Hur vet man att det går bra?

mian1

Trådstartare
Det är så lätt att bli hemmablind. Jag har inget att jämföra med då jag har eget stall och bara våra egna hästar (dessutom rider jag bara den ena hästen och lånar ut den andra).
Jämför man anteckningar från träningen 2001 och 2002 så går det ju helt klart framåt, men sen förra året är det mest vana och rutin vi fått. 2001 var jag nöjd med att kunna sadla och leda hästen, 2002 kunde jag rida även om det inte alltid kändes som om jag hade kontroll, i år känner jag att jag helt har kontrollen och kan t.o.m. tillåta hästen att busa till det utan att känna att jag tappar kontrollen. Men sen då?
Vi har ingen ridbana, men även om vi haft en tror jag inte att jag använt den. Jag tycker att dressyr och att rida på volt är dödligt tråkigt. Och framförallt vet jag inte vad jag ska jobba på, vad vi lyckats med, vad hästen är duktig på och vad hon är mindre duktig på.
Visst, att rida eler leda henne ensam kan hon inte, men det är ett litet träningsmoment. Det jag funderar över är hur vi lyckats i stort. Är mina krav för låga eller är hästen faktiskt duktig? Går utveckligen för långsamt framåt eller är jag bara otålig?
 
Så länge allt går framåt och hästen blir mer lyhörd så går det ju bra! Sen är det bara steg för steg jobba på det som hästen har svårt för.
Kanske bör du inte gå allt för sakta fram. Hästar tycker ofta att det är väldigt kul att lära sig nya saker. Dom får mycket att tänka på och växer mycket psykiskt!
Okey att du tycker dressyr är tråkigt, men allting inom ridnigen är ju grundskolning inom dressyr. Du behöver ju inte traggla runt på en volt för att träna dressyr.
Öva på böjning på rakt spår! Mitt vbl hade jätte svårt för att böja sig från början, hon fattade inte vitsen med att gå böjd! Vi fick då träna på överdriven böjning och nu färstår hon vad man är ute efter och tycker det är kul att hon kan och att hon får mycket beröm.
Flytta sig från skänkeln från ena sidan till den andra sidan av vägen. Gärna med bibehållen böjning! Göra halt med bara sätet, gå fram i skritt och trav med bara sättet. Öva på att böja henne, utan hjälp av tygeln. Sätt dig på innersittben dra tillbaka inneraxel, titta in med magen och låt höften vara rak!
Öva på öppna och sluta på grusvägar. Mycket övergångar!

Finns mycket små saker som gör häste mer lyhörd. Att det händer saker under ridpasset brukar ofta vara uppskattat från hästens sida också!

Lycka till
 
Det är sånt här jag är för blind för att komma på! Djurjouren gav mig ett tips i somras om hur jag skulle få hästen att sträcka upp sig lite och inte vara slängig eller bocka. Det skulle jag aldrig kommit på själv och det funkar jättebra! :)
Har hittat en länk till bruksridning där det finns bild och förklaring till vad man ska göra. Sånt tänkte jag också prova.

Men att öva mer på att böja och göra henne mjuk är ju jättebra! :bow: Jag övar ibland på att svänga bland träden genom att enbart använda sitsen och det fungerar riktigt bra nu.

Ibland tror jag att det skulle gå lättare om jag bara hade haft en tränare, men det är samma sak som att jag skulle ridit mer dressyr bara jag haft en paddock = undanflykter.

Fast jag skulle vilja lära henne att hoppa, fast jag vet inte hur :crazy:
 
Jag är i ungefär samma situation som du Mian, med en hyfsat komplicerad häst. Det går framåt men långsamt. Och ibland går det bakåt. Just nu bakåt. För min del känner jag just nu att jag skulle behöva andra ryttare omkring mig kanske även rida för instruktör. Jag tycker jag står och stampar och nöjer mig inte med så små framsteg längre. Hästen min är antagligen mogen för större steg och när inte jag har kunnande nog att stimulera honom tycker han rätt och slätt att jag är tråkig. Vilket jag håller med om. Men det där med att vi är i samma situation menade jag: hästar hemma, rider hemma, ingen ridbana, bara skogen, litet stall, ute på landet, inga ridhus, klubbar mm i närheten. Så har jag det i alla fall.
 
Fast jag har inga stora ambitioner heller. Jag vill inte träna något avancerat utan jag vill rida i skogen, men självklart vill jag variera min ridning och jag vill att vi ska lära oss mer. Eftersom hästen är min och hon inte kan något så är det bara jag som kan se till att hon lär sig nåt och det har inte varit det lättaste!
Fast vår situation verkar ju vara lika dan i övrigt. Förutom mina två stora hästar och foderponnyn finns det inga fler hästar här. Ridvägarna och naturen är underbar, men det räcker inte alltid. Jag har en stallplan som inte är grusad, men som jag har haft funderingar på att grusa upp och ha en träningsbana på 25x25 meter.Men jag tror inte att jag kommer att använda den. Redan nu kan jag ju hägna in en bit slät hage och träna, men jag gör det aldrig.

Jag kan få min häst att tycka att jag är rolig och spännande - när jag själv tycker att det är kul. På vintern hade jag helst gått i ide så nu är inget kul och hästen är lika sur och tråkig som jag är.
Annars kan man prova sig fram till vad hästen tycker är roligt, plus att man bestämmer sig för vad som är det verkligt, verkligt viktiga i ridningen. För mig är det att min häst är lugn och säker. Att hon aldrig lär sig att sticka eller att kasta av. Det har jag lyckats med! De gånger vi har övat ensamhetsridning så har jag fått henne att gå två eller tre steg längre än vad hon själv vill och sedan har jag vänt henne och hon SKA skritta tillbaka, aldrig springa. Hon kan bocka då hon är busig, men hon slutar när jag vill och hon har aldrig försökt bli av med mig. Plus att hon är trygg och gör vad jag ber henne om, hon litar på att jag inte skulle utsätta henne för farligheter.
Men sen finns det ju sånt som hon inte vill, det finns gränser för vad jag kan be henne om utan protester. Att lämna hästkompisarna är helt klart något sådant. Men vi har klarat det förr och vi kommer att klara det igen. Inte just nu eftersom jag är så vintertrött och gnällig, men till våren så SKA det gå och det ska dessutom vara roligt!

Men regnar det inte i morgon så ska vi testa bruksridning utanför hästhagen (så att hon ser de andra två, men ändå inte är med dem).
http://hem.passagen.se/kvarngarden1/brukskorning/
Testa så kan vi "tävla" om vem som är bäst :D Manöver i trånga utrymmen brukar min tycka är roligt när vi leker med bommar, men att sitta av och upp från en brygga kommer vi nog få kämpa med.
Yatlah vs Mian i tjurskallarnas brukstävling! :D :banana:
 
Jag har laddat ner sidan och kollat, så jag har bilderna (så det blir rätt). Yatlah versa Mian, de två tjuriga tjurskallarnas duell. Domare får vi liksom vara själva. Det ser liksom ut som man med lite pinnar och band kan få till en bana. Trädgårdsbordet får bli min brygga. :bump: :bump: :bump: :D Rapport följer imorgonkväll. Tävlingen ställs in i fall av: ösregn, storm, åska.
 
Vi antar utmaningen och jag ska genast leta efter en lämplig brygga! Väderprognosen säjer SOL!!! :D
 
Rapport från yatlah! Jag lyckades: 1.Vända i fyrkant (gå in genom port - hade knutit överblivna elband runt.) 2. Backa i vinkel (markerat med några träplankor) 3. sitta av på brygga (trädgårdsbord), dock inte sitta upp igen, när jag skulle göra det kom min man ut och sa att bordet var ihopsatt med ståltråd och att det när som helst kunde ge vika och hästen vägrade flytta sig i min riktning så upp kom jag inte) Satt upp från en annan brygga, men den är av sten och den är han van vid så det räknas inte.
4. Gå över träplatta, eller rättare sagt få en fot att ställa sig på plattan. 5. Göra halt i uppför och nerförsbacke. Glömde backa genom port.

Inte med beröm godkänt. Vi var inget elegant ekipage. Jag ska låta banan stå kvar så vi kan göra det en gång till. Minus också för att han är hemtam i miljön: gårdsplan.
Plus för att det var snöstorm.
:D :D :D
Gick den lilla banan med honom först.
Måste alltså leta annan brygga eftersom trädgårdsbordet är paj. :bump:
 
Du är i alla fall dagens vinnare. Jag är så klen. Vi fick tre decimeter snö över natten och vi skottar och skottar och det finns ingenstans vi kan göra en bana och få ner stolpar och sånt. Till i morgon hoppas jag att jag ska kunna greja iordning stallplanen så att vi kan få till en liten bana där.
Jag hatar vintern :mad:
 
Det gör inget. Jag ska i alla fall göra om det imorgon. Fast jag använde staket och trädgårdstolar att binda trådar i, får inte ner några stolpar i gruset. :smirk:

Det som var bra var att jag fick något att tänka på. Och det var jättenyttigt upptäckte jag. Ge mig fler utmaningar Mian, du som kommit några snäpp längre än jag, trots allt.
 
Jag har INTE kommit nåt snäpp längre utan ett rejält steg tillbaka! :crazy:
I morgon ska jag skotta upp en bana på stallplanen och se om vi kan vara duktiga vi med! :)

Det borde finnas fler med stopp på inspiration? Vi får komma på var sin övning allihop och utlysa ett Buke-NH-VM :D Och alla som åtminstonde försöker sig på varje gren får en medaljplats!
:banana:
 
Mian1: Jag har nu två alternativ som brygga- den gamla skrotade volvon som står parkerad vid sidan av gårdsplanen, eller ett elegant arabisktimiterat bord, som är mitt från före äktenskapet fast det är lite skadat och fult uppepå men stabilt- mannen föreslog jag kunde använda det - han tycker inte om det nämligen.
Vad tycker du? Volvon är nog högre svårighetsgrad. :)
 
FY, du fuskar med så mycket utrustning!!! Jag har ingen brygga ännu och min häst är så stor (läs: mian är klumpig) att jag även i vanliga fall får ställa henne i ett dike för att komma upp. Min man föreslår TRAPPSTEGEN :eek: Hur ska jag kunna stå där uppe och balansera i snön och dessutom leda hästen runt?
Det blir till att improvisera...
 
Trappstegen är godkänd. Men jag skulle vilja lägga till ett element, som i alla fall är en utmaning för lilla mig, och det är uteritt på ny bana i skogen, dvs nånstans man inte ridit förut, så först överenskommenbana och sedan rakt ut i "nya skogen". Minst halvtimmes ritt, är du med på det? :bump: :bump: :bump:
 
Kanske om ett tag. Som det är nu kommer vi 20 meter bort - sedan står hon på bakbenen :crazy: Annars älskar hon just skogen. Ju snårigare och mer svårframkomligt desto roligare. För mig är det en utmaning bara att få henne bort från stallet just nu. Tar jag båda de andra hästarna med älskar hon det, men just nu håller hon stenhårt på "inte utan min shettis". :mad:
 
Hmm, jobbig situation, nåväl, det var bra med våran lilla tävling för jag blev inspirerad att hitta på något. Tack :bow: :bow: :bow:
Ston kan vara väldans envisa när de satt nåt i sinnet, tycker jag. Valackar tycks vara lite mer lättflörtade.
Har pm:at dej fast det var väl inte så dödens viktigt.
 
Mian tar andra och tredjepriset

Mians snöiga tävlingsbana
Vi grävde hela morgonen som mullvadar i snön på stallplanen. Detta fick vi till - soffbord och en skranglig ruta av hässjestörar. Tyvärr var min beräkning av hästens storlek inte speciellt bra. Inte ens shettisen hade kommit in i rutan så efter att ha fått en vägran från den stora hästen fick rutan modifieras om och öppningen blev ganska stor, men hon gick in och vände runt. Domaren (Herr Mian) godkände "dödens fålla", men bara på tredje försöket.

Att backa in på en smalare stig gick hyfsat på första försöket, men med nåt bakben utanför stigen. Andra försöket blev betydligt bättre och vi fick omdömet "snyggt".

Soffbordet
Efter att ha testat soffbordet genom att ha slickat på det och bankat med framhovarna på det så godkände hästen det som en stabil brygga. Hon gick fram alldeles nära, jag satt av, ledde henne runt och satt upp igen. Här var hon riktigt duktig och det trodde jag faktisk skulle vara det vi fick mest problem med.

Vi använde samma port att rygga genom som vi gjorde våra halter i. Vi hade bara en backe och den var för brant och för hal så det fick bli slät mark. Inga problem alls och halterna blev perfekta. Vi provade även en halt från ökad skritt med samma resultat. Domaren kunde mäta att hon stod precis mitt för hässjestörarna! :)

:banana:

Sedan bytte jag häst till valacken. Han är en fegpotta och maken tränar honom sällan i annat är gräsätning :crazy:

Dödens fålla kunde han möjligen sätta en fot i, sedan blev det för läskigt och eftersom tvång inte var tillåtet på vår tävlingsbana så kuggades han på rutan.
Att backa in på sidospåret gick sådärpå andra försöket. Backa är inte kul och han gör vad han kan för att spjärna emot. Okej, men inte mer.
Soffbordet är så STORT
så det är bäst att hålla lite avstånd till det. Eftersom jätteviga Mian kunde sträcka ut benen och nå bordet så kunde domaren efter en del fjäsk godkänna. Högst motvilligt gick hästen runt soffbordet, men stod ganska nära och alldeles stilla vid uppsittningen.
Halterna gick bra, men backning genom port var knappa tre steg och det godkändes inte.

Plattan glömdes helt bort :o


Och husse övade shettisen på "tomkörning" (han har hela tiden trott att det hette tomkörning för att det är tomt bakom hästen då man itne har spänt fast någon vagn :D )
Shettisen går på tomgång
 
Re: Mian tar andra och tredjepriset

Jahapp, du är dagens vinnare. Här har termometern krupit neråt och undertecknad har haft storslagna planer men vänt i dörrhålet var gång. Dock fångat in ett styck förrymd häst som hade hittat till stora rundbalen och stod där och mumsade. Undertecknad har stirrat på den fördömda bruksridningsbanan och funderat på att baxa dit det arabiskimiterade bordet, men inte kommit längre än så.

Hästarna har å sin sida, när de inte rymt, struttat omkring som kungar och drottningar i hagen med lyftade svansar och kunde inte bry sig mindre om mina småttiga och fåfänga människoplaner. :bump: :D Men morgondagen bär nytt hopp.
 
Re: Mian tar andra och tredjepriset

Nej, men vilka fina bilder, jag var tvungen att läsa din roliga beskrivning en gång till och då upptäckte jag bilderna! Vackert med all snö dessutom! Och vilken fin häst skimmeln, hon ser ut som en riktig kuse. :)
 
yatlah tar inte precis priset

Finns det nåt tröstpris? Då tar jag gärna det. Det arabiskliknande soffbordet bars i alla fall ut på gårdsplan. Och hästarna fick snusa och undersöka medans jag stod upp på bordet och liksom longerade dom på ngt underligt vis - i pyjamasbrallor och militärrock. Mäkta märklig syn antar jag. Sen så gick det såhär: 1. Vända i fyrkant - godkänd. 2. Hoppa av och upp från arabiska bordet - egentligen inte för jag flyttade inte honom utan hoppade upp direkt igen. 3. Backa i vinkel, gick åt helvete, jag backade rakt fram, samma sak med backa genom port, icke godkänd. 4. Halt i backar båda håll - godkänt 5- plattan godkänd.
Sedan ville jag inte vara sämre än du Mian, så stoet fick göra samma sak. Med ungefär samma resultat, märkligt nog. Utom plattan. Den vägrar hon konsekvent att kliva på. Jag blev förvånad att stoet så gladeligen vände i fyrkant, hon brukar vara rädd för sånt.
Tävlingen är härmed avgjord. Tycker det verkar som du vann.
Ps. Valacken lyckades nästan välta bordet när jag suttit upp igen och blev jävligt rädd. Fast han lugnade sig omgående. Han verkade fatta att det var nånslags tävling för han kråmade sig ovanligt mycket och böjde nacke och höll på. :D
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 281
Senast: Habina
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 125
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp