Hur vet man om man betalar ockelhyra?

Jackies

Trådstartare
Jag och min sambo bor i en lägenhet som vi hyr i andra hand. En 1a på typ 45 kvadrat.

Den är (enligt mig) svindyr och är väl rätt säker på att vi betalar för mycket men eftersom vi trivs bra (förutom att typ alla pengar går till hyran) så har jag inte brytt mig så mycket om det. Vi har bott här i ungefär 6 månader.

Nu har jag sett att grannlägenheten är till salu, jag har varit inne i den och den ser ut som våran, enda skillnaden är planlösningen och att den är något större än våran. Månadsavgift på den enligt annonsen är 3970. Antar då att månadsavgiften på vår lägenhet borde vara något liknande?

Vi betalar 7500 kr i månaden för våran lägenhet. Från början var det tänkt 7000 + el men hyresvärd tyckte vi skulle ta 7500 så behövde vi bara betala en summa per månad. (Gissar även att vi inte använder el för 500 per månad i vår lilla lägenhet)

Vad är det vi betalar för egentligen? Eftersom vi hyr möblerat så får vi ju betala en viss del för möblerna per månad, men det kan ju inte vara hur mycket som helst? Sen då? Betalar vi hyresvärdens lån som denne tog vid lägenhetsköpet?

Någon som vet hur det går till? Får hyresvärden tjäna flera tusen på att hyra ut i andra hand?
 
Sv: Hur vet man om man betalar ockelhyra?

Månadsavgift är inte samma som skälig hyra för en andrahandslägenhet. Här kan du se exempel på hur skälig hyra räknas ut. Beroende på var du bor känns 7500:- faktiskt inte helt galet. Vi betalar tex 5500:- för 35 kvm (utan el eller förråd). Motsvarande i nyproduktion skulle kosta uppåt 8000:-
 
Sv: Hur vet man om man betalar ockelhyra?

Hyresvärden får ta en marknadsmässig hyra, om de går plus eller minus är inte relevant. Hur stora lånen är räknas inte.

Avgiften till bostadsrättsförening är inte samma sak som hyra.
 
Sv: Hur vet man om man betalar ockelhyra?

Är det en bostadsrätt? En ny lag (eller ändrat en lag, kommer inte ihåg) gör så att det nu är okej att ta ockerhyra. Ägaren kan då baka in alla sina kostnader för lägenheten i er hyra, t.ex. ränta på lån för lägenheten osv. vilket gör att andrahandshyran kan höjas rejält. Vet en som har en bostadsrätt med en hyra på 6000kr, just nu hyr hon ut den i andra hand för 12 000kr, allt enligt regelverket.
 
Sv: Hur vet man om man betalar ockelhyra?

Låter inte som en särskilt hög hyra tycker jag, beroende på vad ni bor.
Det är skillnad på avgift och hyra.
Jag hyrde ut min lya för 10 000 kr i månaden och den är ungefär lika stor, 8 min från city, nyrenoverat skick. Då ingick el, bredband, tv.
 

Liknande trådar

Samhälle Nog för att folk är vilda men idag såg jag en annons där man tycker att minst 4 personer kan bo i en 2:a... " har delat sitt första...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
13 136
Senast: Liran
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 834
Senast: Snurrfian
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 433
Senast: Inte_Ung
·
Äldre Min hjärna fungerar inte riktigt.... tänker jag rätt nu? Jag hyr ut min lägenhet i andra hand för 8500kr. Tjejen som hyr betalar en...
Svar
6
· Visningar
1 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp