Hur vet man om en refraktometer slutat fungera som den ska?

Ardennern

Trådstartare
Finns det några specifika kännetecken? Har haft min i 2 år och tanken slog mig att man kanske borde testa den på något vis? Så som jag uppfattat det så är det ett ganska känsligt instrument.
 
Finns det några specifika kännetecken? Har haft min i 2 år och tanken slog mig att man kanske borde testa den på något vis? Så som jag uppfattat det så är det ett ganska känsligt instrument.
Kalibreringen brukar (skall) kontrolleras innan varje användning med en referensvätska (destillerat vatten). Försök hitta manualen, där står hur det går till.
 
Verkar vara svårt att få tag på destillerat vatten. Avjoniserat finns i parti och minut dock och kanske är det tillräckligt lite partiklar i det oxå.
Man kan iallafall koka upp vatten i en kastrull och använda ångan/vätskan i locket. Avsvalnat.
 
Senast ändrad:
Verkar vara svårt att få tag på destillerat vatten. Avjoniserat finns i parti och minut dock och kanske är det tillräckligt lite partiklar i det oxå.
Man kan iallafall koka upp vatten i en kastrull och använda ångan/vätskan i locket. Avsvalnat.
Vi använder åtminstone ofta avjoniserat vatten som nolla till våra spektrofotometrar och det fungerar till allt utom de allra känsligaste instrumenten som är gjorda för extremt låga mätområden. Finns det en ordentlig filteranläggning eller en Milli-Q maskin på ex ett produktionslabb eller universitet eller annat där anläggningen kontrolleras regelbundet så är det garanterat renare än någonting man lyckas producera i en kastrull i hemmamiljö.
 
Batterivatten som säljs på mackar eller typ Biltema och jula är ju destillerat vatten. Om det är nog rent för en colostrumrefraktometer vet jag inte men det är det jag använt när jag kalibrerat min då det är det jag har fått tag i.
 
Batterivatten som säljs på mackar eller typ Biltema och jula är ju destillerat vatten. Om det är nog rent för en colostrumrefraktometer vet jag inte men det är det jag använt när jag kalibrerat min då det är det jag har fått tag i.
Nej det är inte destillerat utan avjoniserat.
 
Kalibreringen brukar (skall) kontrolleras innan varje användning med en referensvätska (destillerat vatten). Försök hitta manualen, där står hur det går till.

Ja det gör vi alltid. Det som gör mig osäker är om man alltid kan lita på att den fungerar bara för att den visar noll vi kalibrering.
 
Ja det gör vi alltid. Det som gör mig osäker är om man alltid kan lita på att den fungerar bara för att den visar noll vi kalibrering.
Är det en refraktometer som mäter i Brix (Bx)? Brix är en enhet som mäter sockerhalt i viktprocent i en vattenlösning så det bör gå att med hjälp av en bra våg själv göra en testlösning för att kontrollera att refraktometern visar rätt vid ex.v. 22 Bx. Annars finns det säkert färdiga testlösningar att köpa.
 
Verkar vara svårt att få tag på destillerat vatten. Avjoniserat finns i parti och minut dock och kanske är det tillräckligt lite partiklar i det oxå.
Man kan iallafall koka upp vatten i en kastrull och använda ångan/vätskan i locket. Avsvalnat.
Min torktumlare samlar upp vattnet från tvätten i en behållare, min mamma säger att det blir destillerat.
Kanske kan hjälpa?
 
Är det en refraktometer som mäter i Brix (Bx)? Brix är en enhet som mäter sockerhalt i viktprocent i en vattenlösning så det bör gå att med hjälp av en bra våg själv göra en testlösning för att kontrollera att refraktometern visar rätt vid ex.v. 22 Bx. Annars finns det säkert färdiga testlösningar att köpa.
Jag hittade en beskrivning på hur man gör:
https://www.houghtonintl.com/sites/..._bulletin_-_calibration_of_refractometers.pdf
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 599
Senast: Milosari
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 110
Senast: Lutten
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
944
Senast: BornAgain
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp