Hur vet man hur hög ett föl kommer att bli?

B

blondi3958

Det står iannonser typ: blir ca. 165cm.

Hur vet man det om hästen inte är färdigväxt?
KAn man räkna ut det på något sätt?

Har hört att man kan räckna ut det vid en viss ålder på hästen.Stämmer det?
 
Följande är hämtat ur Hästhållning i praktiken:
Hur hög blir hästen? Det finns ett gammalt beprövat sätt att från och med ett års ålder uppskatta den höjd som hästen kommer att ha som vuxen. Med ett balsnöre mäter man avståndet från hästens armbåge till yttersta spetsen på kotan. Håll kvar snöret vid armbågen och mät ut samma avstånd uppåt. Resultatet är den slutliga mankhöjden.

Jag har aldrig själv testat om det stämmer, men en ungefärlig höjd borde man väl kunna få...
 
Tyvärr stämmer det inte så bra :( I synnerhet inte om man har hyfsat högställda, långbenta hästar. Då visar det måttet att de ska bli mycket större än vad de verkligen kommer att bli.

Misstänker att de som skriver sådana angivelser går på hur stora syskonen varit, hur stora föräldrarna är och så vidare. Ganska osäkert även det alltså.
 
Ja då blir min ena häst 187 cm när hon växt färdigt, jag tror hon blir stor men jag är ganska säker på att hon inte blir så stor.
 
Man kan inte veta hur stor fölungen komemr bli i slutänden.
De flesta som säljer fölungar gissar nog utifrån hur stora föräldrarna är, vad föräldrarna ev lämnat för storlek på avkommor tidigare och hur stor fölungen ser ut att vara.
Fast man kan bli lurad av det också. Min hblhingst var relativt liten som föl och jag var helt bombis på att han int eskulle bli särskilt stor, (stor mamma, liten pappa). Han är nu färdigväxt och *bara* ca 175 cm.... :crazy:

Tattarmåttet, som nändes ovan, fungerar på de hästar som inte är väldigt högställda. Dock först efter 1½ års ålder, så benets alla tillväxtzoner ärs slutna - innan dess är det väldigt osäkert!!
 
Jag utgår från vad modern lämnat tidigare, hur stor hon är själv och vad den hingst jag använt brukar lämna (det finns snitt uträknat på hingstarna) samt hur stor fölungen är, hur den växer och på känsla.
Oftast stämmer det ganska bra. Mina ston är ganska jämna i sitt nedärvande av storlek, men det kan man ju inte veta förrän de har haft ett antal fölungar att jämföra med..
 

Liknande trådar

Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 423
Senast: Mia_R
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Utrustning Jag behöver under vad man skulle kunna gå för den här sadel! Det är en Santa cruzen under kåpan står det 16,5 Wide och sen i ena...
Svar
2
· Visningar
466
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp