avstånd både för träning och tävling, undantaget när jag ett par gånger om året tävlar fälttävlan i ett annat län.
Tycker det är roligt att både träna och tävla men den kostnaden är ju också enkel att styra.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hållbarhet i kylskåpet...
Tillbaka