Hur vet man om en hund har livmoderinflammation?

Carmenzitaflower

Trådstartare
Nu är det vi, igen...*suck*😔
Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma dock) hennes senaste löp var för typ 3 månader sen så känns inte rätt i tiden med skendräktighet? Förutom det så tycker jag nog inte hennes allmäntillstånd är ändrat. Klämt och känt på hela magen och hon har inte ont, har även tagit ett papper mot fiffi och sett så hon inte har några flytningar, då hon slickat sig vid fiffi lite oftare i några dagar. Men den ser helt normal ut och kommer ingenting därifrån. Men vad är egentligen symptomen på pyo? Eller alternativt juverinflammation?

Vi var hos veterinären med henne för mindre än två veckor sedan pga allergi och vi lever redan på kålsoppa bokstavligt talat för att vi inte har råd med något annat.
Bör vi åka in ändå och checka? Eller tror ni man kan avvakta lite(är en hysterisk hönsmamma tyvärr) borde finnas avbetalning hos dom flesta veterinärerna väl?

Vet att man inte ska ha hund om man inte har råd, och låter säkert sjuuuukt oansvarig😩 men när vi skaffade hundarna såg allt otroligt annorlunda ut, vi hade stadiga inkomster och ett stort boende. Men sen kom covid och sambon har nu vart arbetslös i 4 månader och den är såklart då ALLA utgifter passar på att komma (har innan haft en buffert men då båda hundarna vart sjuka MYCKET under året så har alla pengar gått dit)

Vänder mig hit för att ni kommer alltid med så himla bra och kloka tips❤️❤️❤️(Och vi kämpar såklart varje dag med att få ihop vårt liv igen så att hundarna kan få det bäst)
 
Skulle ta temp på hunden och om den har feber eller under temp åka in om inte så avvakta om hunden verkar pigg och kry i övrigt. Det är hur jag skulle göra, men jag är rätt säker på att kunna läsa av min hund. Min ena hund hade mycket mjölk i juvrena nån månad efter efter löp, tror hon lyckades stimulera mjölkproduktionen själv då hon slickade sig mycket runt juvrena så vi fick hålla koll på henne och satte på tröja så hon inte kom åt.
Ibland har försäkringsbolagen telefonveterinär och du kan ringa dit och rådfråga.
 
Skulle ta temp på hunden och om den har feber eller under temp åka in om inte så avvakta om hunden verkar pigg och kry i övrigt. Det är hur jag skulle göra, men jag är rätt säker på att kunna läsa av min hund. Min ena hund hade mycket mjölk i juvrena nån månad efter efter löp, tror hon lyckades stimulera mjölkproduktionen själv då hon slickade sig mycket runt juvrena så vi fick hålla koll på henne och satte på tröja så hon inte kom åt.
Ibland har försäkringsbolagen telefonveterinär och du kan ringa dit och rådfråga.
Tack snälla, det ska jag göra med detsamma! Det hade jag inte ens tänkt på. Hon är pigg o kry, äter med god aptit och vill gärna gå långpromenader och busa(vi har dock plockat bort alla leksaker så att hon inte ska tro det är bebisar) tröja var också en smart idé!
Ha en superfin fredag❤️
 
Nu är det vi, igen...*suck*😔
Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma dock) hennes senaste löp var för typ 3 månader sen så känns inte rätt i tiden med skendräktighet? Förutom det så tycker jag nog inte hennes allmäntillstånd är ändrat. Klämt och känt på hela magen och hon har inte ont, har även tagit ett papper mot fiffi och sett så hon inte har några flytningar, då hon slickat sig vid fiffi lite oftare i några dagar. Men den ser helt normal ut och kommer ingenting därifrån. Men vad är egentligen symptomen på pyo? Eller alternativt juverinflammation?

Vi var hos veterinären med henne för mindre än två veckor sedan pga allergi och vi lever redan på kålsoppa bokstavligt talat för att vi inte har råd med något annat.
Bör vi åka in ändå och checka? Eller tror ni man kan avvakta lite(är en hysterisk hönsmamma tyvärr) borde finnas avbetalning hos dom flesta veterinärerna väl?

Vet att man inte ska ha hund om man inte har råd, och låter säkert sjuuuukt oansvarig😩 men när vi skaffade hundarna såg allt otroligt annorlunda ut, vi hade stadiga inkomster och ett stort boende. Men sen kom covid och sambon har nu vart arbetslös i 4 månader och den är såklart då ALLA utgifter passar på att komma (har innan haft en buffert men då båda hundarna vart sjuka MYCKET under året så har alla pengar gått dit)

Vänder mig hit för att ni kommer alltid med så himla bra och kloka tips❤❤❤(Och vi kämpar såklart varje dag med att få ihop vårt liv igen så att hundarna kan få det bäst)
Jag tolkar dig som att du är väldigt stressad ( vilket är helt förståligt utifrån vad du har berättat) men om hunden verkar pigg och inte har flytningar eller feber så hade jag inte varit orolig.

Mindre mat, ökad motion och undvika att stimulera juver brukar minska skendräktighet.
 
Jag tolkar dig som att du är väldigt stressad ( vilket är helt förståligt utifrån vad du har berättat) men om hunden verkar pigg och inte har flytningar eller feber så hade jag inte varit orolig.

Mindre mat, ökad motion och undvika att stimulera juver brukar minska skendräktighet.
Tack snälla! Alltså ni är ju såå fina härinne, finns inget annat forum jag hellre vänder mig till❤ Vi har vart ute på en lååång promenad i skogen och då var hon pigg och skutta runt som vanligt, feber har hon inte och inte kommit några flytningar nu heller. Får hålla henne under uppsikt ett par dagar.
 
Min stora klinik har på morgonen att man kan ringa och fråga, (man kan även göra det övrig tid) så är du osäker hade jag gjort det.
I mina öron låter det som skendräktighet, för det är så min hund beter sig, jag har också en tröja jag tar på för att slipa stimulerandet av mjölk. Men jag har ingen erfarenhet och kan ibland bli alldeles orimligt orolig för pyo (och googla mig blå för att det sker alltid mitt i natten och inse nej, hon har ingen feber, inga flytningar och troligen bara en fis på tvären :angel:).
En del försäkringsbolag har haft att första samtalet till t.ex. FirstVet är gratis, så det kan kanske vara ett alternativ?
 
Med tanke på att det var tre månader sedan senaste löp så är det väl snarare "perfekt" tid nu för skendräktighet? Är det 3 månader sedan löpet började eller sedan sista dagen på löpet? Om du tänker dig att hon skulle fått valpar så brukar det vara någonstans mitt i löpet som hunden paras, sedan är de dräktiga i 63 dagar och därefter diar ju valparna ett tag.

Att skendräkigheten kommer ca 2-3 månader efter löp är alltså helt som det bör vara och om det enda annorlunda med din tik är svullna juver så skulle jag inte tro att det finns någon som helst anledning att oroa sig för pyo. Däremot är det såklart alltid bra att hålla uppsikt över sin hund, ha koll på normaltemperatur och reagera om allmäntillståndet förändras.
 
Nu är det vi, igen...*suck*😔
Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma dock) hennes senaste löp var för typ 3 månader sen så känns inte rätt i tiden med skendräktighet? Förutom det så tycker jag nog inte hennes allmäntillstånd är ändrat. Klämt och känt på hela magen och hon har inte ont, har även tagit ett papper mot fiffi och sett så hon inte har några flytningar, då hon slickat sig vid fiffi lite oftare i några dagar. Men den ser helt normal ut och kommer ingenting därifrån. Men vad är egentligen symptomen på pyo? Eller alternativt juverinflammation?

Vi var hos veterinären med henne för mindre än två veckor sedan pga allergi och vi lever redan på kålsoppa bokstavligt talat för att vi inte har råd med något annat.
Bör vi åka in ändå och checka? Eller tror ni man kan avvakta lite(är en hysterisk hönsmamma tyvärr) borde finnas avbetalning hos dom flesta veterinärerna väl?

Vet att man inte ska ha hund om man inte har råd, och låter säkert sjuuuukt oansvarig😩 men när vi skaffade hundarna såg allt otroligt annorlunda ut, vi hade stadiga inkomster och ett stort boende. Men sen kom covid och sambon har nu vart arbetslös i 4 månader och den är såklart då ALLA utgifter passar på att komma (har innan haft en buffert men då båda hundarna vart sjuka MYCKET under året så har alla pengar gått dit)

Vänder mig hit för att ni kommer alltid med så himla bra och kloka tips❤❤❤(Och vi kämpar såklart varje dag med att få ihop vårt liv igen så att hundarna kan få det bäst)

Vi åkte in med min tik i måndags och det konstaterades pyo, och vi var tvungna att operera med en gång. Hon var pigg och glad, men hade blodiga flytningar som jag tolkade som rent blod, men som tydligen var blandat med var :/ detta hände två månader efter löp.
Så håll koll på det, annars tror jag inte att det är någon fara ❤️
 
Det låter ju som helt typisk och vanlig skendräktighet. Har inget med pyo att göra.

Man behöver dock inte minska maten (det här är väl något gammaldags råd) men försöka fortsätta som vanligt men kanske sänka krav på träning.
 
Det låter ju som helt typisk och vanlig skendräktighet. Har inget med pyo att göra.

Man behöver dock inte minska maten (det här är väl något gammaldags råd) men försöka fortsätta som vanligt men kanske sänka krav på träning.
Ja det är gammalt: Man måste i princip svälta hunden för att det ska ha någon som helst påverkan.
 
Svullna juver är inte tecken på livmoderinflammation.
Symtom på livmoderinflammation är: feber, oftast flytningar (men inte alltid), sämre aptit, dricker mer, kissar mer, kräks, påverkat allmäntillstånd.

Om hunden har 2 av dessa symtom är det dags att iaf ringa veterinären. Dem flesta hundar med livmoderinflammation har feber, men det finns ju fler sjukdomar som kan ge dessa symtom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 355
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
899
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 388
Senast: s957
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 513
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp