Hur vet man hur stor kruka som behövs?

ameo

Trådstartare
Moderator
Frågan är egentligen generell - finns det någon tumregel för vilken storlek på växt som kräver vilken storlek på kruka?

Sen mer specifikt så funderar jag på hur stor kruka mina citronträd, som såddes i våras och är ca 15-20 cm höga just nu, behöver över vintern? Och hur fort de växer, med följdfrågan hur ofta man behöver byta till större krukor?
 
Inget svar på din fråga, men hur har du fått dina citronträd att växa så snabbt? :confused: Jag har ett som är typ 15 cm och 2-3 år gammalt...:meh:
 
Frågan är egentligen generell - finns det någon tumregel för vilken storlek på växt som kräver vilken storlek på kruka?

Sen mer specifikt så funderar jag på hur stor kruka mina citronträd, som såddes i våras och är ca 15-20 cm höga just nu, behöver över vintern? Och hur fort de växer, med följdfrågan hur ofta man behöver byta till större krukor?

Jag ser alltid till att det finns luft emellan en ytterkruka och en innekruka. Och när jag planterar om brukar jag se till att den nya innekrukan ger drygt 3-5cm jord (minst, beror ju helt på växt!) emellan krukan och rötterna så att de får något att ta tag i utan att det blir för mycket.
 
Frågan är egentligen generell - finns det någon tumregel för vilken storlek på växt som kräver vilken storlek på kruka?

Sen mer specifikt så funderar jag på hur stor kruka mina citronträd, som såddes i våras och är ca 15-20 cm höga just nu, behöver över vintern? Och hur fort de växer, med följdfrågan hur ofta man behöver byta till större krukor?
Generellt så brukar jag gå upp i krukstorlek om det är trångt i den gamla krukan. Har alldeles för mycket blommor så en del får klara sig i "för små" krukor. Upplever att dom behöver vattnas lite oftare om man gör så. Jag planerar allt direkt i ytterkrukan, några få undantag bara. :)
 
Inget svar på din fråga, men hur har du fått dina citronträd att växa så snabbt? :confused: Jag har ett som är typ 15 cm och 2-3 år gammalt...:meh:
De har bott ute i växthuset över sommaren, antar att värmen där gjort lite nytta på tillväxtfronten...
 
jag ska nog förtydliga min fråga lite.
Jag vet hur man ser om man behöver byta till en större kruka, när nuvarande blivit för liten.
Men finns det något knep att veta hur stor kruka som är lagom, innan nuvarande kruka är urvuxen?
Eftersom det är citronträd det handlar om så kommer de ju kräva rejäla baljor om några år. Kräver de större krukor medan de växer, bara för att de är träd?
 
Om man lyfter upp plantan från krukan brukar man se om den behöver en större. Om det är alldeles fullt med rötter, och om dom växer runt, runt, runt krukan är det inte så bra. Då kan man trimma de grövre rötterna och plantera i en lite större kruka.

ex från google
plastic-pot-vs-root-pouch.png
 
Om man lyfter upp plantan från krukan brukar man se om den behöver en större. Om det är alldeles fullt med rötter, och om dom växer runt, runt, runt krukan är det inte så bra. Då kan man trimma de grövre rötterna och plantera i en lite större kruka.
jag ska nog förtydliga min fråga lite.
Jag vet hur man ser om man behöver byta till en större kruka, när nuvarande blivit för liten.
Men finns det något knep att veta hur stor kruka som är lagom, innan nuvarande kruka är urvuxen?
Jag skulle vilja ha en tumregel som säger hur stor kruka växten behöver ha för att förebygga att krukan blir för liten. Exempel ur verkligheten: Mina citronplantor bor nu i ca 10 cm krukor, hur länge är det sannolikt att de krukorna är lagom stora? Dvs, ungefär till vilken storlek på plantorna är det troligt att krukorna är lagom?
Jag tänker att om de tänker växa lika vilt i vinter som de gjort nu, så kanske de växer ur krukorna. Och jag tänkte då att jag kanske ska plantera dem i större krukor redan nu, om det är troligt att krukorna snart är urvuxna.
 
Jag skulle vilja ha en tumregel som säger hur stor kruka växten behöver ha för att förebygga att krukan blir för liten. Exempel ur verkligheten: Mina citronplantor bor nu i ca 10 cm krukor, hur länge är det sannolikt att de krukorna är lagom stora?


Känns spontant svårt utan att titta på rot och växt. Att göra som Sweep sa går ju upp till en viss storlek. Efter det hade jag gått mer på bredd när det gäller träd. Har dom börjat bilda krona så skulle jag byta till kruka som stämmer med den bredden.
 
Jag står med ungefär samma dilemma nu när jag ska övervintra mina eucalyptus. De är 20-30cm höga nu och växer fortfarande och jag vill gärna sätta dem i krukor som kommer att stå dem bi över nästa sommar. Tänker samtidigt att det brukar ta en säsong eller mer för plantor att bli krukbundna, så jag kommer inte att ta i från tårna... utan kör nog på fem till tio liter. :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 523
Senast: Bapelsin
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 905
Senast: Yeah but
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 227
Senast: Motacilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp