Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Om man vill ha ett kreditkort för oväntade händelser eller katastrofer, men inte litar på sig själv, är ett bra tips att ta en platsmugg, fylla det med vatten, lägga i kortet och frysa in det. Då behöver man ta fram det ur frysen för att kunna använda det, vilket gör att alla impulsinköp försvinner.
 
Om man vill ha ett kreditkort för oväntade händelser eller katastrofer, men inte litar på sig själv, är ett bra tips att ta en platsmugg, fylla det med vatten, lägga i kortet och frysa in det. Då behöver man ta fram det ur frysen för att kunna använda det, vilket gör att alla impulsinköp försvinner.
Kom ihåg att det var ett tips till ett par på lyxfällan för massa år sedan med kort frusna i vatten.
 
Om man vill ha ett kreditkort för oväntade händelser eller katastrofer, men inte litar på sig själv, är ett bra tips att ta en platsmugg, fylla det med vatten, lägga i kortet och frysa in det. Då behöver man ta fram det ur frysen för att kunna använda det, vilket gör att alla impulsinköp försvinner.
Om man inte råkar ha bra sifferminne, och lätt kommer ihåg kortnumret efter att ha använt det ett par gånger...
Hälsningar, hon som en gång köpte en trampolin på en webshop under en efterfest, trots att kortet var hemma 🤪 (lång historia)

Nej, det är inte riktigt så illa som det låter, trampolinen hade nog blivit köpt senare ändå, och pengar fanns på kontot, så kunde lika gärna ha använt bankkort ;)
 
Om man vill ha ett kreditkort för oväntade händelser eller katastrofer, men inte litar på sig själv, är ett bra tips att ta en platsmugg, fylla det med vatten, lägga i kortet och frysa in det. Då behöver man ta fram det ur frysen för att kunna använda det, vilket gör att alla impulsinköp försvinner.
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon
 
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon
Jag känner nästan bara såna som betalar med fysiska kort.
Träffar kanske hundra gäster om dagen där 95% eller mer använder sina kort.
Det är kanske mer lokalt hur trenden är?

Jag har försökt men min bank funkar tydligen inte hos Apple Pay och jag har inte brytt nej om att forska vidare i det 🙈
 
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon
Tycker det är intressant ibland hur tvärsäkert du uttalar dig om saker folk gör längre (tänker på tråden om husse/matte som var för ett tag sen). Jag vet nog ingen sådär på rak arm som har korten i telefonen.
 
Jag har SEB och har haft det i en massa år. Jag har ett MasterCard (tidigare Visa, men banken bytte så då fick ju även jag ett nytt), ett debit-kort. Jag har ingen kredit på mitt konto och inget kreditkort. Det är inget jag tillfrågats om, och inget jag efterfrågat/ansökt om heller.
Det ingår i 'enkla vardagen' men man måste ansöka om det.
Det kommer inte automatiskt,
Kollade upp det pga den här tråden 😅
 
Tycker det är intressant ibland hur tvärsäkert du uttalar dig om saker folk gör längre (tänker på tråden om husse/matte som var för ett tag sen). Jag vet nog ingen sådär på rak arm som har korten i telefonen.
Jag frågade, uttalade mig inte tvärsäkert.

Och jag bor inte i Sverige. I min umgängeskrets betalar alla med klocka eller telefon. Ålder 30-60 år.
 
Jag frågade, uttalade mig inte tvärsäkert.

Och jag bor inte i Sverige. I min umgängeskrets betalar alla med klocka eller telefon. Ålder 30-60 år.
Ah, okej. Det var nog en underton jag läste in då i din formulering med ”ens”. Och jag vet att du inte bor i Sverige :) därav ännu intressantare med dina inlägg, tycker jag då.
 
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon
Jag har samma problem och kortuppgifterna ligger dessutom i både mobil och dator. Kortet tar jag bara med mig när jag är ute och reser eller om det är något speciellt.

Frysa in datorn känns som overkill....
 
Tar alla typ Samsung Pay nu? Förr har det ju varit lite si och så med det.
Så gott som alla affärer tar paytjänsterna - har inte stött på någon som inte tar det eller swich. Benisin kan nog vara knepigt ( jag kör sällan bil så har dålig koll) om man ska betala vid pumpen och jag tror de vill ha ett fysiskt kort på Circle K när jag hyr bil men är osäker.

Jag hade även problem när jag ville gå på toaletten vid slottet, den automaten tog bara kort.
 
Så gott som alla affärer tar paytjänsterna - har inte stött på någon som inte tar det eller swich. Benisin kan nog vara knepigt ( jag kör sällan bil så har dålig koll) om man ska betala vid pumpen och jag tror de vill ha ett fysiskt kort på Circle K när jag hyr bil men är osäker.

Jag hade även problem när jag ville gå på toaletten vid slottet, den automaten tog bara kort.

Jag tankar via app på CircleK och St1 har blippfunktion numera. Får testa med mobilen nästa gång.

Måste ha nytt fodral till mobilen, vore skönt att slippa måst ha plånboksfodral.
 
Jag tankar via app på CircleK och St1 har blippfunktion numera. Får testa med mobilen nästa gång.

Måste ha nytt fodral till mobilen, vore skönt att slippa måst ha plånboksfodral.
Jag betalar alltid med mobil då jag tankar. Både med pay och med app. Slipper stå och knappa på pumpen
 
Jag betalar alltid med mobil då jag tankar. Både med pay och med app. Slipper stå och knappa på pumpen

CircleK 's app funkar inte helt tillfredsställande för mig. Jag tankar oftast tidigt på morgonen och för det mesta hittat inte pumpen bilen. Så jag får sitta och knappa på mobilen istället.
 
Ni som inte har kreditkort - har ni inte ens det via er bank, alltså att det ingår i ert konto/kortpaket från banken? Jag har konto hos både SEB och Danske Bank och från bägge bankerna har jag både fått ett Debit kort och ett Credit kort. Det senare är ju ett kreditkort.
Jag avbeställde det kreditkort som ingår i vårt kontopaket, men som du säger så beställdes det automatiskt.
Jag har två andra kreditkort så tyckte inte att jag behövde ett till..
 
Vem använder ens fysiskt kort längre? Jag kommer inte ens ihåg när jag senast ens sett min kort.

Kanske får ta och frysa in både klocka och telefon
Jag har bara ett av mina kort inlagt på apple pay. Betalar med telefonen när jag går till allra närmsta butiken (10 meter bort, då tar jag på mig tofflorna och lämnar plånboken hemma), men annars betalar jag alltid med kort sålänge jag har plånboken med mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 900
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 891
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 652
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
708

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp