Hur vet man om man har en diselvärmare i bilen

lizzie

Trådstartare
Har idag bytt bil. Enligt uppgift har bilen motorvärmare och det sitter en kupévärmare i bilen. Nu i kväll skulle jag sätta i sladden till motorvärmaren, men börjar känna mig lite dum i huvudet.

Jag hittar inget uttag för motorvärmaren på bilen. Hur vet man om det är en diselvärmare som sitter i bilen?

/Lizzie
 
En del bilar har en knapp man trycker på i instumentpanelen, andra en liten dosa typ som en keelessnyckel. En jag hade (äldre modell) var det ett "hack" när man vred på nyckeln.
På volvon har vi en app.

Vad är det för bil?
 
En del bilar har en knapp man trycker på i instumentpanelen, andra en liten dosa typ som en keelessnyckel. En jag hade (äldre modell) var det ett "hack" när man vred på nyckeln.
På volvon har vi en app.

Vad är det för bil?
Det är en Honda CR-V Executive årsmodell -11. Står ingenting i instruktionsboken.

/Lizzie
 
Har idag bytt bil. Enligt uppgift har bilen motorvärmare och det sitter en kupévärmare i bilen. Nu i kväll skulle jag sätta i sladden till motorvärmaren, men börjar känna mig lite dum i huvudet.

Jag hittar inget uttag för motorvärmaren på bilen. Hur vet man om det är en diselvärmare som sitter i bilen?

/Lizzie

Är det som en "vanlig" kupévärmare i bilen med sladd och fläkt? I så fall bör elkontakten sitta någon städes i grillen eller stötfångare. Bara leta efter ett litet runt eller ovalt hål med ett "lock" over. Om det är hemmagjord montering kan kontakten även sitta inunder huven.

Om det finnes parkeringsvärmare (så kallad diesel/bensin värmare) är den med största sannolikhet eftermonterad om den inte står med i instuktionsboken och finnes då ofta på egen brytare/display med 3-4 "krokiga" pilar som pekar uppåt.
 
Är det som en "vanlig" kupévärmare i bilen med sladd och fläkt? I så fall bör elkontakten sitta någon städes i grillen eller stötfångare. Bara leta efter ett litet runt eller ovalt hål med ett "lock" over. Om det är hemmagjord montering kan kontakten även sitta inunder huven.

Om det finnes parkeringsvärmare (så kallad diesel/bensin värmare) är den med största sannolikhet eftermonterad om den inte står med i instuktionsboken och finnes då ofta på egen brytare/display med 3-4 "krokiga" pilar som pekar uppåt.

Kom på en sak till, enklaste sättet att leta reda på elkontakten är att följa sladden till fläkten från där den kommer genom torpedväggen ut i motorutrymmet och framåt till kontakten
 
Kom på en sak till, enklaste sättet att leta reda på elkontakten är att följa sladden till fläkten från där den kommer genom torpedväggen ut i motorutrymmet och framåt till kontakten
Ja, det har vi gjort. Sladden går fram mot grillen, men kommer inte ut någonstans. Kupévärmare har alltså kabel som går in i motorutrymmet.
 
Skumt! Jag har dieselvärmare i min bil (Ford) Den ställer man in i menyn på instrumentpanelen när tändningen är på. Min bil är också från 2011, så det kanske är något liknande på din även om det är ett annat märke.
 
Jag köpte min bil av en som hade bott i Kiruna. Motorvärmaren sitter inne i grillen, eftersom det alltid var igenfruset annars.
Vi har letat! På min gamla bil kom sladdet ut genom grillen. På mina tidigare bilar har jag haft uttaget både i motorn och i grillen så jag vet vart jag ska leta. Men det här är superkonstigt.

Jag ska ringa till bilhandlare idag och fråga om han har några tips. I annat fall får jag jaga rätt på tidigare ägare :)
 
Vi har letat! På min gamla bil kom sladdet ut genom grillen. På mina tidigare bilar har jag haft uttaget både i motorn och i grillen så jag vet vart jag ska leta. Men det här är superkonstigt.

Jag ska ringa till bilhandlare idag och fråga om han har några tips. I annat fall får jag jaga rätt på tidigare ägare :)
Jag har sett att en del monterat uttaget bakom regskylten, den har då vridits lite eller skjutits åt sidan.
 
Jag har sett att en del monterat uttaget bakom regskylten, den har då vridits lite eller skjutits åt sidan.
Tack för tipset! Där har vi inte kollat. Maken ville kolla lite mer på bilen ikväll efter jobbet, innan jag ringer till Bilhandlaren. Han känner sig lite "dum" över att vi inte hittar uttaget - och vem gör inte det :o.

/Lizzie
 
Skumt! Jag har dieselvärmare i min bil (Ford) Den ställer man in i menyn på instrumentpanelen när tändningen är på. Min bil är också från 2011, så det kanske är något liknande på din även om det är ett annat märke.

Ja, det borde vara så, men läste igenom instruktionsboken igår kväll. Det finns hur mycket finesser som helst, men inte ett ord om dieselvärmare.

/Lizzie
 
De diselvärmare jag sett har inte något kupevärmaruttag utan blåser in varmluft via fläktsystemet.
En kupevärmare går ju på 220 och det är inget som dieselvärmaren genererar

Tack! Jag har ingen aning om hur en dieselvärmare funkar så därav min förvirring. De tidigare kupevärmare jag haft i mina bilar, har haft en stickkontakt på passagerarsidan. På den här bilen sitter kupevärmaren ihopkopplad helt med kabeln som går till motorutrymmet. Därav mina funderingar kring dieselvärmare.

Vi får kolla noggrant ikväll - maken har bilen till jobbet och jag sitter hemma och jobbar - annars har jag passat på att kolla i dagsljus :D.

/Lizzie
 
Gåtan är löst :D

Uttaget sitter under bilen, bakom stortbågen. Jag fick nästan krypa under bilen för att så dit motorvärmarsladden. D
Uttaget är monterad med buntband så maken kommer snarast flytta uttaget till mer lämplig höjd.

/Lizzie
 
Gåtan är löst :D

Uttaget sitter under bilen, bakom stortbågen. Jag fick nästan krypa under bilen för att så dit motorvärmarsladden. D
Uttaget är monterad med buntband så maken kommer snarast flytta uttaget till mer lämplig höjd.

/Lizzie
Vilket genuint kasst ställe, som fyller kontakt med grus hur mycket lock det än sitter ivägen.
 
Såg att gåtan var löst. Vill bara berätta! Jag hade en Volvo för massor av år sen där uttaget satt bakom registreringsskylten. Man fick skjuta skylten är sidan för att komma åt uttaget. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 494
Senast: sjoberga
·
Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: Bonita4
·
IT & mobiler Jag ska egentligen testa lite olika brusreducerande hörlurar men det känns som om tiden rinner lite i väg och kanske skulle jag ha lite...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 691
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 855
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp