hur vet jag hur mycket soja?

T

TotallyLost

ja ni ser ju rubriken. Hur vet jag hur mycket soja jag kan ge hästen?
:bow:
 
Sv: hur vet jag hur mycket soja?

Max 100 g per 100 kg kroppsvikt och dag.

En häst på 500 kg kan alltså äta 500 g soja per dag. Jag brukar dock alltid hålla mig en bit från maxgivan när jag räknar foderstater.
 
Sv: hur vet jag hur mycket soja?

381 g SRP per kg säger min bok.

Hälsning Maja
 
Sv: hur vet jag hur mycket soja?

Stopek skrev:
381 g SRP per kg säger min bok.

Hälsning Maja
Det din bok menar är att soja innehåller 381 g srp per kg soja, inte att du kan ge 381 g soja per kg häst! ;) /Kicki
 
Sv: hur vet jag hur mycket soja?

TotallyLost skrev:
ja ni ser ju rubriken. Hur vet jag hur mycket soja jag kan ge hästen?
:bow:

Maxgiva finns som sagt, men hur du ska veta hur mycket du ska ge hästen beror på hövärdena och vad hästen får för övrigt.
Det måste du räkna ut.
 
Sv: hur vet jag hur mycket soja?

Som sagt tidigare, hur mycket du ska ge beror på hur övriga fodermedel ser ut, vad totalfoderstaten ger och ska ge.

Soja är det sista jag vill tillsätta, något jag tar till om jag absolut måste, jag hyser stor respekt för ett så rent proteinfoder.
 
Sv: hur vet jag hur mycket soja?

Många blandfodermedel innehåller soja. Viktigt att titta på råvaruförteckningar när man komponerar fodergivor så det inte blir oavsiktligt för hög soja eller proteindos.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 042
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 015
Senast: mars
·
Foder & Strö Halloj, Här finns så många med mycket erfarenheter o kloka idéer så jag slänger ut frågan😊. Har letat efter hösegel till vår lastbil av...
Svar
1
· Visningar
543
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp