Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

anonymt

Trådstartare
Jag och min partner har varit tillsammans i 4 år. Han är många år äldre än mig och vi blev tillsammans när jag var väldigt ung (jag är iofs fortfarande ung, 21). Jag föll pladask för honom och jag har väl varit lite naiv antar jag, har hela tiden tänkt att vi ska skaffa hus och barn tillsammans och att han är den enda för mig.

Men de senaste 6-7 månaderna har det inte alls känts som förut. Under våra första år tillsammans har jag aldrig haft ögon för någon annan, har aldrig ens kunnat fantisera om att vara med någon annan. Sedan träffade jag en kille på jobbet, ett möte som blev lite av en ögonöppnare... Jag insåg att jag och min partner kanske inte är en så bra kombo, och att det kanske finns någon annan där ute som "passar mig" bättre. Jag antar att jag fick lite känslor för "den andre" och vi pratade väl lite till och från även efter att vi slutat jobba tillsammans, men det rann ut i sanden och efter det kändes det som att jag bara varit dum och att jag visst vill vara med min partner. Hoppades att det bara var en svacka och att jag hade tagit mig ur den...

Sedan träffade jag en annan man på jobbet. Och nu kan jag inte sluta tänka på honom. Han tycker om mig och jag tycker om honom. Vi är attraherade av varandra och har kontakt, men vi har inte gjort någonting annat än pratat och så vill jag att det förblir tills jag vet vad jag vill.

Utöver det här med att jag hela tiden (så känns det) träffar människor som jag känner så här för så känner jag ett sug efter att få "testa" vara singel. Min pojkvän är min första pojkvän och jag har aldrig varit vuxen och ensam, någonting jag känner ett behov av. Inte för att jag tror att det heller är någon dans på rosor alltid men det känns som nånting som hela tiden ligger där och "skaver", jag har svårt att se att jag ska leva mitt liv utan att ha varit ung och singel, men det är ju så svårt. Jag älskar min pojkvän, det gör jag. Han är min bästa vän och vi har gjort så mycket tillsammans. Jag har svårt att tänka mig ett liv utan honom och tanken på honom med någon annan får mig att må illa. Men är det verkligen nog? Det känns som att "det" saknas på nåt sätt. Tanken på "den andre" gör mig pirrig och varm och känns spännande. Med min pojkvän har det inte känts pirrigt på väldigt länge. Är det bara så det är när man varit med varandra ett tag? Är det så här det känns efter några år, oavsett vem man är med? Lite halvtrist, vardagstråkigt? Kan man känna "pirr" med någon man varit med i flera år eller hör det till det nykära? När vi kysser varandra händer det liksom... inget. Visst, det är fint att kyssas, men inget pirr, inget sug i magen. Men det kanske är så det blir... Eller?

Han besitter så många egenskaper jag inte tycker om. Skulle jag beskriva min drömman och dennes egenskaper skulle han inte passa in särskilt bra i den beskrivningen. Jag har svårt för snåla människor, han är snål. Jag vill ha någon som inte är rädd för att uttrycka sina åsikter och stå för dem, det gör han inte om han absolut inte måste. Jag tycker om människor som är spontana, passionerade, temperamentsfulla. Det är han inte heller (men han har fina egenskaper också). Men varför är det då så svårt att gå? När vi är med varandra känns det inte som att jag kan uppskatta honom. Jag kan bli irriterad när han vill krama mig och ligga nära. Ofta när han ringer känner jag bara att det är jobbigt, då tycker jag han är tjatig. Men när jag börjar tänka på att inte ha honom... Då känns det som att jag inte skulle klara av att INTE ha honom som håller om och kramar mig, att inte få prata med honom.

Min pojkvän vet om att jag är osäker på vårat förhållande, att jag känner att jag skulle vilja vara singel. Jag tycker att han förtjänar så mycket mer än att vara med någon som går omkring och tänker på andra och tänker ibland att jag borde göra slut för hans skull... Men det faktum att han tycker vi har det bra, att han älskar mig och vill spendera resten av sitt liv med mig gör det inte lättare för mig.

Hur vet man att det är dags att gå åt olika håll? Hur vet man att man vet det? Varför börjar jag känna så här för andra män? VAD FAN SKA JAG GÖRA???

Förlåt för långt inlägg men jag är så himla förvirrad. Är ledsen och deppig hela tiden och vet inte vad jag ska göra eller vem jag ska prata med.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Ja det kan pirra efter 10 år också. Jag tycker fortfarande inte att det är tråkigt att umgås med min sambo. Jag längtar efter honom när han inte är hemma. Men jag är väldigt gärna själv också ;-)
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Jag kan inte säga hur du ska göra men visst kan det pirra efter många år tillsammans. Jag och min sambo har varit tillsammans i 13 år till sommaren och visst pirrar det fortfarande. Jag längtar efter honom när han jobbar borta (även om jag trivs bra själv också) och vi kramas och pussas alltid när vi har varit ifrån varandra även om det bara har varit några timmar.

Det är svårt för att inte säga omöjligt att tänka sig sin partner ihop med någon annan och det är bara något man får acceptera att det gör ont i början om man går isär. Särskilt om man har varit tillsammans länge. Du får fråga dig om det är det här du vill ha. Vill du leva såhär resten av livet?
Sedan måste du också fråga dig, är det en tillfällig svacka? Alla förhållanden går upp och ner och man är inte superlycklig jämt. Du får fundera på hur länge du har känt såhär och hur eller vad du kan göra för att tända lågan igen. Går det ens att tända den igen? Vill du ens försöka? Du måste vara ärlig mot dig själv. Du skriver att du har berättat för din partner att du inte vet hur du känner och det är jättebra att du har gjort det men du måste också vara medveten om att hans känslor kan också förändras. Även om han kanske säger nu att han väntar på dig så lär han inte vänta för evigt. Den dagen lär komma då han har bestämt sig med. Det kan låta hårt men fler än en har trott att dess partner aldrig skulle känna annorlunda. Oftast för att partnern har sagt att hen inte kan tänka sig att träffa någon annan men en dag så händer det iallafall.

Jag var 21 år när jag efter sju år tillsammans gick ifrån mina barns pappa och såhär i backspegeln var det ett mycket bra beslut. Visst har jag så många gånger önskat att jag sluppit allt som följde på separationen men jag skulle aldrig fått det liv jag har nu och har haft hittills om jag hade fortsatt ihop med honom.

Du är värd att verkligen älska och bli älskad och få känna pirret. Du ska inte stanna av gammal vana och för att du är rädd för att få se honom med någon annan. Det är aldrig försent att börja om och du är är ung. Du vet vad du har men kan aldrig veta vad du får. Du får helt enkelt bestämma dig för om du vill hoppa eller stå kvar där du är.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Jag lever efter principen att om man kan leva utan någon så var det inte viktigt nog.
Med min nuvarande sambo så pirrar det fortfarande ordentligt efter 12 år.
Och i min förra 14 år långa relation så pirrade det i alla fall i 11 år.
Sedan så slutade det pirra av olika orsaker och blev därmed en f.d. relation.
Men då så fanns det verkligen orsaker till varför kärleken tog slut.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Exakt så har jag också känt - och jag gjorde slut. Ångrade det i början, för det är precis som du beskriver: det är otänkbart att vara utan honom. Och det är det - i början! Sedan inser man hur skönt det är att bo själv och vara fri att göra precis vad man vill. Jag hade heller aldrig bott själv och längtade efter att göra det. Bästa jag gjort i mitt liv var att göra slut. Älskade att bo själv och lärde mig ALLT under dessa år. Under åren själv så växte jag upp.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Ja det kan vara skitjobbigt att se sin fd partner med någon annan. Men det måste vara jobbigare att veta att det finns en 10:a där ute som är ensam ;-)
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Alla människor har för- och nackdelar. De man är tillsammans med är de där fördelarna överväger och nackdelarna är sånt man har överseende med.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Nu låter det på det du skriver som att det är mer än bara att pirret saknas.
Men jag vill bara vara en liten motvikt till några tidigare svar och säga att man kan leva i världens bästa förhållande utan att det någonsin har pirrat i magen, vi alla fungerar ju olika. Det är snart 14 år sedan jag träffade min make, det var aldrig så att det pirrade i magen men han är ändå den bästa och vi har ett väldigt bra liv ihop. Jag tror att det som gör att det fungerar så bra är att vi till väldigt stor del har en gemensam grundsyn på livet. Alla människor har sina små egenheter och visst finns det saker som kan reta mig tillvansinne som han gör - och jag kan reta honom till vansinne med saker jag gör. Du kommer aldrig hitta mannen som enbart har egenskaper som du älskar (även om du bara kommer se de bästa egenskaperna när du är nykär ;)) utan det handlar om att bestämma sig för vad man kan tänka sig att leva med och vad man inte står ut med.
"Drömmannen" som du nämner, han finns nog inte egentligen. Jag relaterar till mig själv igen, jag och maken är tämligen eniga om att vi aldrig ens hade tittat åt varandra om vi hade mötts på krogen. Vi träffades på annat sätt och lärde känna varandra inifrån och ut och det var helt rätt för oss...
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Du har fått många bra svar redan, men jag vill bidra med några tankar till:Jag tycker inte det är så konstigt att du känner som du gör. Ni har varit ihop sedan du var 17, vilket är en ganska ung ålder. Att din pojkvän är mycket äldre kan aockså spela in. Kanske synkade du in ditt liv med hans istället för att leva ditt eget liv? Lätt hänt, om man är ihop med någon som är äldre (been there...). Plötsligt inser man att man inte levt sitt eget liv.

Största varningsklockan ringer när du berättar att din pojkvän har egenskaper som du ogillar väldigt mycket. Nu har ni varit ihop fyra år, hur blir det om tjugo år om du tycker han är snål nu? Du lär inte kunna ändra på honom. Om du redan nu börjar dra öronen åt dig så ta en time-out. Det behöver ju inte betyda att du börjar dejta direkt; ta en månad eller två för dig själv och försök bena ut vad du känner. Ska man ha ett allvarligt förhållande måste man kunna ställa sig frågan om man vill bli gammal tillsammans med den andra personen....
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Det du skriver är egentligen rätt normalt. Det är sådär det liksom blir efter några år tillsammans. Man har inte det där nyförälskade pirret i magen. Det försvinner liksom med tiden och det är helt okej. Vad som stör mig och som avgjorde min åsikt i det hela är följande mening:

När vi är med varandra känns det inte som att jag kan uppskatta honom. Jag kan bli irriterad när han vill krama mig och ligga nära. Ofta när han ringer känner jag bara att det är jobbigt, då tycker jag han är tjatig.

Känner du dig nästan lite äcklad av att ha sex med honom?

Den meningen visar nämligen att du liksom fått nog. Den du trodde var mannen i ditt liv var nog inte det. Att du tittar på andra män och uppskattar andra män är helt okej. Det är ingen parameter för hur mycket du älskar din pojkvän. Däremot är det ju så att om du går omkring och är osäker och tycker att du behöver annat i livet så är det faktiskt så att du behöver annat i livet. Men måste ni göra slut för att du ska få växa upp i egen takt? Kan du inte skaffa dig en egen bostad och se vad som händer? Allting är ju inte svart eller vitt och man måste antingen vara tillsammans och satsa på hus och familj på en gång. Livet är kort, men det är tillräckligt långt för att våga satsa på sig själv och våga göra fel i den processen.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Livet är för kort för att stanna i relationer som man inte trivs med. Det är klart man ska försöka, men har du gett det en chans och fortfarande inte trivs är det kanske dags att ta nästa steg i livet. Osäkerhet inför förändringen som kommer om du gör slut är ingen bra anledning att stanna kvar.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Tack för alla svar!

Jag vet inte om jag kan tänka mig leva så här resten av mitt liv. Jag vet absolut att jag inte VILL det. Jag vill leva med min pojkvän om det känts så som det kändes för två år sedan, när jag var säker på att det var han jag ville ha. Men att vara med honom när jag tänker på andra (på en annan) på det här sättet och med min osäkerhet inför vår ev framtid, det känns inte alls bra. Jag antar att en del av mig hoppas att det ska gå över av sig själv. Det skulle säkert gå lättare om jag inte hade kontakt med den här människan jag tänker på, men jag vill ju det. Samtidigt som jag vill att det ska bli bra med min pojkvän. Gud, jag är så förvirrad.

Jag vet ärligt talat inte om jag vill försöka. För mig känns det bara som att vissa saker bara måste finnas där. Den där känslan liksom. När han tar i mig och ser mig i ögonen, att jag ska känna något. Men det gör jag nog inte. Jo, jag känner att jag tycker jättemycket om honom och att jag skulle sakna honom enormt om han inte fanns här, men jag har nog inte på länge känt DET DÄR som man känner för sin partner, eller i alla fall det jag tror man ska känna för sin partner.

Det är det som är det jobbiga, att jag vet vad jag har men inte vad jag får. Jag vet vad jag har, och det är inte outhärdligt. Det är inte fantastiskt men det är inte outhärdligt heller. Det jag får kan ju vara helt jäkla fantastiskt, eller outhärdligt (att jag skulle inse att jag visst vill vara med min pojkvän och ångra mig men inte få tillbaka honom). Blir det outhärdligt har jag ju själv satt mig i den situationen, och det skulle ta död på mig känns det som.

Ja, vi har börjat med varandra när jag var 16. Jag tycker vi varit väldigt lika mognadsmässigt och det känns inte som att jag synkat ihop mitt liv med hans utan att leva mitt eget, det känns bara som att jag vill prova vara med andra killar. Uppleva spänningen igen, första kyssen, första ligget. Det kanske låter löjligt men att ha det så här, med vardagstristess och att aldrig mer få uppleva att vara nykär och känna det där pirret, det känns riktigt jobbigt. Ibland tänker jag: "JAG ÄR FAN BARA 21 ÅR, DET SKA INTE VARA SÅ HÄR DÅ!!!". Men eftersom jag inte "klarar av" att göra slut känns det väl inte nog jobbigt.

Vad gäller hans snålhet har jag aldrig tänkt att jag ska kunna ändra på honom, har bara tänkt att jag får lära mig leva med det. Jag är inte sådan som tycker att min kille ska måsta, bara för att han är kille, bjuda mig på saker och köpa mig grejer. Men det skulle vara roligt att bli utbjuden på mat och bio någon gång, på alla hjärtans dag till exempel. Jag uppskattar också att ge fina presenter när han fyller år och så där. Men jag blir aldrig bjuden på något. Oavsett vad vi gör så splittar vi hälften. Tror aldrig han självmant bjudit mig ut på mat, det skulle i så fall vara om jag sagt åt honom att jag tycker det är tråkigt att han aldrig bjuder mig på något men det tar ju bort glädjen i det. När jag tjänade 6000 kronor i månaden och han 26000 kr i månaden var det likväl hälften-hälften vad gäller mat och hyra osv. Jag tror det har gjort att jag inte känner mig uppskattad. Har aldrig sett på mig som någon som behöver bli bekräftad med pengar, men jag skulle ju gjort detsamma för honom om jag varit den som tjänade mycket mer pengar, för att jag hade VELAT det. Han har aldrig velat det. Och det har känts tråkigt. Som att jag inte är värd att lägga pengar på. Låter också skittöntigt när jag skriver ned det.

Ibland kan jag nästan känna mig lite äcklad när vi har sex. Eller inte äcklad, men jag blir oerhört lätt avtänd. Det kan räcka att hånglet blir lite väl blött så blir jag helt off och vill inte ha sex överhuvudtaget. Jag blir oftast betydligt kåtare av att ta på mig själv än när han gör det, vilket också skrämmer mig. Så ska det väl inte vara? Och jag blir bra mycket kåtare av att tänka på "den andre" än honom. Varningsklockor...? Kan inte tänka mig att "alla" har det så efter några år...

Nej, vi måste inte göra slut för att jag ska få bo själv. Visst kan vi bli särbos, men jag tror jag är mer sugen på att få ligga med någon annan än att få bo själv, det känns inte som det största problemet.

Alltså om någon annan skrivit detta vet jag ju vad jag hade svarat. Men varför gör det då så ont, och varför vågar jag inte ta steget?
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Alltså, att tänka på någon annan behöver inte vara en återspegling på att någonting är dålig i ditt förhållande. Det kan man göra ändå. Men såsom du beskriver din partner så är ju ingenting rätt verkar det som.

Koppla bort dina tankar på andra ur förhållandet. Det ska inte vara med i vågskålen, så släpp det. För oavsett om du tänker på andra eller inte så är inte förhållandet bra ändå. Du stör dig på grejer och du mår inte bra i förhållandet. Bara det är anledning till att göra någonting åt det.

Och du har ju flera alternativ vad du kan göra åt det. Man behöver ju inte alltid göra slut liksom. Flytta ifrån honom och bli särbo. Prata med honom och resonera med honom om hur du vill ha det. Öppna dig för honom och berätta vilken typ av förhållande du vill ha. Är han inte villig att leverera det och kompromissa tillsammans med dig så är det ju kört ändå.

Däremot är jag helt övertygad om att när man väl kommit så långt att man funderar på att göra slut, då har det gått såpass långt att man bör göra det också. Du verkar bara vara rädd för framtiden och ovissheten. Och där kan jag lova att det kommer att ordna sig. Lovar! Du kommer att klara dig jättebra på egen hand.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Du har svarat på den frågan också om du läser ditt inlägg igen: För att du är rädd för att chansa när du redan har det okej. Frågan är om du är beredd att offra okej för chansen att få något bättre (singelliv eller nytt förhållande, båda kan vara bättre eller sämre).
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Nej, jag förstår det. Han tänker säkert på andra och att ligga med andra ibland också. Men att sakna någon annan, känna att man vill ringa och prata med den här någon... Och att inte känna det för den man är tillsammans med. DET känns fel.

När jag beskriver honom och oss låter inget rätt. Men av någon anledning vill jag ju inte göra slut. Tanken på att inte ha honom gör så ont. Vet inte hur jag överhuvudtaget ska kunna utsätta mig för det. Eller honom. Av någon anledning känns det som att jag hellre har det halvbra-halvdåligt med honom än gör slut och tar den smärtan, och utsätter honom för den smärtan. Jag kan inte klara ut mina känslor... Det är bara kaos.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Du har svarat på den frågan också om du läser ditt inlägg igen: För att du är rädd för att chansa när du redan har det okej. Frågan är om du är beredd att offra okej för chansen att få något bättre (singelliv eller nytt förhållande, båda kan vara bättre eller sämre).

Du satte verkligen ord på det. Jag är rädd för att chansa när jag ju har det okej. Känns som att jag hellre har det okej och offrar möjligheten att ha det jättebra för att undvika risken att få det dåligt.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Men vad är det värsta som kan hända?

Ifall du bestämmer dig för att separera och göra slut. Vad är det värsta som kan hända? Att du insåg att det är mannen i ditt liv och att du vill flytta tillbaka igen? Gör det då. Vill han inte ha dig då är det ju hans fel....och det kan ju komma vilken dag som helst ändå. Man vet ju aldrig. Med tanke på hur skilsmässostatistiken ser ut så är det inte speciellt lovande för någon av oss. ;)

Jag har haft flera långa förhållanden och varje gång har jag trott att detta var den rätte som jag ska dela livet med. Men av en eller anledning så har det inte blivit så och i ärlighetens namn har det gått bra det också. Jag saknar inte någon jag varit tillsammans med. Man går liksom vidare i livet och mår bra ändå. Man hittar någon annan att dela livet med och det blir jättebra det också.

Sen förstår jag inte vad det är du tvekar över, för du verkar ju sakna någon plan. Du kan ju faktiskt bli särbo. Ni behöver inte göra slut, men du får lite avstånd att tänka på hur du känner och vad du vill. Övergången blir ju enormt mycket enklare på så vis.
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Ge det tid; låt det mogna fram. Det är en process du måste gå igenom. En dag vet du vad du vill.

Så klokt!!!

Och som någon annan skrev, du är ung och var VÄLDIGT ung när du träffade honom, din första pojkvän!

Jag tror att du behöver tid för DIG! Att dessutom läsa om hans "snålhet" gör mig lite förbannad, ärligt talat!

Känn efter, låt tiden mogna.....

Inom dig VET du säkert vad som är rätt, men du måste själv våga ta steget!

Lycka till, hur det än blisr;)
 
Sv: Hur vet man när det är "dags" att göra slut?

Du låter ungefär som jag gjorde (iaf när jag pratade med mig själv) när jag fortfarande var tsm med mitt ex. En viktigt sak för mig, som jag läser att du skriver; Jag kommer sakna honom om han inte finns där.
Jag trodde detsamma, men jag lärde mig i efterhand att nä, jag saknar faktiskt inte att ha honom där, jag saknar att ha NÅGON där. Någon som jag faktiskt vill va med, och som jag är attraherad av och älskar, mer än bara som en vän. Jag kan alltså sakna närhet, men inte att få närhet av mitt ex. Jag vill aldrig gå tillbaka, och det var ett av de bästa besluten i mitt liv! Jag var lika gammal som du när vi blev tsm och det tog slut nästan exakt tre år senare, det var också mitt första riktiga förhållande. Nu har jag varit singel i ett och ett halvt år ungefär och älskar de! Älskar att bo själv, kunna attraheras av och ligga med "vilken kille som helst" utan bekymmer och känner att jag kanske är redo för ett förhållande igen. Men bara kanske, och det får ta tid den här gången. Du får gärna skicka pm om du vill ha hjälp och stöd, jag vet att sånt här är jobbigt, vilket beslut du än väljer att ta!
 

Liknande trådar

Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 893
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 038
Senast: Bulldoozer
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp