Hur vanligt är det bostadsbyte den 1:a i månaden?

Jordabalken säger:
----
4 § Hyresavtal som gäller för obestämd tid kan, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla
1. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen, när avtalet avser en bostadslägenhet, eller
2. vid det månadsskifte som inträffar närmast efter nio månader från uppsägningen, när avtalet avser en lokal.
----
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/jordabalk-1970994_sfs-1970-994


Det är ju klädsamt att "kompisen" - med en så bestämd uppfattning - presenterar källa.
 
Hyreslagen:
7 §När hyrestiden har löpt ut skall hyresgästen senast påföljande dag lämna lägenheten och senast klockan 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den.
Infaller den dag då lägenheten skall tillträdas eller lämnas på en söndag, annan allmän helgdag, lördag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton, skall det i stället ske nästa vardag.
Första och andra styckena gäller ej, om annat avtalats. Lag (1984:694).

Om en vill lämna senare eller komma tidigare så bygger det på att man gjort frivilliga överenskommelser mellan parterna.
 
Jag kan bara vara en till som bekräftar vad andra här har sagt - jag har i princip bara fått tillträde till ny lägenhet den första vad jag kan minnas. :D
 
Nu fick vi flytta in tidigare sist mot att vi betalade en slant då de skulle flytta den 20 och då var lägenheten städad och klar. Så vi flytta in den 29 tror jag men normalt sätt får du nyckeln den 1;a.
 
Alltid 1:a av min erfarenhet också. Annars har jag fått betala dubbelhyror…
Då har jag ändå flyttat 5 gånger på 5 år typ 🤪

En av gångerna fick jag låna en lastbil för alla mina saker för att besiktningen av den jag flytta från var före inflytt till nya. Skitkul verkligen
 
Som nu till tex får jag nycklarna till min nya lgh 1:a december och ska hämtas innan 12. Dvs en onsdag. Jag får flörta lite med min chef redan nu och fråga snällt om jag kan vara ledig den dagen
 
:D Jag skulle säga att det ALLTID händer.

Jag har knappast varit med om att man haft något annat datum i månaden. Att man sedan kan komma överens med tidigare hyresgäst om tidigare eller senare tillträde är en annan sak. Officiellt är det alltid den 1 i månaden.
Säger samma som ovan!
 
Jag har flyttat så sjukt många gånger i mitt liv och det har alltid varit tillträde den 1;a i månaden. En gång fick vi flytta in den 15 december istället för den 1/1 för att hyresvärden tyckte synd om vårt då lilla barn att hen inte skulle få ha en fin lugn jul. Jag tror inte barnet brydde sig alls om jag ska vara ärlig. Hen var bara 6 månader gammal men det var ju snällt iallafall :)
 
Alltid 1a, dock undantaget lägenheten som jag och sambon köpt nyligen, där satte mäklaren 2december av nån anledning :laugh: Inget problem för oss då avsatt hela december för flytt m.m.
 
Som nu till tex får jag nycklarna till min nya lgh 1:a december och ska hämtas innan 12. Dvs en onsdag. Jag får flörta lite med min chef redan nu och fråga snällt om jag kan vara ledig den dagen

Kolla om du kan få en dag ledigt med lön, dvs permission. På mitt jobb kan vi få det i samband med flytt (max 1 gång per år). Det är nåt facket förhandlat fram gissar jag.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 860
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 055
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 294
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 408
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp