Hur varmt täcke behöver jag?

Hagstadius

Trådstartare
Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke.
När det är snö så brukar min hund frysa när man går längre runda (längre än typ 10-20min) och hon blir ofta kall då hon såklart ska rulla sig och begrava sig i snön. Jag har ett typ fleecefodrat regntäcke som jag använder men räcker det tror ni? Hon blir lätt kall och om man då går en timmes runda eller mer så kommer hon ju frysa mer än hälften av rundan om hon inte har täcke, om hon fryser i regntäcket vet jag inte då jag köpte det i slutet av vintern då jag inte hittat ett som satt bra innan haha. Jag ska ju köpa ett på Hööks men frågan är hur tjockt behöver det vara? Det finns två olika jag velar mellan, ett fleecefodrat ska jag definitivt ha men sen är det ett 100g eller ett 300g som jag har beslutsånges över. Det 100g är väll inte mycket varmare än ett fleecefodrat? Och ett 300g kanske blir för varmt eller vad tycker ni?
Hon använder sig av regntäcket alltid när det regnar, jag har det standard Back on Track täcket (ofodrat men håller lite värme och tål till viss del vatten) och ett fodrat reflextäcke jag ska sy om i halsen men det är inte alls vattentätt.

Hon är i Schäferstorlek så 100g blir ju inte lika mycket som till typ Papillon, hon har strl 70 så 300g kanske hade blivit bättre? Hon har väldigt tunn päls, kanske i Schäferstil men ändå mycket tunnare päls och hon är svart så på sommaren är hon jättevarm såfort solen är uppe men hon fryser lätt på vintern. 100g täcket är lila/rosa och 300g täcket är blått och båda är samma "modell" bara andra färger och mer foder i det blåa. Färgen kvittar enligt mig då hennes regntäcket är brunt och hon är en tik men vilket hade ni valt?

Vad använder ni för täcken på eran hundar?
 
Sv: Hur varmt täcke behöver jag?

Det verkar lite som att du har missuppfattat hur det fungerar fyllningen.
100 gram är lika mycket oavsett hur stor hunden är, eftersom beteckningen "100 gram" avser 100 gram per m2.

Mina hundar (frusna med tunn och kort päls) har inga över 200 gram, och 300 gram är mycket - det är riktigt tjocka täcken.
Eftersom du bor i Skåne, så hade jag satsat på ett riktigt tätt täcke, eftersom vind och väta kyler väldigt snabbt. Det är lite skillnad på vinter och vinter beroende på var man bor. ;) Kolla om de har något i soft shell.

Jag väntar dessutom på svar från dig i den här tråden.
 
Sv: Hur varmt täcke behöver jag?

Jag skulle tro att det räcker gott och väl med 100 g om hundem har underull. Jag har Rottis som då har underull, använder täcke i träningssammanhang så hon inte ska skada sig.
 
Sv: Hur varmt täcke behöver jag?

Hej!
Okej, jag såg att det andra täcket "bara" var 280g men då satsar jag på 100g täcket, jag har också tänkt på en annan sak ang. täcken.
Min hund har strl 70 (alltså 70cm över ryggen) och det finns ett täcke på 50% på Hööks fast största strl är 65cm, den har kardborre fram och under magen, kan man ta ett strl 65 och bara inte spänna så mycket, eller kan kardborren göra ont på hunden, det är ett fleecetäcke och kan man annars typ sätta något typ en tygbit, fleecebit osv så att kardborren inte gör ont? xD Tycker det är så fint men finns inte i hennes strl :(
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hur tjockt täcke skulle ni säga är likvärdigt med er hästs päls och vad är det för häst? Mitt varmblod har lite längre men tunnare...
Svar
13
· Visningar
1 535
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 316
Senast: Shixle
·
Hemmet I våras började våra duntäcken få hål i sig och släppa dun. Inte så konstigt, eftersom de var nästan 15 år gamla. Jag försökte sy ihop...
Svar
13
· Visningar
1 255
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp