Hur vanligt att kvinnor blir misshandlade ?

Röd

Trådstartare
Hur vanligt är det att kvinnor blir misshandlade i relationer? Det verkar väldigt vanligt när jag läser i trådar här och när jag tänker på vänner och bekanta. Vet flera som hamnat i riktigt dåliga relationer.

jag har inte varit i någon sådan relation själv men har nyligen börjat nätdejta och känner att jag på riktigt är lite rädd. Har nyligen läst boken relations psykopater. Det verkar ju helt omöjligt att avgöra om det är en bra eller dålig kille man träffar?
 
Min mammas förra relation var ett riktigt farligt sådant fall, annars känner jag mest till bekantas bekanta typ.

Däremot blev jag misshandlad av en man på mitt förra jobb - sådana relationer kan det också förekomma i. (alltså inte bara kärlek utan arbete, vänner, osv).
 
Sen tror jag även det beror på vilken typ av misshandel man pratar om psykiskt eller fysiskt, båda kan förekomma samtidigt också.

Jag tror tyvärr att det är vanligare än vi tror. Har varit i början till en sådan relation med en idiot, mitt ex tryckte mer ner mig psykiskt. Nu så här i efterhand är jag glad att det inte blev något med idioten, det hade aldrig slutat väl.
 
Vanligt. Har T-shirten av märket "psykisk misshandel", från en man som ingen skulle kunna tro något sånt om. Är jävligt skeptisk till att dejta igen pga det. Jag är ju rädd att jag ska råka på nån som också verkar jättebra utåt, och sen visar han sig vara lagd åt fysisk misshandel och sen slår han ihjäl mig, typ...
 
Vanligt. Har T-shirten av märket "psykisk misshandel", från en man som ingen skulle kunna tro något sånt om. Är jävligt skeptisk till att dejta igen pga det. Jag är ju rädd att jag ska råka på nån som också verkar jättebra utåt, och sen visar han sig vara lagd åt fysisk misshandel och sen slår han ihjäl mig, typ...
Jag förstår dig. Det är ca 15 år sedan för mig och jag lever i en trygg relation. Ändå är jag fortfarande påverkad av sån skit. Hoppas att du hittar en dejt med vett i huvudet.

Angående hur vanligt det är: jag tror inte jag känner en tjej som inte blivit utsatt, på ett eller annat sätt.
 
Jag kan räkna upp ett par män som är fysiska kvinnomisshandlare och en som håller på med psykisk misshandel. För varje man är det flera kvinnor som utsätts för psykisk och/eller fysisk misshandel.
 
Alldeles för vanligt. Misshandel innefattar ju inte enbart slag utan även psykisk misshandel, sexuellt tvång (vilket kan inkludera både det som i dagligt tal kallas våldtäkter men också tjatsex, sex för husfridens skull och sex med sovande partner vilket också är våldtäkt, ovälkommet tafsande och andra sexuellt kopplad utsatthet) och ekonomiskt.

Jag tror inte att jag känner mer en en enda som inte har blivit utsatt. Hon som säger själv att hon inte har blivit utsatt kanske har haft tur eller så vet hon inte/förstår hon inte att det hon tidigare har blivit utsatt för är misshandel. När man börjar prata om det så kommer det ofta fram att te x tjatsex ses som så vanligt att det inte riktigt räknas i mångas ögon. Det är ändock en form av misshandel.

Det är rent ut sagt för jävligt att det farligaste en kvinna kan göra är att leva med en man och det måste förändras nu!
 
Tror också det är otroligt vanligt, vill inte ens tänka på mörkertalet och jag tror de är så lätt att tänka att folk har de bra i sina relationer och man tänker inte dom, inte han, inte hon osv. Det kan vara precis vem som helst som utsätter eller blir utsatt🙁.
 
Hur vanligt är det att kvinnor blir misshandlade i relationer? Det verkar väldigt vanligt när jag läser i trådar här och när jag tänker på vänner och bekanta. Vet flera som hamnat i riktigt dåliga relationer.

jag har inte varit i någon sådan relation själv men har nyligen börjat nätdejta och känner att jag på riktigt är lite rädd. Har nyligen läst boken relations psykopater. Det verkar ju helt omöjligt att avgöra om det är en bra eller dålig kille man träffar?
Ganska vanligt, för ensamstående kvinnor cirka 12% och för sammanboende 5% under ett år enligt BRÅ. Överraskande var att för sammanboende är det faktiskt större andel män som blir utsatta för psykisk eller fysisk misshandel av sin partner än kvinnor.
 
En (briljant...) familjerådgivare sa det till mig efter den grövsta incidenten med mitt ex, ”Sånt här händer i de flesta relationer, men få pratar om det.”
Som om det vore en förmildrande omständighet :banghead:

Har nu ett förhållande med en fantastiskt vänlig, mjuk och omtänksam man. Det har snart gått ett år men man är fortfarande påverkad (mer än jag trodde) av förr och reagerar på märkliga grejer.
 
Ganska vanligt, för ensamstående kvinnor cirka 12% och för sammanboende 5% under ett år enligt BRÅ. Överraskande var att för sammanboende är det faktiskt större andel män som blir utsatta för psykisk eller fysisk misshandel av sin partner än kvinnor.
Den enda jag vet om som blivit utsatt för fysisk misshandel är en man som bodde med en kvinna.
Sen kan det ju såklart finnas fall i min umgängeskrets jag inte vet om.
 
har blivit misshandlad så att jag blivit riktigt rädd när jag insåg att denna person kan döda mig om han fortsätter att slå.
Våldtäktsförsök på jobbet med mera...
 
Inte exakt det du frågar efter men på en föreläsning sades det att 84% av kvinnor i Sverige har någon gång under sin livstid blivit utsatta för våld, hot om våld, och allt ifrån att känna sig mkt tvungen att ha sex ”annars” till regelrätta våldtäkter. De hade frågat kvinnor i mkt varierad ålder, ska tilläggas.
 
Jag är förvånad av att det inte är nästintill 100% som någon gång under livet blivit utsatt för det.

Våld eller hot om våld är nog i princip omöjligt att undvika under en livstid om man inte bott som eremit hela livet.
Näe? Riktigt så pessimistiskt är det inte.

Nog för att det sannolik är väldigt många som utsatts men att det är omöjligt att undvika är inte sant.
Jag har aldrig blivitutsatt för fysiskt väld eller hot om våld. Har flera vänner som inte heller råkat ut för det.
 
Näe? Riktigt så pessimistiskt är det inte.

Nog för att det sannolik är väldigt många som utsatts men att det är omöjligt att undvika är inte sant.
Jag har aldrig blivitutsatt för fysiskt väld eller hot om våld. Har flera vänner som inte heller råkat ut för det.
Beror på hur man vill tolka det men hot om våld är väldigt brett.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 077
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: miumiu
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
1 990
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 339
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp