Hur vet man att en billig mobil har det man behöver?

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Eventuellt behöver jag köpa eller åtminstone bidra med en del av en ny mobil till en person. Personen behöver kunna använda swish, bankid, ringa och surfa i viss utsträckning. Men av många anledningar bör det inte vara en dyr mobil utan en som fungerar.

Men hur vet man vad som behövs finnas i mobilen för att det ska räcka? Mobilen behöver fungera åtminstone ett par år annars är det bortkastade pengar. Rent teknikmässigt är det till en normalt fungerande person.

Vad ska jag titta efter? Är det någon som vet om det kommer att komma några nya säkerhetsgrejer som gör att man helt plötsligt inte kan använda bankid exempelvis?
 
Det som gäller är väl att titta på vilken version av Android som telefonen levereras med. Kommer den med Android 10 eller högre lär den hålla ett antal år, rent säkerhetsmässigt. Sedan är det ju alltid en fråga om pris kontra prestanda. De allra billigaste telefonerna ska man nog undvika, men om personen kan avvara runt 2000 kr för en telefon, så finns det nog ett gäng som nog fungerar alldeles utmärkt.
 
Fungerar inte de flesta av dagens mobiler till allt det där?
Förutom de allra billigaste som ju inte är speciellt roliga, och förutom vissa begagnade iphone som, om jag inte har fel för mig, inte går att uppdatera efter några år.
 
Jag var med om att en 1,5 år gammal(uthämtad) android inte längre klarade av bankid. Nu var modellen ännu några år gammal men är fortfarande sur över det flera år senare:D:o Låg på kring 1500 kr. Så skulle vara noga med att det är en nyare modell även om det är en "billigare" modell.
 
Fungerar inte de flesta av dagens mobiler till allt det där?
Förutom de allra billigaste som ju inte är speciellt roliga, och förutom vissa begagnade iphone som, om jag inte har fel för mig, inte går att uppdatera efter några år.
Precis som @_Elly_ skriver så vet jag att det har varit ett problem för en del att kunna uppdatera sina telefoner så att de fungerar åtminstone 1-2 år. I det här fallet kommer mobilen att användas så länge den fungerar.
 
Det som gäller är väl att titta på vilken version av Android som telefonen levereras med. Kommer den med Android 10 eller högre lär den hålla ett antal år, rent säkerhetsmässigt. Sedan är det ju alltid en fråga om pris kontra prestanda. De allra billigaste telefonerna ska man nog undvika, men om personen kan avvara runt 2000 kr för en telefon, så finns det nog ett gäng som nog fungerar alldeles utmärkt.
Tack, Android 10 eller mer alltså, det är till stor hjälp. Runt 2000 kan vi lösa med lite gemensamma krafter. :)
 
Jag har haft många Nokia-telefoner kring den prisklassen. Alltid varit jättenöjd (bytta pga yttre påverkan, efter några år). Trivs bättre än med jobbets iPhone, ser noll skillnad. Visst fotokvaliten är väl olika mellan modeller men duger liksom.

Skulle dock undvika de runt 1000:- (kanske måndags exemplar, men min reklamerade jag, funkade inte alls), man behöver upp till iaf nästa nivå (1500-2000:-).
 
Mina senaste två mobiler har varit från Motorola, vilka legat på 1000-2000 kr. Jag är väldigt nöjd med dem över lag, enda anledningen till att jag har haft två var att jag dels råkade spräcka skärmen på den första (vilket inte var mobilens fel, jag tror inte det finns någon mobil som mått bra av det jag lyckades göra då) och att det efter några år var väldigt lite minne kvar (och eftersom skärmen ändå var kass valde jag att köpa en ny). Jag hade min första i 2,5 år ungefär, och hade det inte varit för skärmen jag lyckades sabba så hade jag nog köpt ett minneskort och fortsatt ha den i fler år.

Helt ärligt har båda fungerat bättre än den Samsung mobilen som jag har via jobbet.
 
Eventuellt behöver jag köpa eller åtminstone bidra med en del av en ny mobil till en person. Personen behöver kunna använda swish, bankid, ringa och surfa i viss utsträckning. Men av många anledningar bör det inte vara en dyr mobil utan en som fungerar.

Men hur vet man vad som behövs finnas i mobilen för att det ska räcka? Mobilen behöver fungera åtminstone ett par år annars är det bortkastade pengar. Rent teknikmässigt är det till en normalt fungerande person.

Vad ska jag titta efter? Är det någon som vet om det kommer att komma några nya säkerhetsgrejer som gör att man helt plötsligt inte kan använda bankid exempelvis?
Jag brukar köpa Samsungs billigaste varianter, ligger runt 1000-lappen. Egentligen skiljer de sig inte så mycket från andra förutom att man får ladda ner instruktionsboken från nätet.
Kan göra allt jag behöver med den och ser ingen anledning att köpa någon dyrare.
 
Inne på min andra modell av Motorola modell billigare än 2000 kr nu. De fungerar bra för den avsedda uppgiften och jag upplever den mindre strulig med uppdateringar mm än t.ex. Samsung baserat på närståendes telefoner. Så fort en ny modell kommer så sjunker de snabbt i pris. Kollade i somras på en modell (Moto G8) som låg strax under 3000 kr och nu när jag köpte i vintras låg den på ca 1600 kr pga en nyare modell. De har väldigt bra prestanda för priset faktiskt (baserat på min mer IT-insatta mans utlåtande också).
 
Glöm inte att titta på siter som typ swappie och liknande, där kan man fynda fina genomgångna telefoner till ett bra pris!

Vi har köpt till barnen därifrån och kategorin nyskick är verkligen nyskick!
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 639
Senast: Jeps
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 712
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 561
Senast: Gunnar
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 287
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp