Hur vet jag hur mycket av mineralerna som kan tas upp av hästen?

Alexandra_W

Trådstartare
Om ett foder eller preparat innehåller t ex detta tillsatt per kg, hur mycket kan jag peta in i foderstatsprogrammet att hästen får i sig?

mangan (E 5) (mangan(II)oxid) 140,00 mg
koppar (E 4) (koppar(II)sulfat, pentahydrat) 35,00 mg
zink (E6) aminosyra-zinkkelat, hydrat 390,00 mg
zink (E 6) (zinkoxid) 210,00 mg

eller

mangan (E 5) (mangan(II)oxid) 850,00 mg
zink (E 6) (zinkoxid) 2470,00 mg
koppar (E 4) (koppar(II)sulfat, pentahydrat) 345,00 mg
selen (E 8) (natriumselenit) 8,00 mg

Ja ni fattar..
 
Om ett foder eller preparat innehåller t ex detta tillsatt per kg, hur mycket kan jag peta in i foderstatsprogrammet att hästen får i sig?

mangan (E 5) (mangan(II)oxid) 140,00 mg
koppar (E 4) (koppar(II)sulfat, pentahydrat) 35,00 mg
zink (E6) aminosyra-zinkkelat, hydrat 390,00 mg
zink (E 6) (zinkoxid) 210,00 mg

Du ska “peta in” de siffror som anges.

Enligt EU:s märkningsdirektiv för fodervaror är det mängden spårämnen (mikromineraler) som ska anges. Den första produkten ska således innehålla 140 mm mangan, 35 mg koppar osv.

Tyvärr så finns det dock fodertillverkare som inte följer EU:s märkningsdirektiv. Equimins är ett sådant företag. Jag gjorde en anmälan till Jordbruksverket i december 2013 där jag bl.a. påpekade att flera foderföretag, bl.a. Equimins, bryter mot EU:s märkningsdirektiv. Jag fick inte ens ett svar från Jordbruksverket. Först efter att jag hade JO-anmält Jordbruksverket fick jag ett svar. Den enda åtgärd Jordbruksverket gjorde var att skicka min skrivelse till berörda foderföretag. Fortfarande har Equimins inte ändrat sin innehållsförteckning. Man anger fortfarande t.ex. mängden “Zink Methionate” i sin produkt istället för mängden zink. Detta betyder att som konsument vet man inte hur mycket zink produkten innehåller.
 
Du ska “peta in” de siffror som anges.

Enligt EU:s märkningsdirektiv för fodervaror är det mängden spårämnen (mikromineraler) som ska anges. Den första produkten ska således innehålla 140 mm mangan, 35 mg koppar osv.

Tyvärr så finns det dock fodertillverkare som inte följer EU:s märkningsdirektiv. Equimins är ett sådant företag. Jag gjorde en anmälan till Jordbruksverket i december 2013 där jag bl.a. påpekade att flera foderföretag, bl.a. Equimins, bryter mot EU:s märkningsdirektiv. Jag fick inte ens ett svar från Jordbruksverket. Först efter att jag hade JO-anmält Jordbruksverket fick jag ett svar. Den enda åtgärd Jordbruksverket gjorde var att skicka min skrivelse till berörda foderföretag. Fortfarande har Equimins inte ändrat sin innehållsförteckning. Man anger fortfarande t.ex. mängden “Zink Methionate” i sin produkt istället för mängden zink. Detta betyder att som konsument vet man inte hur mycket zink produkten innehåller.

Tusen tack! Men i de aktuella fallen så är det alltså sas "användbar mängd" zink mm? Och det vet man för att det först står t ez mangan och SEN står (manganoxid)?
Jag var rädd det var som du beskrev, att de bara talade om hur mycket av t ex kopparsulfat det var och att värdet inte var hur mycket koppar som var tillgänglig för hästen. Men då var det ju bara att räkna.

Å andra sidan har jag suttit hela fm och petat ihop ett dyrt men perfekt tillskott på den polska sidan.. Får se vad som blir billigast och vettigast att ge..

Helt sjukt de får ange som de gör, är ju lika illa med att bara behöva ange tillsatt. Jag vill ju som hästägare veta vad hästen får i sig, inte bara vad de petat i =/
 
Tusen tack! Men i de aktuella fallen så är det alltså sas "användbar mängd" zink mm? Och det vet man för att det först står t ez mangan och SEN står (manganoxid)?
Jag var rädd det var som du beskrev, att de bara talade om hur mycket av t ex kopparsulfat det var och att värdet inte var hur mycket koppar som var tillgänglig för hästen. Men då var det ju bara att räkna.

Å andra sidan har jag suttit hela fm och petat ihop ett dyrt men perfekt tillskott på den polska sidan.. Får se vad som blir billigast och vettigast att ge..

Helt sjukt de får ange som de gör, är ju lika illa med att bara behöva ange tillsatt. Jag vill ju som häsitägare veta vad hästen får i sig, inte bara vad de petat i =/

Alexandra jag har nog ändå tron att hästarna i regel inte fodras så dåligt i händerna på en vettig kunnig ägare att panik inte behöver ske utifrån foder med analys öht ? :(
Varför blir du så stressad /går igång på detaljer fodermässigt ? :(

Och varför skulle polska foder tillskott osv vara ngt alls ? :(
 
Senast ändrad:
Alexandra jag har nog ändå tron att hästarna i regel inte fodras så dåligt i händerna på en vettig kunnig ägare att panik inte behöver ske utifrån foder med analys öht ? :(
Varför blir du så stressad /går igång på detaljer fodermässigt ? :(

Var tar du att jag är stressad eller har gått igång på detaljer, eller för all del tycker att någon tidigare ägare gjort något? Panik har jag inte heller (jag har haft analysen i flera veckor)

Jag har ett grovfoder med i princip inget koppar, ganska lågt zink, hyfsat mangan och svinhögt järn.Och jag tog ju inte analys på makromineraler för att jag tänkte strunta i vad analysen visade (och jag tog det för jag misstänkte att det var enorma järnöverskott, dock trodde jag faktiskt på bättre koppar och zink). Så jag lär ju fixa till det där.

Vilket inte är det lättaste eftersom det i Sverige idag helt saknas järnfritt koppar/zink tillskott. Och de allra flesta mineralfoder innehåller rätt rejält med järn.

Att det är att vara hysterisk att vilja fixa till så att behoven är täckta och det är balans, ja det kan man kanske tycka. Fast då kan man ju eg skita i att analysera något alls eller lära någon innehållsförteckning på nånting?

(På silage får jag ungefär 350% av järnbehovet, 30% av kopparbehovet, 50 % av zinkbehovet och drygt hela manganbehovet på ponnyn. För den stora är det värre, där är 400% av järnbehovet, 35% av kopparbehovet, 60% av zinkbehovet och 180% av manganbehovet täckt av silage. För att illustrera...)

Tillägg: Om du menade det att jag vill veta vad jag ger och inte bara vad de tillsatt. Så Krafft miner vit t ex. De anger tillsatt järn, 600 mg/kg. Jag räknade med miner och det gick att hyfsa till rätt okej, behövde läggas på lite zink och koppar bara. Problemet - att Krafft miner vit INNEHÅLLER 2500 mg järn/kg foder. Det är en jäkla skillnad mot 600 mg - och det blir enormt fel att använda ihop med mitt grovfoder, det ökar ju på järnöverskottet. Hade jag inte blivit tipsad om att det inte går att lita på att det är 600 mg järn/kg så hade jag glatt duttat i lite koppar och zink och sett glad ut. Men kastat pengarna i sjön för jag gjort illa värre genom att dra på ännu mera järn där det redan är på tok för högt..
 
Var tar du att jag är stressad eller har gått igång på detaljer, eller för all del tycker att någon tidigare ägare gjort något? Panik har jag inte heller (jag har haft analysen i flera veckor)

Jag har ett grovfoder med i princip inget koppar, ganska lågt zink, hyfsat mangan och svinhögt järn.Och jag tog ju inte analys på makromineraler för att jag tänkte strunta i vad analysen visade (och jag tog det för jag misstänkte att det var enorma järnöverskott, dock trodde jag faktiskt på bättre koppar och zink). Så jag lär ju fixa till det där.

Vilket inte är det lättaste eftersom det i Sverige idag helt saknas järnfritt koppar/zink tillskott. Och de allra flesta mineralfoder innehåller rätt rejält med järn.

Att det är att vara hysterisk att vilja fixa till så att behoven är täckta och det är balans, ja det kan man kanske tycka. Fast då kan man ju eg skita i att analysera något alls eller lära någon innehållsförteckning på nånting?

(På silage får jag ungefär 350% av järnbehovet, 30% av kopparbehovet, 50 % av zinkbehovet och drygt hela manganbehovet på ponnyn. För den stora är det värre, där är 400% av järnbehovet, 35% av kopparbehovet, 60% av zinkbehovet och 180% av manganbehovet täckt av silage. För att illustrera...)
Det låter jättestressat helt enkelt .
 
Det låter jättestressat helt enkelt .

VAD låter jättestressat? I så fall tror jag det är du som tolkar in en massa saker av någon anledning? Jag är inte ett dugg stressad (då hade jag inte suttit med analysen i en månad och fortfarande filurat på hur jag bäst löser problemet, utan då hade jag i panik köpt nåt vad som helst som löste det sålänge).

Stora fröken äter bättre nu än förr oavsett, lilla ponnyn har ju garanterat haft järnöverskott och för lågt zink och koppar hela livet och han är inte död än. Så, de överlever medan jag undersöker möjligheterna och ser till att jag inte köper något som är att kasta pengarna i sjön. Men jag tänker inte blunda för skevheten när jag vet om den, så den ska fixas.
 
@Alexandra_W jag har kommenterat vikten du lägger på minutiösa beräkningar av mineraler och micro balanser . Utifrån det känns det som du har någon panik som sagt ? Mitt svar kvarstår utifrån det att jag undrar och känner att det är lite konstigt panik artat utan belägg alls ?! Varför skulle du behöva micro analys på mineraler osv alls och ångest på nivån ? Typ ingen analyserar micro mineraler på den nivån och definitivt inga tävlings ryttare allmänt ?
 
Senast ändrad:
Var tar du att jag är stressad eller har gått igång på detaljer, eller för all del tycker att någon tidigare ägare gjort något? Panik har jag inte heller (jag har haft analysen i flera veckor)

Jag har ett grovfoder med i princip inget koppar, ganska lågt zink, hyfsat mangan och svinhögt järn.Och jag tog ju inte analys på makromineraler för att jag tänkte strunta i vad analysen visade (och jag tog det för jag misstänkte att det var enorma järnöverskott, dock trodde jag faktiskt på bättre koppar och zink). Så jag lär ju fixa till det där.

Vilket inte är det lättaste eftersom det i Sverige idag helt saknas järnfritt koppar/zink tillskott. Och de allra flesta mineralfoder innehåller rätt rejält med järn.

Att det är att vara hysterisk att vilja fixa till så att behoven är täckta och det är balans, ja det kan man kanske tycka. Fast då kan man ju eg skita i att analysera något alls eller lära någon innehållsförteckning på nånting?

(På silage får jag ungefär 350% av järnbehovet, 30% av kopparbehovet, 50 % av zinkbehovet och drygt hela manganbehovet på ponnyn. För den stora är det värre, där är 400% av järnbehovet, 35% av kopparbehovet, 60% av zinkbehovet och 180% av manganbehovet täckt av silage. För att illustrera...)

Tillägg: Om du menade det att jag vill veta vad jag ger och inte bara vad de tillsatt. Så Krafft miner vit t ex. De anger tillsatt järn, 600 mg/kg. Jag räknade med miner och det gick att hyfsa till rätt okej, behövde läggas på lite zink och koppar bara. Problemet - att Krafft miner vit INNEHÅLLER 2500 mg järn/kg foder. Det är en jäkla skillnad mot 600 mg - och det blir enormt fel att använda ihop med mitt grovfoder, det ökar ju på järnöverskottet. Hade jag inte blivit tipsad om att det inte går att lita på att det är 600 mg järn/kg så hade jag glatt duttat i lite koppar och zink och sett glad ut. Men kastat pengarna i sjön för jag gjort illa värre genom att dra på ännu mera järn där det redan är på tok för högt..
OT och jag menar inte att ifrågasätta dig utan tycker att det är intressant; Vad fick dig att tänka att det var så stort järnöverskott :)?
Brukar det vara det rent allmänt eller misstänkte du det av andra anledningar?
 
OT och jag menar inte att ifrågasätta dig utan tycker att det är intressant; Vad fick dig att tänka att det var så stort järnöverskott :)?
Brukar det vara det rent allmänt eller misstänkte du det av andra anledningar?

Det brukar vara järnöverskott i Sverige, är nog vanligare att det är det än att inte är det.
Att jag misstänkte att det kunde vara rejält överskott är för att jag satt mig lite mer in i hur markerna är här osv. Järnrika. Och jag har ju lokalproducerat grovfoder. Vi har en del järn i vattnet (egen brunn) också. Men ffa var det för att när fler och fler i bekantskapskretsen (i hela landet) analyserade makromineraler - och inte sällan fick inte helt trevliga överraskningar (ofta står om man läser om foder och behov osv att koppar och zinkbehovet täcks normalt av grovfodret, vilket inte riktigt är sant sådär rakt av..) så kände jag att det var dags att sluta gissa och kolla själv.

Inte märkts något alls knasigt på hästarna eller något där som fick mig att misstänka att det inte var riktigt bra, de tycks må prima. Men ska bli intressant att se om det blir någon skillnad med bättre balans och behoven täckta.
 
@mackan väldigt kortfattat "Överskott av järn kan vara väldigt skadligt för en häst och långvarigt överskott kan leda till "iron overload" som dessvärre är kroniskt. Järnöverskott kan leda till leverskador, artros och insulinresistens. Det tros även ha ett samband med utvecklingen av Cushings syndrom. Ett överskott av järn gör dessutom att upptaget av andra mineraler hämmas och det kan ge svåra brister." snott från den här bloggen: http://linas.blogg.se/2015/november/det-basta-du-kan-ge-din-hast.html. En tävlingshäst lider kanske mindre risk i allmänhet att utveckla t ex IR som är det stora problemet med många lättfödda hobbyhästar och det kanske därför inte verkar lika "viktigt" eller nödvändigt?
 
@Alexandra_W jag har kommenterat vikten du lägger på minutiösa beräkningar av mineraler och micro balanser . Utifrån det känns det som du har någon panik som sagt ? Mitt svar kvarstår utifrån det att jag undrar och känner att det är lite konstigt panik artat utan belägg alls ?! Varför skulle du behöva micro analys på mineraler osv alls och ångest på nivån ? Typ ingen analyserar micro mineraler på den nivån och definitivt inga tävlings ryttare allmänt ?

Då är nog det du tolkar som panik att jag har svårt att blunda för vetenskap och forskning. Och just järnöverskott, både isolerat vad överskott ger men framförallt vad man får för resultat i kombination med brist på zink och koppar (sen hämmar järnöverskott upptaget så man kan få brist även med behoven täckta) har tagits upp i ljuset och aktualiserats och är omskrivet på ett flertal ställen. Och då menar jag inte bara på Buke, utan från vetenskapliga källor, agronomer osv.

Och dels har jag ju en liten sak som har lätt att bli trind som dessutom är av ras med predisposition för IR - och när det finns ett samband mellan järnöverskott och IR läser jag gärna några rader till. Sen så rent generellt så ska jag lägga pengar på någonting, t ex mineraler eller analyserat foder osv, så vill jag lägga pengarna på "rätt sak". Är ju ganska poänglöst att lägga pengar på t ex mineralfoder för att just se till att de får i sig "det andra" än Ca, P och Mg om det sen visar sig att det hade varit bättre att låta bli det. Så, när det började bli omskrivet det som SpaderÄss nämner, att en produkt kan ha helt andra värden än man tror och just Kraffts mineraler gavs som exempel, ja då börjar iaf jag kolla vad jag egentligen betalar för (Kraffts mineraler är inte direkt gratis i pelletsform).

Det är för mig inte konstigare än att jag började analysera mitt grovfoder nånstans på slutet av 90-talet när problemet med proteinbrist togs fram i ljuset och blev omskrivet. Så jag analyserade mitt foder, räknade ut en foderstat och kollade. Upplevde inga problem innan - men märkte likförbaskat en positiv skillnad när de fick sitt behov av protein helt tillgodosett. Så sen har jag fortsatt analysera.

Nu har mikromineraler varit omskrivet ett tag (några år), och i år analyserade jag även dem - efter att ha satt mig mer in i betydelsen. Återstår att se om jag ser någon förbättring.

Du får tycka det är ångest och panik om du vill - det är okej för mig. Jag förstår inte riktigt ditt behov av att upprepa det dock? En enkel googling ger dig svar på mikromineralernas aktualisering de senaste året/åren.
 
Ok @Alexandra_W ;) I rest My case .
Det är säkert rätt för dig . Det blir ju lite annorlunda om man som dig har sjukdoms fall /diagnoser sen tidigare som är diffusa och utifrån det blivit påverkad utifrån just den sjukdoms bilden att förhålla sig till tänker jag .?

Google känner jag inte är min källa att befästa mina åsikter runt allmänt .
Däremot har du ju rätt i att man blir salig på sin egen tro :)
 
Senast ändrad:
Ok @Alexandra_W ;) I rest My case .
Det är säkert rätt för dig . Google känner jag inte är min källa att befästa mina åsikter runt . Däremot har du ju rätt i att man blir salig på sin egen tro :)

Jag brukar använda google för att hitta de vetenskapliga källorna, det funkar så med ;)
Sen har Hippson mfl kört artiklar, så jag är eg mer förvånad att man kunnat missa det. Fast jag kan ibland önska att jag hade det - det är lättare när man inte vet ;P
 
@Alexandra_W vi får nog helt enkelt konstatera att vi har olika referens ramar och tycker olika . Tex
Hippson skulle jag aldrig anse som någon direkt källa ang artiklar allmänt .
 
@Alexandra_W vi får nog helt enkelt konstatera att vi har olika referens ramar och tycker olika . Tex
Hippson skulle jag aldrig anse som någon direkt källa ang artiklar allmänt .

Hippson är oftast bra på att källhänvisa. Till vetenskapliga artiklar och studier. Då kan man kolla på dem. Just Hippson själva skulle jag inte anse som en trovärdig källa. Men de ska ha en eloge för att de ofta (inte alltid) anger källor - vilket övriga ridsportmedier sällan gör. Tyvärr.
 
@Charly ja det är ju en relevant iakttagelse .jag har dock väldigt svårt att se att denna är relevant i sammanhanget generellt .
Jag tror att det upplevs relevant när det uppstår problem, t ex IR, cushings, dåliga hovar etc men alla hästar skulle nog tjäna på balanserade mikromineraler? Finns ibland käcka före/efterbilder på hovar och päls med typ 6 mån-1 år mellan, det händer grejer. Och då kan man tänka sig hur det påverkar insidan. Men med bra mentalitet och för uppdraget rätt förutsättningar hos hästen + påkostade behandlingar och andra tillskott som tävlingshästar ibland får så kan nog effekterna av mineralobalanser kompenseras länge.
 
Det här tycker jag var en otroligt intressant läsning :) Skickar du själv in för analys @Alexandra_W ? För min foderlev. gör inte mikroanalyser. Jag skulle gärna vilja ha det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 026
Senast: isafore
·
Hundhälsa Trots försök till att få hunden att vilja äta bättre foder så verkar Doggy original vara det enda han verkligen vill äta och vräker i...
Svar
19
· Visningar
4 446
Senast: snorp
·
Däggdjur Jag ska bli med kanin :) Och jag längtar så efter honom! Under tiden jag väntar så har jag ju nördat in totalt på kaninfoder. Vet att...
2
Svar
26
· Visningar
4 072
Senast: _Maria_
·
Övr. Hund Någon som testat?? Hur tycker ni att det är? bra/dåligt? Har blivit tillfrågad om att prova det på jyckarna och tänkte då prova...
Svar
9
· Visningar
4 535
Senast: Bebben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp