Hur var/är det när ni ammade/ammar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

mumrikan skrev:
--- men sen jag blev mamma har jag bott utomlands (Sydafrika och Bolivia) och då vet man ju hur väninnor gör här---

Hur är det där då? Skiljer det mycket? Hur har du själv gjort? *nyfiken:)
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

havreflinga skrev:
Hur är det där då? Skiljer det mycket? Hur har du själv gjort? *nyfiken:)

OK Visst kan jag dela med mig av mina egna erfarenheter::)

Födde A på privatsjukhus i Sydafrika o hade innan förlossningen haft många långa diskussioner med min läkare för att förklara att jag inte ville bli rakad, inte ville ha sonen omskuren, inte ville bli snittad, inte ville vara helt nedsövd etc. Men såklart blir det aldrig som man tänkt:mad: så efter 20 timmar av värkar gav jag med mig och fick ryggbedövning så jag inte längre kunde stå upp och efter 30 timmar blev det akut snitt.:(

mumrikan skrev:
1. Hur lång tid efter förlossningen ammade du första gången? (timmar, dagar?)
Låg på uppvak hela eftermiddagen och hade JÄTTEONT pga eftervärkar. Fick starka tabletter så jag fick inte amma förrän efter typ 8-10 timmar. A kräktes upp all min mjölk de första 2 dagarna också så de gav ersättning. Men jag gav mig inte och när jag lämnade sjukhuset funkade det ganska OK förutom att jag hade för mycket mjölk.

mumrikan skrev:
2. Hur ofta (ggr per dygn) ammade du första månaderna?
Vid behov, typ var 3e timme på dagen, var 4e på natten. Men eftersom jag hade överflöd på mjölk brukade jag pumpa ut ett mål eller två och lägga i frysen för att jag skulle kunna sova. Använde sen den utpumpade mjölken för att kunna ta ett glas vin ibland eller lämna A ensam med sin pappa några timmar.

mumrikan skrev:
3. När (vid vilken ålder) fick ditt barn första gången nåt annat än bröstmjölk? (vatten, välling, juice, etc)
Gav INGET förrän... se nedan
Vita och rika i Sydafrika ger tillägg tidigt, men bland svarta och fattiga är det bra moderskap att barnen växer bra på bara bröstmjölk så jag fick höra ofta att jag var en bra mor för min son var så stor.

mumrikan skrev:
4. När började du ge puréer och sånt (smakportioner)?
När vi var i Sverige första gången fyllde han 4 mån och då sa alla där att man skulle börja ge smakportioner, så han fick nån sked potatismos eller nåt då. Men strax efter att jag kom tbk t Sydafrika åkte vi på månadslång bilsemester i regionen och det var då enklast att bara amma så jag glömde bort det. När vi kom tbk var han nästan 6 mån o jag fick bråttom att introducera burkmat, vilket han åt typ 1 gång per dag vid 7 mån och sedan mer och mer.

mumrikan skrev:
5. Hur ofta ammade du när barnet åt annat också?
Trappade ned mer och mer och när han fyllde 1 började jag jobba, så då blev det bara morgon och kväll.

mumrikan skrev:
6. Hur länge totalt ammade du?
Åkte på jobbresa när han var 14 månader och pumpade ut under hela veckan jag var borta för att underhålla mjölkproduktionen. Pappa gav utpumpad mjölk blandat med sojabaserad ersättning (vi trodde han var laktosintolerant, men det växte han ifrån sen) hemma. När jag kom hem ville han hellre ha pappas flaska än mina bröst så jag ammade sen bara nån enstaka gång efter det. Tyvärr:cry:

I Sydafrika skrev jag artiklar etc om amning bla pga klasskillnaden jag nämner ovan. Läste ALLT jag kom över om amning, bla relationen HIV/Aids om amning vilket är en MYCKET infekterad debatt där, liksom lagen om förbud mot reklam för barnmat, nappflaskor, nappar etc.

Hade flera gånger problem med mjölkstockning och mastit :eek: och var då nära att ge upp, men fortsatte mycket tack vare att jag läste och lärde mig mer om amning och allt gott bröstmjölken för med sig.

Nu bor jag i Bolivia (min sambo jobbar här) och skriver min magisteruppsats om amning. Gör en massa intervjuer (utökad form av det jag frågat er) med mödrar i alla samhällsklasser, utbildningsnivåer etc. JÄTTESPÄNNANDE!:banana: Här är det också mycket en klassfråga (överklassen ger ersättning nästan från början för då kan barnflickan ge det på natten och de kan fortsätta träna och gå på café som vanligt på dagen), men bland underklassen ser det väldigt annorlunda ut än i Sydafrika eftersom man traditionellt ger mycket örtteer till nyfödda för att skydda dem mot olika sjukdomar. Tyvärr är vattnet och flaskan de får teet i inte så rent så det blir sjuka av det istället. Många har lika många döda som levande barn. :eek:

Ja, jag skriver som sagt en uppsats så jag kan skriva hur mycket som helst...;)
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

1. Hur lång tid efter förlossningen ammade du första gången? (timmar, dagar?)
Kommer inte riktigt ihåg, skulle gissa på mellan 5-15 min. Han började leta efter bröstet innan navelsträngen blev klippt och barnmorskan tyckte att det var bra att uppmuntra det så han fick suga lite og var nöjd.
2. Hur ofta (ggr per dygn) ammade du första månaderna?
Allt från en gång i halvtimmen till två timmar i mellan.
3. När (vid vilken ålder) fick ditt barn första gången nåt annat än bröstmjölk? (vatten, välling, juice, etc)
6 månader och några dagar.
4. När började du ge puréer och sånt (smakportioner)?
Nästan 7 månader.
5. Hur ofta ammade du när barnet åt annat också?
Allt från 3 till 10 gånger per dygn.
6. Hur länge totalt ammade du?
Annar fortfarande och hann blir 1 år om en vecka. Har inga planer på att sluta helt före jul i alla fall. Men man vet ju inte vad som händer, tar en dag åt gången.
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

oz_joj skrev:
Vad är mastit?

Mastit är en inflammation i bröstkörteln och i de flesta fall är det en utveckling av svår mjölkstockning.
Man kan tex få det av stress, att barnet äter väldigt oregelbundet (två bidragande orsaker i mitt fall), eller av att man slutat amma för abrupt.
Det gör :devil: ont, brösten blir röda och man får feber. Man gör ultraljud för att se att det verkligen är en mastit och sedan går det över på några dagar med penicilin.
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

och ja just det, med mjölkstockning ska man hålla bröstet varmt och pumpa ut för att minska trycket så att barnet kan suga bra. Det ska man eg fortsätta med vid mastit, men det brukar vara ganska svårt att pumpa/ amma pga smärtan.
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

Vi får se...Han ammar ju bara på kvällen innan läggdags & får han inte sin nattslurk så blir han arg och ledsen.

Familjerätten & kontaktpersonen,pappan & pappans familj har hackat konstant att jag ens började amma,och nu kanske jag få ge med mig,inte bestämmt mig än...Nu är det så mycket bråk med pappan (finns en tråd till här på barn om det) så jag vet inte ens om han skall ha nattumgänge eller inte numera :confused:
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

ja jag tycker att de borde se till BARNETS bästa och då borde man ju främja amning. Ska läsa den andra tråden...
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

1. Hur lång tid efter förlossningen ammade du första gången? (timmar, dagar?)
*Omedelbart, efter några minuter kanske..?
2. Hur ofta (ggr per dygn) ammade du första månaderna?
*Första 2 veckorna åt hon 12-13ggr/dygn, sedan fick vi på bvc`s inrådan ge tillägg efter varje amning och då minskade antalet gånger drastiskt. Alma är snart 2 månader gammal och äter ca 6-7ggr/dygn nu.
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

Zaria:
Har läst dina andra trådar och det verkar ju verkligen som du haft ett jobbigt år. :eek: Hoppas att saker stabiliserar sig och att du får det lite lugnare framöver. Kanske få uppleva ett riktigt bra förhållande med nån som bara vill dig o H väl... :love:

Om att fortsätta amma så KAN det funka för dig att amma vid läggdags utan att det påverkar pappans läggningsrutin. Barn är smarta och fattar att varje förälder gör på sitt sätt. Och isåfall är det bara mellan dig o H hur du gör.

Men OM det skulle bli problem dvs om H inte vill ha flaska m pappa eller han inte vill ha ditt bröst så kan du ju ändra amningsrutinen. Tex så här::idea:
Om du nu ammar det sista du gör innan han somnar så börja lägg in mer och mer saker EFTER amningen.
Tex så kan du läsa en saga efter att du ammat, sen så småningom amma innan du sätter på pyamas, innan han badar, innan ni äter kvällsmat etc beroende på hur du vill att era rutiner ska se ut.

Efter en tid så kanske amningen har förskjutits allt tidigare på kvällen/eftermiddagen så att den är en tid som passar er bra utan att den stör läggningen. Kanske kan det bli er egen lilla privata stund som avslutar dagens vilda lekar och inleder kvällens mer stillsamma aktiviteter. En stund då ni kan känna att ni är nära varandra, då du kan berätta om allt ni gjort under dagen, vad vet jag.

Kanske kan detta vara ett sätt för dig o H att känna gemenskap, att tillsammans är ni starka, och förhoppningsvis hittar pappan sitt sätt att "connecta" också även om det är helt annorlunda. Och om det gör H tryggare kanske han kan få liknande läggningsrutiner med mamma och pappa, kanske får han en flaska välling med er båda för att kunna somna.

Hur tycker du att det låter? Om du gör så som jag föreslagit eller på nåt annat sätt spelar mindre roll, men om både du och H verkligen vill fortsätta amma så finns det sätt att göra det och ni ska inte behöva sluta för att nån annan säger det. En mamma vet (nästan) alltid vad som är bäst för sig och sitt barn om hon bara lyssnar till sitt hjärta.

En stor lycka-till-kram med allt :)
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

Jag ska prova dina tips och aändra lite i nattrutinerna,han har precis börjat med vällingen och äter ca 200 ml,idag har han dock inte velat äta på hela dagen,tror han känner att något inte är bra.

Han iofs ett år men jag tycker det är ok att han mysammar lite när han känner för det,och han verkar gilla det också,men ibland kan han "glömma" bort det,tänkte låta honom ta det i sin takt,vill iofs inte amma honom tills han är 5 men ännu är han så liten och äter ganska dåligt ofta.
Dessutom känns det som han håller på att avänja sig själv,och jag klarar inte att sluta nattamma honom ensam utan skrik och ilska från hans sida en hel natt,hade varit skillnad om han tex haft en pappa som kunde tagit över som han inte kopplar med amning,men nu är det ju som det är.

Tack så jättemycket för tipsen...Kram Z
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

Zaria skrev:
Han iofs ett år men jag tycker det är ok att han mysammar lite när han känner för det,och han verkar gilla det också,men ibland kan han "glömma" bort det,tänkte låta honom ta det i sin takt,vill iofs inte amma honom tills han är 5 men ännu är han så liten och äter ganska dåligt ofta.

Tycker att man kan mysamma så länge man själv och barnet vill. Även OM du skulle amma tills han blev 5 ;) så skulle varken han eller du ta skada av det, snarare tvärtom.

jag klarar inte att sluta nattamma honom ensam utan skrik och ilska från hans sida en hel natt,hade varit skillnad om han tex haft en pappa som kunde tagit över som han inte kopplar med amning,men nu är det ju som det är.

Jag tyckte det var svårt nog att sluta amma på nätterna trots att jag hade en pappa som var villig att gå upp och ta över. Vi slet och hade skrik och gråt varje natt bara för att en läkare sagt att han var stor nog att inte längre ammas på nätterna.
Så slutade vi bråka för vi orkade inte längre och ett par veckor senare vaknade han inte längre på nätterna. Då hade han själv mognat.
 
Sv: Hur var/är det när ni ammade/ammar?

Han måste enl familjerätten slutat amma när han är 1 år,för att pappan skall kunna natta honom ensam vid umgänge så vi har bara en månad kvar
Din familjerätt kan gå och dra något gammalt över sig! Du behöver INTE sluta amma, de har heller ingen rätt att kräva det!

Det går utmärkt att fortsätta amma och göra uppehåll en eller ett par nätter. Den som kan få problem är du, att du får pumpa ur när H är borta, så du inte får ont eller mjölken försvinner. H lär sig snabbt hur han ska komma till ro och somna hos sin pappa som inte har någon mjölk.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 507
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 300
Senast: Snurrfian
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 598
Senast: tanten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp