Hur vanligt är det med kreditkort?

Har du ett kreditkort?

  • Jag har ett kredikort/flera kreditkort.

    Röster: 133 55,2%
  • Jag har bara bankkort.

    Röster: 108 44,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    241
Ni som inte har kreditkort - har ni inte ens det via er bank, alltså att det ingår i ert konto/kortpaket från banken? Jag har konto hos både SEB och Danske Bank och från bägge bankerna har jag både fått ett Debit kort och ett Credit kort. Det senare är ju ett kreditkort.
Det ingår i paketet men man får ansöka om det, hos SEB iaf.
 
Jag får inte sätta in i förväg på mitt kort från Santander. Det får inte ligga pluspengar på det, då betalas dessa tillbaka direkt. Enligt den banken. Så verkar inte gå på alla.
Samma på Coops kreditkort. Sätter man in för mycket har inte de pengarna något skydd. Jag råkade ha för mycket insatt en gång men då var jag och handlade och betalade med kortet dagen efter så jag hann aldrig få någon utbetalning.
 
Var med om samma sak men mitt kort blev scimmat här hemma i Sverige och det var 3 dragningar om totalt 75000 kr. På "comic bookstore" :cautious:. Gjorde samma process som du, spärrade kortet, anmälde till banken (var kreditkortet hos min ena bank), anmälde till polisen och skickade in polisanmälan till banken. Jag har för mig att banken strök dessa tre poster direkt de fick in polisanmälan. Väldigt skönt att det inte var "mina egna"pengar som sagt.
Skönt att det bara var 3 transaktioner ändå. Inte kul belopp dock 🙈. Jag tror jag hade 25st blandat med våra egna. Vart scimmad på ett stort köpcentrum i Florida. Kortet hade använts både nära flygplatsen, uppe i Orlando samtidigt som transaktioner skett i Miami 😂 De hade både köpt playstation, tankat på en mack, betalat något på ett hyrbilsställe. Samt diverse småtransaktioner. Jag var tvungen att sitta och pricka hela fakturan till både polisanmälan och kortreklamationen 😅. Sen var det vissa transaktioner som dröjde 3 dagar innan de hamnade på utdraget vilket gjorde det lite svårt.

Som sagt, skönt att det inte är egna pengar 😊

Mvh Miks
 
Hade kreditkort förut men avskaffade det då de höjde avgiften plus att jag kände att jag tappade kontrollen över vad som handlades. När fakturan kom var 60 dag så hinner man glömma vad man köpt osv, det blir lätt lite för stora fakturor som "plötsligt" trillar in. Nej, tryggt med direktbetalning via bankkort!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Hade kreditkort förut men avskaffade det då de höjde avgiften plus att jag kände att jag tappade kontrollen över vad som handlades. När fakturan kom var 60 dag så hinner man glömma vad man köpt osv, det blir lätt lite för stora fakturor som "plötsligt" trillar in. Nej, tryggt med direktbetalning via bankkort!

Jag har kreditkort på samma bank som mina konton, så för över direkt.
 
Jag har kreditkort pga skyddet man får när man handlar och företagen går i konkurs osv. Det var tack vare ett kreditköp jag slapp betala en faktura på 20 000 kr när ett företag i Australien gick i konkurs. Hade jag betalat med ett bankkort så hade jag fått vända mig till konkursförvaltaren och sen kanske få pengarna tillbaka när alla andra hade fått sina pengar först. Dessutom är kreditkort skönt när man checkar in på hotell och de ska reservera pengar som säkerhet, man vill ju inte att ens egna pengar ska vara låsta när man är på semester. Tredje skälet är om man ska köpa något dyrare och betalterminalen inte accepterar köpet pga något tekniskt fel så man måste göra om köpet, så är det första köpet reserverat i upp till typ fem bankdagar och då är ju de pengarna låsta om man skulle använda sitt bankkort.
 
Men det beror ju på vilket paket man väljer? Så fortfarande har du ju gjort ett aktivt val.
Jag har också konto i Danske Bank och valde bort paketet med kreditkort då jag redan har två andra kreditkort som är gratis.

Jag har SEB och har haft det i en massa år. Jag har ett MasterCard (tidigare Visa, men banken bytte så då fick ju även jag ett nytt), ett debit-kort. Jag har ingen kredit på mitt konto och inget kreditkort. Det är inget jag tillfrågats om, och inget jag efterfrågat/ansökt om heller.

Man behöver ansöka om kreditkort så man är kreditvärdig så nej det är inte automatik. Att ha ett konto på banken med ett kort för att ta ut pengar är inget som kräver kreditprövning däremot.

Det ingår i 'enkla vardagen' men man måste ansöka om det.
Det kommer inte automatiskt,
Kollade upp det pga den här tråden 😅

Jag avbeställde det kreditkort som ingår i vårt kontopaket, men som du säger så beställdes det automatiskt.
Jag har två andra kreditkort så tyckte inte att jag behövde ett till..

Det ingår i paketet men man får ansöka om det, hos SEB iaf.

Ok, se där. Jag har verkligen inget minne av att jag särskilt har ansökt om kreditkorten hos bankerna.
 
Jag har flera kreditkort, och snurrar större delen av månadens inköp på ett av dem (med rätt bra bonus 😁).

De andra har jag om jag behöver göra jobbutlägg, och ett som är "katternas" som är en extra säkerhet om något skiter sig ordentligt.

Inget av dem har några avgifter, och jag föredrar att ha betallösningar hos flera olika kortutgivare eftersom det inte är helt ovanligt att det strular hos någon ibland.

Anledningen till att jag mestadels använder kreditkort istället för betalkort är att kreditbolagen ofta har bättre villkor gällande om kortet blir kapat, ofta är ett krav utomlands, och ofta har vettiga bonussystem. Ibland finns även prisgarantier, och inte sällan olika typer av försäkringar (tex den klassiska reseförsäkringen om man betalar större delen av resan med kortet).

För mig gör det ingen skillnad om det är förra månadens utgifter jag betalar på fakturan, eller denna månaden direkt från kontot, jag vet ju ändå hur mina ekonomiska ramar ser ut. Vet man med sig att man lätt spinner iväg kanske inte det är en lika bra idé.

Har precis som dig och resonerar likadant.

Jag har rest en hel del tidigare och då har det lönat sig med kreditkort som givit poäng på allt jag handlat som jag sen har kunnat köpa biljetter för. Samt reseförsäkring och försäkring om det blir kapat och ibland försäkring på hyrbil etc.
 
CircleK 's app funkar inte helt tillfredsställande för mig. Jag tankar oftast tidigt på morgonen och för det mesta hittat inte pumpen bilen. Så jag får sitta och knappa på mobilen istället.
Fast det har inte med tiden på dygnet att göra. Jag har samma problem fast jag aldrig tankar tidigt på morgonen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Fordon Vad gör man när bilen rasar och kollektivtrafiken är för dålig och man måste ha en bil för att ta sig någonstans? Kan ju ibland ta en...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
11 645
Senast: Mineur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp