Hur vet en hur mycket en orkar?

Nahar

Trådstartare
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
 
Jag har inga svar, men vill garna ocksa hora hur folk tanker kring ork, vila och aktivitet
Sjalv oscillerar jag mellan att kanna mig oproduktiv (sa da gorplanerar jag mer) och slutkord, sa har inte heller sa bra grepp pa energihantering i nulaget
 
Jag brukar köra varannandagsprincipen. Ena dagen ser jag till att komma upp hyfsat tidigt och följer därefter en dagsplanering där jag satt ungefärliga tider för hur lång tid jag sysslar med olika saker. Dagen efter slöar jag och tar dagen som den kommer.

När jag inte är ledig sätter jag också tider, både för aktiviteter och vila, så att jag både får saker gjorda och tid för återhämtning.
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Liten terapeutfråga: Behöver du tips som funkar för "vanliga" eller behöver du tips som funkar för hur din hjärna är upplagd? 😊 Jag skulle kika på ADHD-specifika tips om jag var du. T.ex. sätta klockor för pauser typ mat- och sovklocka som hjälper dig med övergångar, göra scheman för planerad ledighet, dvs. även lägga in slots för ostrukturerad tid. Sen kan du frångå schemat om du vill, men då har du klart för dig vad du väljer/väljer bort. Problemet med en av/på-hjärna är ju som du själv säger att resten av kroppen behöver balansen även om dopaminsuget styr en åt andra håll. Därför får man vara lite (bra) chef och planera från helikopterperspektiv så att man faktiskt tillgodoser alla sina behov och planerar utifrån rimlighet, men även "glimmers", alltså sånt som ger livslust och göttigt hyperfokus. Gör en lista på sånt du vill göra och sånt du behöver, halvera sen och planera in det som är kvar plus ordentligt med luft i schemat. Sen slipper du tänka på det och kan njuta av bra grejer
 
Jag bokar in saker tre, max fyra dagar per vecka (oavsett om det är måsten eller nöjen), och visar det sig en dag att jag råkade ha extra energi så får det vara en positiv överraskning. Och som @Ramona sätter jag en cap på det jag gör, så att jag inte fortsätter bara för att jag redan är igång. (Jag har väldigt lätt att köra på 120% när jag väl är igång, men det är inte så gynnsamt i längden.)

Hur vet man hur mycket man orkar då? Tja, där är det tråkiga svaret att man får öva sig på att känna. Och lära sig acceptera att prioritera, även om det är tråkigt ibland.

För mig är det lite lättare om jag funderar på vad jag behöver mer av istället för vad jag ska skära ner på. Om jag konstaterar att jag behöver mer av "ligga i hängmattan med en bok" så är det lättare än att tänka "jag måste sluta boka in aktiviteter". Det brukar också vara rådet när man harvat sig för långt ner i stress och slitage; vilka (återhämtande) aktiviteter är det som fått stryka på foten? Se till att göra plats för dem igen...

(Och hur känner man det? Skittråkigt svar, men man får öva på att stanna i känslan och inte rusa vidare hela tiden. Fundera på vilka överskottsbeteenden du har och vad det leder till för underskott?)

Jag är ändå typen som behöver mycket nya intryck för att trivas med tillvaron, så jag ser till att ha sånt som återhämtning också. Lära sig ett nytt språk i duolingo och försöka läsa kortare artiklar eller barnböcker på det språket? Öva kravlöst på något som du inte gör i vanliga fall?
 
Liten terapeutfråga: Behöver du tips som funkar för "vanliga" eller behöver du tips som funkar för hur din hjärna är upplagd? 😊 Jag skulle kika på ADHD-specifika tips om jag var du. T.ex. sätta klockor för pauser typ mat- och sovklocka som hjälper dig med övergångar, göra scheman för planerad ledighet, dvs. även lägga in slots för ostrukturerad tid. Sen kan du frångå schemat om du vill, men då har du klart för dig vad du väljer/väljer bort. Problemet med en av/på-hjärna är ju som du själv säger att resten av kroppen behöver balansen även om dopaminsuget styr en åt andra håll. Därför får man vara lite (bra) chef och planera från helikopterperspektiv så att man faktiskt tillgodoser alla sina behov och planerar utifrån rimlighet, men även "glimmers", alltså sånt som ger livslust och göttigt hyperfokus. Gör en lista på sånt du vill göra och sånt du behöver, halvera sen och planera in det som är kvar plus ordentligt med luft i schemat. Sen slipper du tänka på det och kan njuta av bra grejer
Jag vet allt det där och har fått det från terapeuter etc (därav att jag avböjde rekommendationer om vårdkontakt). Jag är mer intresserad av att höra hur andra gör, hur det känns att vara ledig för folk som inte hyperfokuserar.

Och schema och sånt som du beskriver fungerar inte för mig heller. Jag är väldigt anti att försöka ruta in mitt liv efter strategier som neurotypiska personer hittat på för att jag ska bli mer som dem. Jag hittar för det mesta mycket bättre lösningar själv, även om samhället inte är anpassat för det alltid :) Men det är off topic. Jag vill bara höra hur andra gör saker och hur ni tänker kring er egen ledighet :)
 
Jag vet allt det där och har fått det från terapeuter etc (därav att jag avböjde rekommendationer om vårdkontakt). Jag är mer intresserad av att höra hur andra gör, hur det känns att vara ledig för folk som inte hyperfokuserar.

Och schema och sånt som du beskriver fungerar inte för mig heller. Jag är väldigt anti att försöka ruta in mitt liv efter strategier som neurotypiska personer hittat på för att jag ska bli mer som dem. Jag hittar för det mesta mycket bättre lösningar själv, även om samhället inte är anpassat för det alltid :) Men det är off topic. Jag vill bara höra hur andra gör saker och hur ni tänker kring er egen ledighet :)
Ok. Inga av mina tips var till för neurotypiska människor men förstod/förstår uppenbarligen inte riktigt vad du var ute efter.
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Jag har gått från att jobba i stall med mycket rörelse utomhus till stillasittande datorjobb. Alla dar i veckan är kroppslig trötthet mer behaglig än trött av datajobb. När det är lite långledigt, eller semester börjar jag alltid med att städa. Finns inget mer behagligt och mer avkopplande att ha köpt hem något lättlagat god mat och få städa in ledigheten. Jag är ju en poddlyssnare. Så på med något bra i öronen sen kan jag vanka runt och göra en massa. Det ska gå långsamt -det är ren meditation för mig. Inget är särskilt tråkigt längre faktiskt i och med att jag kan gå in i ett spännande samtal eller diskussion. Jag önskade att jag kunde "lyssna på bukes trådar" .
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)

Jag får ta tag i mig själv för att göra nåt annat än att ta det lugnt och slappa. Har sällan projekt igång. För mig är det viktigt att ha ledig tid som är ledig utan något inplanerat. Jag kan planera in dagsutflykter och resor. Men för det mesta är mitt schema ganska tomt. Förutom medryttarhästen två dagar i veckan.

Jag poängtera att jag trivs med att slappa och ta det lugnt.
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)
Jag har varit nödd och tvungen att ta mig i kragen. Jag är för skröpplig för att bara köra på.

Jag skriver listor och jag tittar på klockan. Bestämmer i förväg vad jag ska göra under dagen och håller mig till det. Och om något riskerar att att få mig tappa koll på tiden så - ja då håller jag sträng koll på klockan. Och jag ser till att hålla mattider.

Har ingen aning om det skulle funka för dig. :)
 
Jag är som dig, som kör fullt ös och vilar först när jag är slutkörd osv. Fungerar jättebra ibland eller något :cautious: (Och tja, det är inte otänkbart att jag också har adhd, dock inte klar med utredning)

Det som fungerar bäst för mig är att växla mellan fysisk och mental aktivitet, är noga med att äta bra mat och försöka lägga mig i vettig tid på kvällarna. Nu är det ju olika för alla, men för mig är det störst risk att krascha om jag kör på för fullt hela dagar med antingen något fysiskt eller något mentalt uttröttande. När jag växlar så blir det bättre, för då vilar jag fysiskt när jag anstränger mig mentalt och tvärt om.

För mig hjälper det också att varje dag skriva upp vad jag gjort. Om jag skriver ner det så blir det lättare för mig att förstå att jag faktiskt gjort mycket och då blir det lättare att koppla av lite. När jag inte skriver upp det så kan jag fortfarande fram mot kvällen tänka att jag inte gjort något och kanske borde försöka få till något bra under dagen, trots att jag då redan gått en lååång promenad med hundarna, städat halva hemmet, sytt någonting och sökt ett flertal jobb.

Att hålla på med scheman fungerar inte. Jag slutför ändå aldrig någonting, kanske inte alls känner för att göra det som sedan blir nästa punkt på schemat och klockor stressar mig. Under lediga dagar kollar jag enbart vad klockan är för att veta hur länge jag är ute med hundarna och för att kunna avgöra när det är bäst att gå till mataffären (undviker alltid de mest populära tiderna).
 
Ok. Inga av mina tips var till för neurotypiska människor men förstod/förstår uppenbarligen inte riktigt vad du var ute efter.
Nej, jag förstod att tipsen var riktade till min ADHD, men jag vill inte ha tips alls, jag vill veta hur andra (oavsett hur de är funtade) gör så att jag kan hitta strategier själv. Vårdens/terapeuters idéer utgår för det mesta från fel perspektiv imo. Så jag är tacksam för att du ville hjälpa men det var inte det jag är ute efter :)
 
Jag är ledig i sommar. En hel sommar för första gången sen högstadiet. Jag behöver vila upp mig ordentligt, men jag har också en massa roliga saker jag vill/ska göra. Mitt normala modus operandi har varit att slutköra mig med ett projekt, vila i några veckor, slutköra mig igen etc etc. Men nu måste jag vila upp mig ordentligt som sagt, så det går inte att göra så. Jag har ADHD och har väldigt svårt att känna av när jag börjar bli trött eller sliten egentligen, det märks inte förrän det är "för sent". Hur gör ni? Hur känner ni när ni är trötta? Hur mycket tid brukar ni lägga på typ trädgård eller så per dag när ni är lediga? Hur håller en lugnet utan att dra iväg med ett projekt på högsta växel?

Och jag behöver inte några råd om att gå till arbetsterapeut eller vården ÖHT. Jag vill bara höra hur ni "vanliga" lägger upp er ledighet :)

Jag gör samma sak :)! ADHD-hjärna, en hög med gamla trauman och ett stressigt jobb, sa tack men nej tack och är nu ledig fram till augusti.

Hitills har jag kört ungefär varannan-dag grejen. Jag behöver en vilodag efter en intensiv arbetsdag.

I trädgården finns det alltid nåt att göra, i stallet likaså, så jag gör det jag känner för de dagar jag kan jobba på. Behövs inget schema eller lista, jag ser ju vad som ska göras. Oftast när jag köttar på med nåt projekt blir det ca 6 timmar. Sen kanske jag gör nåt med hästarna på kvällen. Tar jag i för mycket måste jag vila dagen efter, tar då kanske bara en kort promenad.
 
Jag jobbar hemifrån och har lätt för att aldrig ta ledigt, då jag kan känna att jag inte "ska" slappa när jag lika gärna kan jobba. Inte bra alls. Det gör att jag jobbar kvällar och helger och aldrig har semester.

Jag tar ett glas vin - sen KAN jag inte jobba (inte så det blir vettigt i alla fall). Det är ju inget bra råd egentligen :angel: men funkar för mig. Sen måste jag bestämma mig för att jag SKA vara ledig - trädgården är min lediga plats även om det innebär trädgårds"arbete" som är rena lugnet för mig.

Jag måste också se till att få sova ordentligt. Sömn är JÄTTEviktigt.
 
För mig hjälper det också att varje dag skriva upp vad jag gjort. Om jag skriver ner det så blir det lättare för mig att förstå att jag faktiskt gjort mycket och då blir det lättare att koppla av lite. När jag inte skriver upp det så kan jag fortfarande fram mot kvällen tänka att jag inte gjort något och kanske borde försöka få till något bra under dagen, trots att jag då redan gått en lååång promenad med hundarna, städat halva hemmet, sytt någonting och sökt ett flertal jobb.
Det här var ju supersmart! Jag känner konstant att jag underpresterat om jag inte slutkört mig, mitt mått på vad som är normal prestation är nog lite skevt. Jag glömmer alla småsaker jag gjort som inte hör till det där stora projektet. Och växla mellan mentalt och fysiskt var också smart! :)
 
Det här var ju supersmart! Jag känner konstant att jag underpresterat om jag inte slutkört mig, mitt mått på vad som är normal prestation är nog lite skevt. Jag glömmer alla småsaker jag gjort som inte hör till det där stora projektet. Och växla mellan mentalt och fysiskt var också smart! :)
Jag har en vän som jobbar med kundkontakt. Om hon känner sig trött och slut när hon kommer hem snör hon på sig skorna och springer en mil. Det verkar funka
 
Jag är av typen som kör på och kör och kör. Förut fanns ingen gräns på vad jag orkade på en dag och jag blev typ trött när det var natt och jag behövde sova.
Har nu förstått att gränsen nog fanns ändå, för nu har det kommit ikapp mig och det tar stopp. Oftast märker jag stoppet numera. Oftast ignorerar jag det och kör på i alla fall. :cautious:

För mig varierar det mycket hur mycket jag orkar. Beroende på hur jag mår för stunden, eller vad det är jag ska göra. Jag har börjat styra runt lite i mitt liv, inte som i scheman eller några slaviska planer för att jag hatar scheman och planer, men jag försöker realistiskt blicka framåt när jag får frågan tex att gå på skansen. Då kan jag tänka att aha den veckan har jag bokat in två konserter, jag kommer ha sovit dåligt, jag har även mens den veckan. Skansen innebär mycket barn och skrik, och att åka kollektivt minst 1 och en halv timme. Sen funderar jag en stund för skansen är ändå en kul grej som kanske är värt att bli trött för. Sen bestämmer jag mig utifrån det.

Sen har jag vissa gånger när frågan "ska du med till skansen" gör att jag fysiskt blir illamående, känner stressen krypa sig på, och börjar kallsvettas. Då har jag förmodligen (detta är vad jag tror) övergjort grejer för länge och någon sorts spärr skriker åt mig att det inte är läge. Den har jag på sistone lärt mig att lyssna på, även om jag ofta ignorerar den. Man kan säga att spärren numera accepteras och har rösträtt i hjärnan :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 905
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 526
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 504
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 421
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp