Hur vet man om man vill ha barn?

Jag tänker att det nog ändå finns många kvalificerade yrken där man kan göra karriär utan att ständigt jobba kvällar/helger osv. Sen att det finns många arbetsplatser och branscher med en kultur som kraftigt försvårar är ju också sant.
Ständigt har jag aldrig sagt. Det gör jag sällan. Men därifrån är steget långt till aldrig.
 
Ja, just mitt exempel är ju en ytterlighet åt andra hållet, men blir ändå fascinerad över lyxen i kvalificerade yrken där man kan satsa på sin karriär utan stress över behov av kvälls-, helg- eller semesterjobb eller panik över vab vid helt fel tillfälle. Jag har vänner och bekanta i så många olika branscher som vittnar om samma bekymmer att jag trodde det på något vis vara oundvikligt. Redovisning, ekonomi, finans, statliga myndigheter, media, reklam, IT, livsmedel och miljöteknik tex - alla vittnar de om problemet med att hålla ihop höga ambitioner och yrkets krav på tillgänglighet med familjelivet och något som det ständigt arbetas med, studeras med hjälp av dyra HR-konsulter och pratas massor om. Och så har ni båda lyckats hitta dessa promillejobb som möjliggör karriär utan behov av oregelbundna arbetsinsatser och där jobbet kan pausas utan bekymmer vid frånvaro. Jag är ruttet avis!
Jag har ett av de där promillejobben; personalansvar, sitter i ledningsgruppen för ett medelstort företag, har stimulerande och utvecklande arbetsuppgifter. Jobbar just nu 90% (maken 70%, men går strax upp till 80%). Jobbar sent ungefär en kväll i veckan, men är oftast valbart och att det blir sent beror på något roligt (som att prata på konferens, middag med mentor eller liknande). Vanliga arbetsuppgifter gör jag sällan till aldrig kvällstid, men väljer å andra sidan att vara på jobbet väldigt tidigt de dagar jag inte lämnar för att få lite ostörd tid innan det kommer in fler på kontoret.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 988
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 973
Senast: mars
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Destiny_D
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 611
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp