Hur vet man om katten vill ha en vän?

Jag tycker att det låter som att problemet är att katten lämnas ensam flera veckor i sträck i 10 timmar och inte att den saknar just kattsällskap. Den saknar väl sällskap över huvudtaget...
Jag hade inte köpt en ny katt vid dom förutsättningarna.
Det beror på hur man ser det. Min tro är att hon skulle bli väldigt nöjd med en kompis och då skulle jag bli mindre ”orolig”.
Jag har inget bevis för att hon mår dåligt när hon är ensam varken när det gäller tvåbenta eller fyrbenta. Bara en känsla att hon är en individ som skulle passa med en kattkompis.
Jag tror alltså att det är viktig all hennes tid.
 
Å så får katten hjärtattack o dör när den nya ska pinka revir. Då måste dina föräldrar skaffa en katt till...för den nya blir ensam 10 timmar och du blir stressad. Vill dina föräldrar ha två katter? Hur går det om du inte kan passa för du har ändrat ditt liv?
 
Å så får katten hjärtattack o dör när den nya ska pinka revir. Då måste dina föräldrar skaffa en katt till...för den nya blir ensam 10 timmar och du blir stressad. Vill dina föräldrar ha två katter? Hur går det om du inte kan passa för du har ändrat ditt liv?
Man kan ju aldrig veta i förväg hur det fungerar eller hur ens liv blir men ditt inlägg är inte särskilt trevligt.
Eftersom vi tror lite olika var min fråga om det finns några tecken man kan gå efter.
Man får gärna tycka men jag blir ganska ledsen när jag får svar som det här.
 
Å så får katten hjärtattack o dör när den nya ska pinka revir. Då måste dina föräldrar skaffa en katt till...för den nya blir ensam 10 timmar och du blir stressad. Vill dina föräldrar ha två katter? Hur går det om du inte kan passa för du har ändrat ditt liv?

Ja, jag tror man måste vara extremt försiktig med att introducera en ny katt med en så pass gammal katt. Personligen hade jag inte gjort det om katten inte varit extremt tydlig med att den saknar en kompis.

De enda katter jag varit med om som vantrivs ordentligt själva är siameser/orientaler. Två höll på att sörja ihjäl sig när de förlorat sina kompisar och levde upp när de fick nytt sällskap. Dock var det mycket tydligt att de inte for väl ensamma. Jag vet också flera siameser som levt själva och även klarat av kompisens bortgång utan problem.
 
Ja, jag tror man måste vara extremt försiktig med att introducera en ny katt med en så pass gammal katt. Personligen hade jag inte gjort det om katten inte varit extremt tydlig med att den saknar en kompis.

De enda katter jag varit med om som vantrivs ordentligt själva är siameser/orientaler. Två höll på att sörja ihjäl sig när de förlorat sina kompisar och levde upp när de fick nytt sällskap. Dock var det mycket tydligt att de inte for väl ensamma. Jag vet också flera siameser som levt själva och även klarat av kompisens bortgång utan problem.

Jag men hur vet man det? Hon har alltid sökt sig till katterna hon har bott med och tydligt visat att hon vill vara nära dessa.
Även i sitt första hem där hon inte blev respekterad av sina kompisar försökte hon ändå närma sig. (Därför jag fick henne.)
Hon letade efter katten som gick bort men sen kan jag inte tyda vad hon tycker mer än att min känsla är att hon är en individ som trivs bättre med kompis.
 
Jag men hur vet man det? Hon har alltid sökt sig till katterna hon har bott med och tydligt visat att hon vill vara nära dessa.
Även i sitt första hem där hon inte blev respekterad av sina kompisar försökte hon ändå närma sig. (Därför jag fick henne.)
Hon letade efter katten som gick bort men sen kan jag inte tyda vad hon tycker mer än att min känsla är att hon är en individ som trivs bättre med kompis.

Det jag skulle titta efter är brist på matlust, vill inte leka (med reservation för att en del äldre katter inte leker så mycket) eller tydligt går och letar aktivt. Om katten äter, dricker och går på lådan som den ska och interagerar med sina människor på en rimlig nivå hade jag inte varit orolig. Att som sagt en äldre katt blir lojare och sover mer är inget konstigt.
 
Det jag skulle titta efter är brist på matlust, vill inte leka (med reservation för att en del äldre katter inte leker så mycket) eller tydligt går och letar aktivt. Om katten äter, dricker och går på lådan som den ska och interagerar med sina människor på en rimlig nivå hade jag inte varit orolig. Att som sagt en äldre katt blir lojare och sover mer är inget konstigt.
Det är ungefär som du skriver så jag tror inte att hon lider men jag har ändå en känsla att hon kan må ännu bättre med fyrbent sällskap sett till hur hon har reagerat på kattkompisar tidigare.

Skrattade gott förut. Vi gjorde en leksak till henne som hon fäktade lite pliktskyldigt på men såg mest ut som att hon inte tyckte att vi var kloka. :)
 
Det är ungefär som du skriver så jag tror inte att hon lider men jag har ändå en känsla att hon kan må ännu bättre med fyrbent sällskap sett till hur hon har reagerat på kattkompisar tidigare.

Skrattade gott förut. Vi gjorde en leksak till henne som hon fäktade lite pliktskyldigt på men såg mest ut som att hon inte tyckte att vi var kloka. :)

Testa en leksak med kattmynta (jag har från Yeowww). De flesta katter går igång på dem :D
 
Man kan ju aldrig veta i förväg hur det fungerar eller hur ens liv blir men ditt inlägg är inte särskilt trevligt.
Eftersom vi tror lite olika var min fråga om det finns några tecken man kan gå efter.
Man får gärna tycka men jag blir ganska ledsen när jag får svar som det här.
Att ta ansvar för ett djur är inte alltid trevligt, tyvärr. Jag tycker ditt inlägg visar att det är dina känslor som går före kattens.
Att en 16-årig katt kan få problem med en ny katt är till och med troligt. Då blir hennes sista år fulla med stress och elände. Det var min första tanke när jag läste trådstarten.
Vad tycker dina föräldrar? Det är ju deras hem. Jag tycker det är respektlöst att övertala dom att skaffa fler katter.
 
Att ta ansvar för ett djur är inte alltid trevligt, tyvärr. Jag tycker ditt inlägg visar att det är dina känslor som går före kattens.
Att en 16-årig katt kan få problem med en ny katt är till och med troligt. Då blir hennes sista år fulla med stress och elände. Det var min första tanke när jag läste trådstarten.
Vad tycker dina föräldrar? Det är ju deras hem. Jag tycker det är respektlöst att övertala dom att skaffa fler katter.
Då är antingen jag dålig på att uttrycka mig eller så har du läst dåligt.
Jag behöver absolut ingen mer katt.
Varken mina eller mina föräldrars känslor är viktigare än kattens. Jag vill katten henne bästa och jag tror att hennes liv som är helt ok skulle bli ännu bättre med en vän eftersom hon alltid sökt kontakt med andra katter.
För att det ska bli så rätt som möjligt frågade jag efter om det finns några tecken som får det att luta åt något håll.
Man får tycka vad man vill men om du tror att jag sätter ngn före våra djur så har du uppfattat fel.
 
Vår lilla pälskling. :)
 

Bifogade filer

  • 34007A96-CC4C-43B6-BD02-E58DB48C00A4.jpeg
    34007A96-CC4C-43B6-BD02-E58DB48C00A4.jpeg
    343,6 KB · Visningar: 22
Jag hade inte utsatt en så gammal katt för en ny katt i hemmet. Ofta är det jobbigt för vuxna katter i allmänhet med ny katt och en så gammal kan bli otroligt stressad.

Om katten verkar trivas i övrigt som ensam och har så pass mycket sällskap i sin vardag som beskrivs, minus de 10 veckor/år då den är ensam 10+ timmar i sträck vardagar hade jag inte bedömt det som någon kat(t)astrof alls. De sover mycket och särskilt när husse/matte är borta.

Jag har haft radion på som lite sällskap - min gamling älskade klassisk musik redan i yngre år och kom alltid och lade sig i det rum man spelade det . (Extra kuriosa runt ämnet).
 
Jag hade inte utsatt en så gammal katt för en ny katt i hemmet. Ofta är det jobbigt för vuxna katter i allmänhet med ny katt och en så gammal kan bli otroligt stressad.

Om katten verkar trivas i övrigt som ensam och har så pass mycket sällskap i sin vardag som beskrivs, minus de 10 veckor/år då den är ensam 10+ timmar i sträck vardagar hade jag inte bedömt det som någon kat(t)astrof alls. De sover mycket och särskilt när husse/matte är borta.

Jag har haft radion på som lite sällskap - min gamling älskade klassisk musik redan i yngre år och kom alltid och lade sig i det rum man spelade det . (Extra kuriosa runt ämnet).

Vi har alltid på radion när vi är borta timmar. Även det är ju omöjligt att säga hur katten upplever men det känns bra.

Om katten trivs eller inte är ju frågan som gör att jag startade tråden. Hon visar inga tydliga tecken men min känsla är att hon skulle bli en gladare katt och den känslan är svår att förklara och släppa.

När mina två honor flyttade till mina föräldrar så fanns en kastrerad hane som var 16-18 år vid tillfället och han blev väldigt nöjd. Enda erfarenheten jag har.
 
@MarieJ ja som sagt kan ingen uttala någon allsanning vad som gäller din katt.
Det du fått är reflektioner och svar utifrån din tråd hur folk erfar/resonerar osv.

Det är nog inget annat du kan få på ett forum.
 
@MarieJ ja som sagt kan ingen uttala någon allsanning vad som gäller din katt.
Det du fått är reflektioner och svar utifrån din tråd hur folk erfar/resonerar osv.

Det är nog inget annat du kan få på ett forum.
Det vet jag.
Undrade som sagt om det fanns några bra sätt att se. Jag tycker mig se men hon pratar ju tyvärr inte.
 
Det vet jag.
Undrade som sagt om det fanns några bra sätt att se. Jag tycker mig se men hon pratar ju tyvärr inte.

Många har ju svarat ang bete sig harmoniskt, äta, dricka, vila, vara social, inte rastlöst ströva runt och leta osv.

Det är tecknen som går att svara på .

Resten är din känsla helt enkelt som ingen kan svara på utöver att som de gjort, delge erf ang nya katter som introduceras hos äldre katter osv.

Lycka till oavsett 😄
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 629
Senast: cirkus
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 974
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 187
Senast: manda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp