hur vet man mängder?

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram,
I år har jag för första gången fått en lättare analys på höt, försökte lägga in i ett program men blev inte mycket klokare... hängde med så långt att jag måste ge tillskott av typ lusern, men det får han redan. Men hur vet man vilka mängder man bör ge?

Vi har två partier hö, ser ut som följer;
parti 1 Parti 2
energi 7 7,9
smrp 28 44
kalcium 1,5 1,8
fosfor 1,3 1,8
Magnesium 0,6 0,8
kalium 11 18,5

Hästarna som ska fodras är en snart 6 årig halvblodsvalack som går normalt arbete, ca 170 i mkh och hyfsat lättfödd. Får idag 8kg hö, betfor, luzern (ca 1 liter) och mustangs mineraler för hästar som äter hö/havre. Han får även ca 2kg halm att underhålla sig med.

snart har vi även större c-ponny 19 år, lättfödd kille. som idag går på någon form av krafft + hösilage, tanken är att han också ska över på hö/havre om det fungerar, där har jag ingen aning om mängderna, har aldrig haft ponny förut...

Någon är van att räkna på foderstater som kan komma med förslag på mängder och vad man ska komplettera med och hur mkt
 
Sv: hur vet man mängder?

Du använder både foderstatsprogrammet som du har och en våg. Om du har ett enkelt program (som finns gratis på nätet) så ger de värden utifrån en medelhäst. Så då kan börja med att lägga in typ av häst och hur mycket den får i kilo inte liter. Då ser du om det motsvarar behovet hos medelhästen. Sedan får du utgå från individen om den är lättfött då ska den troligen har något mindre än medelhästen och om den är tungfodrad behöver den mer.

Men du kommer inte så långt med bara en analys på grovfoder om du inte har det på andra fodersorter som du använder och inte heller om du inte har vikterna på det ger. Ja också måste så måste du också titta på TS halten på grovfodret så att du inte bara väger "vatten" utan att det blir rätt vikt som du räknar med.
 
Sv: hur vet man mängder?

Jo, jag la in det i ett program, och fick fram att jag borde lägga till lusern (jag hade inte lagt till det i programmet eftersom jag inte hade vikten på det) och kli, men det jag mest funderade på är hur vet jag hur mycket kli och lusern som ska läggas till... Hö fortsätter jag att fodra med ögat:). Det står ju bara komplettera med lusern och kli
 
Sv: hur vet man mängder?

du tar reda på hur många gram protein som behövs för att foderstaten ska balanseras och jämför det med proteininnehållet hos foderslaget ifråga.

Behövs 100 g protein och foderslaget innehåller 150 g protein/kg så är det 2/3 kg som behövs.
 
Sv: hur vet man mängder?

jag får helt enkelt lusläsa innehållsförteckningen på lusernet och mineralerna imorgon när jag är i stallet, så får jag se om jag blir något klokare:D
 
Sv: hur vet man mängder?

Precis, du måste lägga in värdena från lusernet och mineralerna i foderstatsprogrammet för att det ska funka. Sen får du testa med mängderna, öka o minska tills du får ok värden.
 
Sv: hur vet man mängder?

Ett tips är att ta kort på innehållsförteckningen med t.ex. mobilen, så har du det på bild om du behöver använda värderna och inte kommer ihåg. Jag gjorde så med alfalfasäcken och mineralsäcken. Väldigt smidigt :)
 
Sv: hur vet man mängder?

Jo, jag stod och fotade av lusernet och mineralhinken imorse, så jag kan sitta här hemma i värmen och räkna...

Men vad räknar jag lusernhacket som, grovfoder eller kraftfoder? Nu har jag räknat det som grovfoder.

Om programmet tycker att man ska ha in mer protein genom att ge mer grovfoder och den som ska äta är en rund och go c-ponny som man kanske inte ska ge så mycket mat, vad kan man ge då? är det typ soja eller potatis? För jag har redan räknat med att han ska äta både hö och lusernhack... Jag är inte så van med ponnies, bara haft stooora halvblod innan och jag vill ju inte att den stackarn ska få fång eller bli jättetjock..
 
Sv: hur vet man mängder?

Hur mycket för mycket energi blir det när det är tillräckligt med protein när du räknat med lusernet? Vilken sorts lusern har du?
 
Sv: hur vet man mängder?

Equsana lusernhack heter det jag köper till min stora häst, tänkte fortsätta med samma till ponnyn. Undrar vad en maxad c-ponny kan väga (arabkorsning, jag har räknat på 350kg...) men jag tycker det verkar som att den ska ha väldigt mycket mat;
Jag landar på
6kg hö
0,8kg lusernhack
0,25 kg havre
0,4kg vetekli
0,4kg betfor
40gr mineral röd (mustang)

då får jag ok på alla punkter och 6%+ på energikontot

Det är inte så långt ifrån vad min stora häst äter, som rör sig desto mer... Nu har jag iofs räknat på det höt som har lågt smrp (28), får lite andra siffror om jag räknar på det höt som har smrp 44

Tack alla som har kommit med råd och förslag, livet var mycket enklare utan foderanalyser (men troligtvis inte bättre;))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 857
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 788
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Boj
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 153
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp