Hur vet man vilken valp man ska ha?

M

MAJSAN55

Hej. var idag och kollade på uppfödarens kull på 7 st galet söta valpar:love: . Frågan är ju bara vem man ska välja? Har två alternativ:

1, Hon är väldigt försiktig och lugn. Sitter gärna och kollar in vad de andra gör. Detta upplever jag gör att det kändes som om man fick mer kontakt med henne, sen om det var för att kemin stämde eller för att hon tog det lite lugnare vet jag inte... Enligt uppfödaren kommer hon förmodligen att kunna gå riktigt bra på utställningar då hon är snygg och korrekt i sitt utseende. Dock gillar jag inte riktigt färgen.

2, Hon är det lite mer fart i. Dock ingen "alfa-valp" på nåt sätt utan ganska mitt i. Oerhört charmig men sitter inte gärna hos en lika länge, måste ju hinna kolla på vad de andra gör och så... Väldigt fin i färg och täckning enligt mig, och enligt uppfödaren välbyggd.

Förra hunden i familjen var väldigt försiktig som liten och även senare i livet, nästan så pass att det blev en begränsning ibland. Så jag är lite tveko till allt för reserverade valpar. Å andra sidan är det min första helt egna hund och det kanske är lättare med en lite mjukare och följsammare hund...

HOn kommer att bli en aktiv sällskapshund. Min största hobby är friluftsliv, så det blir till att hänga med i skog och mark och på fjället, och i kajaken. Valpkurs, träna lite spår och sök, kanske testa att ställa ut lite osv. Men jag köper inte hund med ambitionen att bli champion, därmed inte sagt att ett intresse inte kan vakna...

Och kom inte dragandes med nåt "välj med hjärtat"-dravel, för då skulle jag ta allihopa...
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

När vi valde bland tio valpar så gjorde vi lite tvärtom :D

Vi valde den enda valpen som, mitt i allt tjo & tjim, kunde gå undan och lägga sig och sova i ett hörn. Men när han valde att komma fram och hälsa var han framåt, social och även den största i hela kullen.

Såhär i efterhand så känner vi absolut att vi valde rätt.
Han är nu ett år och är en social, lugn, lyhörd och helt underbar på alla vis:love: Har inte gett oss ett bekymmer någonsin.
Vår nästa hane kommer 2008 och vi ska försöka välja på ungefär samma vis då.
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Jag skulle inte rekommendera nr 1 för att hon uppfattas som försiktig. Det är verkligen inte bra att ha en reserverad första hund.

Ta den som är mest framåt som har en glad svans.

Något jag anser är viktigt är att ta med en valp i taget till en helt ny miljö. Då ser man betydligt mer än hemmavana valpar.
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Vad säger uppfödaren? Är den lugna alltid lugn och försiktig? Är hon försiktig eller är det bara för hon är lugn som du tycker det?

Jag vet inte om du kikat på dom flera ggr och valparna är ungerför samma varje gång. Men har du bara kikat ett par ggr så vem vet, kanske de lekt runt och ettan vill koppla av.

En valp i min kull sov jämt när valpköparen kom och kikade. Men det var en pigg valp som jämt hittade på hyss, men då måste man ju också sova :) valpköparen sa att *hon sover jämt när jag är här* Och jag fick säga men hon brukar leka mm :D
Kan säga att den valpköparen sagt flera ggr att där fick hon för hon sa att hon alltid sov :angel:
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Jag fick den som åt mest och sov mest och så är det fortfarande ;)

Låt uppfödaren välja.

//E
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Instämmer med Lady_vip & Grana rådfråga uppfödaren. Ett besök är kort tid för att hinna uppfatta olikheterna hos 7 valpar. Och en försiktig valp behöver inte bli reserverad som vuxen. Ut på mycket socialträning med den! Som första valp skulle jag inte rekomendera en alltför frammåt valp.
Lycka till och glöm inte att visa oss bilder på underverket sedan!
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Hade en valp som var jätteaktiv men sov jämnt när valpköpare kom. Själv brukar jag låta uppfödaren bestämma valp åt mig, de känner sina hundar
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Jag skulle ta tvåan, då jag har haft en MYCKET reserverad hund och det är inte roligt alla gånger !
Jag har passat mig för försiktiga valpar efter det, men självklart behöver det ju inte bli så för dig, men man lever ju efter sina egna erfarenheter.

I vårat fall var det uppfödaren som valde....
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Hör med uppfödaren! Om du berättat vad du ska göra med hunden, hur du lever osv. så vet denne säkert vilken som passar dina önskemål bäst. Tycker oftast att det blir rätt när man göra så.
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Tack för råd och tips. 1:an är enligt uppfödaren lugn och lite mer försiktig (eftertänksam?) och oftast den som kommer in i leken sist, och den som fixar att gå undan och sova när buset rasar. Båda är väldigt glada och sociala, precis som resten av kullen. Glada svansar pratade nån om...

Jag var där i ca tre timmar igår och det är enda gången som jag träffat dem. Uppfödaren menar att alla valparna visade upp "sina rätta jag".

Såg en tråd här förut om hur mkt valpbeteendet egentligen betydde för hur lynnet på den vuxna individen skulle bli. Kan man välja fel? Hur mkt spelar miljö och fostran in i hur valpen som stor blir? Hela släkten var jättetrevliga hundar. När jag var där hade jag även den stora turen att få träffa Mamma, mormor och morfar, samt en morbror till valparna. Jag tror att det största misstaget jag som förstagångsägare kan göra är att välja en valp som är allt för dominant, (kan man prata om alfavalpar?) , eller med så mkt motor att jag inte kan stimulera den, och i den kategorin faller ingen av dem.

Fortsätt spåna, tycka och tipsa, uppskattas!
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

En hund jag köpt var väldigt försiktig när hon kom hit, hon t o m sprang och gömde sig i början när det kom folk. Och jag började undra vad jag fått hem.
Men nu är hon en sån otroligt go hund, hon rusar inte fram direkt till folk och ska hälsa (sånna hon inte känner), utan kollar först läget. Men sen är hon så himla mysig, och alla som kommer hit brukar få en hund sittandes eller liggandes i sitt knä.
Många säger *henne tar vi med hem* :)
Mycket har jag ju fått gratis pga hennes sätt. Har knappt behövt fostra henne, hon bara gör allt. Vänder på en femöring när man ropar på henne mm. Iofs har det ju lite med träning att göra, men hon har alltid varit lätt.
Hon har ändå blivit en självständig hund som kan göra saker själv, men trivs ändå att vara mycket med mig. Jag kan nog säga att det är den goaste och mysigaste hunden jag haft.
Uppfödaren gjorde valptest på hennes kull och det fixade min hund bra. En annan i kullen var väldigt försiktig, men hon hamnade hos en barnfamilj och fått lära sig liv och fart. Så när vi gjorde MH på kullen så visades det sig att den hunden fick det bästa testet. Hon hade "växt" till sig pga av den familjen hon kom till.
Hade hon tex kommit till en jättelugn och överbeskyddande familj, kanske det hade blivit värre för den hunden.
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Hej! Mkt beror nog oxå på vilken ras o vad man ska använda hunden till, förutom de hundar som varit misskötta o äldre som jag tagit hand om så har jag ( o gubben)valt valpar olika pga av ras.

Tex Irändsk setter (för jakt) tog jag den som var tuffast o mest framåt (blev en mkt duktig jakthund men blev även duktig i utställningsringen eftersom han hade sånt självförtroende typ se på mig jag är snyggast:rofl:

Finsk spets valde vi den snyggaste o tuffaste, hon blev en superjakthund men väl jobbig hemma men en ypperlig mamma.
hade nog valt en mer försiktig kanske ??

Långhårig dvärgtax, taxar är ju känd för att kunna vara skarpa så där valde vi medvetet en liten försyntare tjej o hon är underbar, hur gosig o trevlig som helst. om det inte komme otäcka busar:D

Jämthundshane, hela kullen var jättefin o där valde husse den som kom fram till honom först o han var dessutom inte vildast utan lagomt busig o han är lugn o fin hemma. Han har varit lite sen i skogen men har nu(vid 4 år tuffat till sig (flera andra i kullen har varit mkt tidigare)

lilla jämthundstiken blev det den tuffaste o jag är redan så förvånad över hur tuff hon är så det blir spännande o se..

Vad hade du för ras?
mvh prillan
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Prata med uppfödaren, själv hade jag nog valt mittenvalpen.
Inte de tuffast mest aktiva eller den blyga utan en mitt emellan.
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Citat "Vad hade du för ras?
mvh prillan"

Det blir en lapsk vallhund.
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

2, Hon är det lite mer fart i. Dock ingen "alfa-valp" på nåt sätt utan ganska mitt i. Oerhört charmig men sitter inte gärna hos en lika länge, måste ju hinna kolla på vad de andra gör och så... Väldigt fin i färg och täckning enligt mig, och enligt uppfödaren välbyggd.

Den skulle jag ha valt av de två lapskorna...

Har en pigg och framåt lapska själv här hemma. Aktiv, framåt och väldigt självsäker, men förig till tusen. Blir så överlycklig när hon gör något rätt och får beröm :bump: :bump:

Mitt fjun vid 5 månaders ålder, när hon blev BIR-valp & BIG-3-valp :love:

minerva_utst_2.jpg


minerva_utst_1.jpg


Bildfilm
http://video.google.com/videoplay?docid=6187627816708851588
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

*KL*

Jag tänker mycket på det här med att välja den som är mest försiktig, för att det blir mer behändigt och bla bla. Skitsnack tycker jag. Risken är större att man får en reserverad hund som är en feg fjant med folk. Det är betydligt lättare att skaffa en framåt, nyfiken och social valp som man med hjälp av lydnad och träning får mer "cool" bland folk än att göra en rädd hund tuffare.

Röstar återigen på den mest framåt och aktiva! :bow:
 
Sv: Hur vet man vilken valp man ska ha?

Kan det varit mig du syftade på?
Nu skrev ju inte jag att hon skulle ta den som var försiktig, utan hur det kan bli om man tar den försiktiga. En som är försíktig får man ju absolut inte skydda för man tycker den behöver det mm, är väldigt lätt att ovana hundägare gör det. Var det jag ville komma frram till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 902
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 042
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
707
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp