Bukefalos 28 år!

Hur varmt har ni inne?

Hur varmt har ni inne ca? Kryssa gärna även i om innetemperaturen ändrar sig beroende på ute-.

  • -15

    Röster: 4 1,5%
  • 16-17

    Röster: 13 4,7%
  • 18-19

    Röster: 75 27,3%
  • 20-21

    Röster: 119 43,3%
  • 22-23

    Röster: 70 25,5%
  • 24-

    Röster: 18 6,5%
  • Det varierar ganska mycket beroende på utomhustemperatur

    Röster: 46 16,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    275

SaraXX

Trådstartare
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?
 
Jag tror vi brukar ha runt 20-23 beroende på hur rått det är ute. Lättare när det är flera minus än enbart någon plusgrad.
Vår termostat hänger inte riktigt med.
 
Jag har runt 20-21. Skulle nog gärna ha drygt 22, men är faktiskt för snål för det. Jag har runt 13-16 i sovrummet och två rum är kallare, ner mot +9/10 när vi hade -25 grader
 
Brukar ha runt 18 grader inne på vintern. Jag är frusen av mig, så är det kallare sätter jag på extraelement. Har alltid långbyxor, långärmad och sockor på mig inne när det inte är sommar.
 
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?

Med tio minusgrader så klarar huset utan eldning ca 13 grader med alla radiatorer på max.

Sen måste man elda och då varierar temperaturen 20-28 grader över tid och olika platser i huset. Det håller sig ett par timmar efter elden slocknat. Så när man vaknar är det 13 grader igen och dags att starta kaminen!

Jag har intalat mig att temperaturcykelvariationer är bra för hälsan.
 
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?

Nar jag jobbar hemma varmer jag bara det rum jag sitter i, och inte ens da ar det pa pa "heltid", utan jag satter pa det ett par timmar i spurten nar det kanns kallt, da med en maltemperatur pa 21.

Har alltid tjocka strumpor och tjocktroja pa pa vintern, inte ovanligt att jag lagger till tofflor och/eller en filt om jag sitter still lange.
Men bor I UK dar husen ar daligt isolerade och varmepriserna hogre, sa mentaliteten kring att varma upp huset an en helt annan, och definitivt inte pa Sverige's niva!
 
Jag har mellan 19,5 och 21 beroende på hur det blåser och om solen värmer. 20,5 är perfekt temperatur för mig. Sovrummet ligger mellan 15-17 på nätterna.
 
Mitt hus håller värmen väldigt bra, det första jag gjorde när jag flyttade in var att sänka värmen till 19 grader. Trots det ligger innetemperaturen ofta på ca 20-21 grader.
Går åt väldigt lite energi för att värma huset.
När jag i framtiden (förhoppningsvis) bygger nytt hus så kommer isolering och en bra värmepump ligga högt på prioriteringslistan!
 
Apropå energidebatten så hamnade jag i en diskussion där min motpart tyckte att jag var dum i huvudet som tyckte att det inte är en mänsklig rättighet (i Sverige) att ha +23 grader inomhus året runt, och att jag hade fel som tycker att det är självklart att en behöver ha typ långärmat och något på fötterna inne om det är tex -15 ute. Jag tycker generellt att vi behöver bli bättre på att hushålla. Så hur varmt har ni inne när det inte är högsommar?
Vi betalar vår värme helt, men i de flesta lägenheter hos vårt bostadsbolag ingår upp till 21 grader, sedan får man betala extra för graderna över.
 
Vårt hus håller värmen väldig väl. På sommaren blir det olidligt varmt ibland. Men vi är glada åt det vintertid. Speciellt jag som är jordens fryslort! Jag är extremt frusen av mig.

Minns när en kompis gifte sig vintertid i Luleå och jag och andra skulle vara tärnor/gäster och bodde i deras lägenhet. Mig hade de bäddat till just vid ett element en bit in från fönster etc iom att de visste att jag frös lätt. Övriga i rummet låg i underkläder och t-shirt och sov. På morgonen hittade de mig i mössa, byxor, stickad tröja, raggsockor och med både en handduk och pälsjacka över täcket som extra värme. 😅

Med det sagt skulle jag vilja ha 25 grader. Men jag besinnar mig och vi har ca 21 grader oftast vintertid. Så jag har i stort sett alltid raggsockor, tofflor, långärmat och släpar runt på filtar.
Vi har luftvärmepump som står för det mesta. Men vi eldar en del också. Framför allt om det blir riktigt kallt.
 
Det varierar mellan 21 och 23 grader. Bor i lägenhet och har ingen makt över elementen. Det blir varmare inne när det är några minusgrader ute jämfört med när det ligger runt nollgradigt. När det är ca nollgradigt så känns det kallt (det blåser även från fönstren även när de är stängda...), men med ca 5 minusgrader eller kallare så är det riktigt varmt och skönt inne. Kan oftast gå i stor, kortärmad t-shirt hemma, inget mer. När det är runt nollgradigt ute så sätter jag på mig ett par sockor också.
 
Jag har ca 17-19 grader inne eftersom jag tenderar att ha öppen balkong/fönster med jämna mellanrum under både dag och natt. Har inga element på (än). Gissar att värmen ligger på 20-21 när det är stängt överallt.
 
25 grader i köket och typ 16 grader i sovrummet
Minusgrader och nordlig vind kräver eld i köksspisen
Eldar man inte någon kväll vilket sällan händer är det 18-19 grader i köket
 
Brukar nog bli runt 23-24 grader. Man kan knappt ha tröja på sig inne utan vi går oftast i t-shirt trots mitt i vintern 😅 Eldar med ved från egen skog som enda uppvärmning och vi har ca 20 grader i hela källaren, ibland mer, så aldrig kalla golv uppe i huset. Stort hus på närmare 300 kvm inkl källaren.
 
Mellan 22-24 grader. Jag skulle gärna ha varmare men sambon är varmblodig av sig så vi får kompromissa. Vi bor litet så det går enkelt att värma upp.
 
Med tio minusgrader så klarar huset utan eldning ca 13 grader med alla radiatorer på max.

Sen måste man elda och då varierar temperaturen 20-28 grader över tid och olika platser i huset. Det håller sig ett par timmar efter elden slocknat. Så när man vaknar är det 13 grader igen och dags att starta kaminen!

Jag har intalat mig att temperaturcykelvariationer är bra för hälsan.
Lägger till, litet trähus 1,5 plan utan källare, 115 kvm, byggt ca 1850. Direktverkande el och luft luft värmepump (som gör noll nytta när graderna hamnar på -10 och kallare)
 
Vi värmer huset med hjälp av täljstenskamin, så temperaturen varierar en del mellan ca. 18-25 grader kanske. Föredrar helt klart att ha det varmare, så försöker ha det över 21-22 grader när vi är vakna, men på morgonen har det såklart krypit ner mot 18 grader kanske. Vi har även en luftvärmepump, men den är mest till för när vi inte är hemma på några dagar. Hittills i år har vi inte haft igång den alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 301
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 430
Senast: Calmiche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp