Hur vanligt är det med rävar i samhället? Är de farliga? (utbruten från Den 22a hunduppdateringstråden!)

Jag har höns och har råkat ut för att räven tagit flera hönor men inte är jag arg på räven som jagar de byten den hittar, jag är arg på mig själv som inte har säkrat mina hönor bättre. Jag brukar se hur de trampat ner gräset utanför tomten varje sommar innan de skördat på fälten för då kan de komma nära utan att bli sedda av mig eller hundarna.

Jag är så väldigt glad att rävarna här är skabbfria och tycker det är mycket vackra djur. Ser ingen anledning alls till att de ska jagas, vi har så mycket småvilt och gnagare här att varken räv eller annat vilt lider. Då är det mycket värre med trafiken som dödar allt som kommer i dess väg. :(
 
Nu? Det är ju typ 10 år sen parasiten upptäcktes i Sverige och förekomsten i landet är väldigt låg och inte speciellt spridd heller. Förekomst har bara upptäckts i Uddevalla, Katrineholm, Borlänge, Gnesta och Växjö kommuner under de här 10 åren liksom och träckprov skickas in från hela landet, framförallt under sva's studie under 2012-2014 men även annars.

Att ogilla räv pga den minimala risken att de kan bära på dvärgbandmasken är alltså en extremt obefogad rädsla.
Jag skulle inte vilja säga att det är en "extremt obefogad rädsla" i områden där man vet att den förekommer. Risken är liten men under de senaste åren har det börjat komma fall av människor som insjuknat och där man misstänker att de smittats i Sverige. Det har skrivits om detta både i Läkartidningen och i jägartidskrifter.
 
På tal om lodjur så klippte lodjur ett rådjur på en bekants tomt en gång. En tomt som visserligen låg nära skogen men i ett villaområde. Rådjuret var troligen också sjukt. Så tror inte det är så ovanligt de tar katter som man tror.
Rådjur går ju in i trädgårdar och lon följer efter så att ett rådjur blir taget nära bebyggelse är nog inte så konstigt. Exet höll på bli påsprunget av ett rådjur inne på Stureplan i centrala Sthlm för flera år sedan.

Jag tror att det är mycket vanligare att det är lo och inte räv när en katt blir dödad. Räven har nog många gånger inte en chans att ta en katt om den inte är gammal/väldigt ung och blir överraskad, det är många som har sett rävar bli bortjagade av katter.
 
På tal om lodjur så klippte lodjur ett rådjur på en bekants tomt en gång. En tomt som visserligen låg nära skogen men i ett villaområde. Rådjuret var troligen också sjukt. Så tror inte det är så ovanligt de tar katter som man tror.
Jag trodde att det var allmän kunskap att lo tar katter?
Hört om flera platser som fått lodjur och där först rådjuren minskat drastisk och sedan försvinner byns katter?
 
Vi har flera rävar som rör sig inne i samhället jag är uppvuxen i. Många människor blir lite skärrade när de mött den, med resultatet att det periodvis kommer upp flera inlägg i veckan i lokala facebookgruppen om "räven".

Ingen har blivit attackerad av räven än men många skriver "tur jag hade hunden med, den skrämde bort räven, vet inte hur det hade slutat annars". Heh.
Jag dör lite 🤣🤣
 
Vi har flera rävar som rör sig inne i samhället jag är uppvuxen i. Många människor blir lite skärrade när de mött den, med resultatet att det periodvis kommer upp flera inlägg i veckan i lokala facebookgruppen om "räven".

Ingen har blivit attackerad av räven än men många skriver "tur jag hade hunden med, den skrämde bort räven, vet inte hur det hade slutat annars". Heh.
Fick mig o tänka på när vi hade vår förra minigris. Var några ungdomar som la upp en bild på henne. De hade mött henne vid vägen på natten och var skärrade då de ej visste vad det var för djur :laugh: Vi blev ju rätt förvirrade då hon alltid var på gården på kvällen och morgonen. Men tydligen sprang hon runt på nätterna. Vi har liksom 600 meter egen grusväg också O_o så fick stänga in henne på nätterna :angel:
 
Jag trodde att det var allmän kunskap att lo tar katter?
Hört om flera platser som fått lodjur och där först rådjuren minskat drastisk och sedan försvinner byns katter?

Vi har ca 3 lokattsrevir i vårat område. Men vi har också harar till förbannelse samt rådjur så de tar nog inte så många som man tror. Det behövs nog en hel del lodjur för att hålla det beståndet nere.
 
Har aldrig reflekterat över räven som ett farligt djur, mer än för hönsen. Katter har jag aldrig varit med om att de tar, men kan tänka mig att en kaxig katt kan stryka med.

Har träffat på någon enstaka i stadsmiljö, men det har varit unga rävar som varit lite för nyfikna för sitt eget bästa. Skabbräv har jag träffat på, men framförallt grannen när den bröt sig in till hans jakthundar för att stjäla mat. Både grannen och hundarna fick skabb, det gick aldrig att diskutera skabb med honom - han blev helt svart i ögonen och bara gick. Hemsk åkomma.
 
Räv har vi förresten också till förbannelse här, kanske något färre de senaste två åren då grannen skyddsjagade på sin mark för att de hade fasanodling.

Bakom deras lada hängde ca 40 rävar på rad, skjutna. Ingen vacker syn precis men man såg dem bara om man gick över deras mark på baksidan.

Trots det har vi minst 3-4 rävar per natt som går utanför oss och jag har då aldrig sett det som ett hot eller blivit rädd. Tänker att räven med säkerhet inte tänkt bli upptäckt och om den ser mig sticker den alltid i en jäkla fart. Att gå på en människa är kanske möjligt men jag skulle säga att den nog var väldigt sjuk eller på annat sätt mentalt onormal.
Vi har hönsen skyddade på natten men de kan råka ut för räven på dagen och har gjort det någon gång.
 
Räv har vi förresten också till förbannelse här, kanske något färre de senaste två åren då grannen skyddsjagade på sin mark för att de hade fasanodling.

Bakom deras lada hängde ca 40 rävar på rad, skjutna. Ingen vacker syn precis men man såg dem bara om man gick över deras mark på baksidan.

Trots det har vi minst 3-4 rävar per natt som går utanför oss och jag har då aldrig sett det som ett hot eller blivit rädd. Tänker att räven med säkerhet inte tänkt bli upptäckt och om den ser mig sticker den alltid i en jäkla fart. Att gå på en människa är kanske möjligt men jag skulle säga att den nog var väldigt sjuk eller på annat sätt mentalt onormal.
Vi har hönsen skyddade på natten men de kan råka ut för räven på dagen och har gjort det någon gång.
Vad är räven för problem om man har så mycket att det är till förbannelse?
 
Såg ofta räv tidigt på morgnarna när jag jobba på flygplatsen i Manchester. Har också sett en räv i bostadsområdet jag bor i just nu, i Norge. Ser dom som ofarliga och söta, iaf för oss människor. Vilda rovdjur ska man ju såklart alltid ha respekt för då dom är just vilda, men håller man avstånd och visar hänsyn ser jag ingen som helst risk :) dom är ju väldigt fina att se på.
 
Vad är räven för problem om man har så mycket att det är till förbannelse?

Det är ju bara ett uttryck, så ta det gärna bara som det.

Det finns mycket räv här och jag är mycket nöjd med det än så länge för jag måste säga att hararna gräver hål på min ridbana och bajsar överallt. I och för sig är det som utkastat foderpellets för kompisens hundar, men.....

Hittills har jag inte blivit av med katten, inte blivit jagad av någon räv (obs, ironiskt) och bara en höna som lika väl kan vara en hök.
Två andra hönor har blivit tagna av höken så räven har gjort mindre skada.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp