Bukefalos 28 år!

Hur vet man?

SiZo

Trådstartare
Jag har en 16 år gammal hund, pigg som få, busar, hoppar och skuttar fortfarande, några kanske kommer ihåg videon jag la upp för några månader sen, och ja, hon är fortfarande lika pigg.

Hon ser och hör dåligt, men inte jätte dåligt, hon reagerar när man ropar, hon kan titta en rakt i ögonen och är hyffsat med fortfarande. Ibland blir hon lite förvirrad och kan gå fram och tillbaks i huset om och om igen, men det kan lika gärna bero på att hon är rastlös då hon inte vill gå ut eftersom det är kallt. Tar man tag i henne och lyfter upp henne så är hon oftast helt med igen.

Jag bytte foder på henne och då gick hon ner i vikt, bytte tillbaks till det "gamla" (bravo färskfoder, nöt) och skillnaden i både aptit och aktivitet är slående! Hon tyckte inte alls kycklingen var speciellt upphetsande.

Jag har tagit bort försäkringen på henne då jag anser att alla behandlingar som är så dyra att den behövs är mer konstgjord andning på henne, och då är det bättre att avliva tycker jag.

När hon har sovit länge så kan hon vara lite vinglig i bakdelen, men när hon kommer igång, vilket inte tar så många minuter, så hoppar och skuttar hon precis som vanligt.

Nu är då frågan, när man har en hund som är frisk, pigg och glad, hur vet man när det är dags? Jag är livrädd för att förändringen ska gå sakta sakta, och att hon helt enkelt en dag inte kan resa på sig! Det bästa vore ju om hon bara somnade in i sömnen, men det kan man ju inte räkna med tyvärr.

Hon har ruskigt äckliga tänder, men det känns inte värt att söva ner för att dra bort de framtänderna som är lösa och ta bort tandstenen på övriga.


Ja... Det var lite bakggrundsfakta kring mitt lilla hjärta, så vad tycker ni?

Är det ok att ha kvar henne så länge hon är pigg och glad, själv bjuder in till lek osv, eller tycker några här inne rent av att det är dags redan nu??

Dela med er vad ni tycker och tänker!

Jag har redan en avlivningsplan med henne, och det är att distriktaren ska komma ut och avliva henne så slipper hon se några fler djursjukhus! Hon har legat på operationsbordet 8 ggr som ung, så hon AVSKYR verkligen kliniker, och för 2 år sedan lovade jag henne att hon aldrig mer skulle behöva sitta i en bur på klinik. Och helst vill jag inte ta henne till veterinär överhuvudtaget eftersom hon blir så himla upprörd då.
 
Sv: Hur vet man?

Svårt när du säger ruskigt äckliga tänder. Du ser att framtänderna är lösa? Hur är det med kindtänderna? Är de täckta av tandsten är det stor risk att de även har tandfickor där det fastnar snusk och rester. Tänk dig själv hur det är att gå med tandvärk. De flesta hundar visar inget o de har ont i munnen, förutom att djurägaren ofta märker när det väl är fixat hur mycket piggare hunden blir.

Samtidigt är det ju som du säger, hon är 16 år. Frågan är hur lång tid hon har kvar.
 
Sv: Hur vet man?

Framtänderna har hon mest sannolikt ont i, ja. De är inte vackra. Kindtänderna sitter som berget även om det är mkt tandsten på dem med. Och där finns inga fickor. Vid ena hörntanden har tandköttet börjat dra sig uppåt, så den skulle väl behöva dras ut egentligen, men att söva en så pass gammal hund känns inte riktigt rättvist mot henne.

Hon äter riktigt bra, idag åt hon upp en hel "biff" och det är ungefär 100% mer än vad hon ska äta egentligen :p

Ger jag henne goda ben så tuggar hon på dem med, så kindtänderna tror jag är ok. Det verkar bara vara framtänderna och ena hörntanden som är problem.
 
Sv: Hur vet man?

mina hundar har blivit allt emallan 16 och 21 år gamla, och dom sövdes för att ta tandsten och dra ut tänder ;) Som dom andra säger att gå med tanvärk och kraftiga infektioner är inte kul! Och jag tala om att min ena veteran hade problem med tänder som var lösa och kraftig tandsten men åt som bara den ändå ! Och när vi drog hennes ena hörntand så rann det var ut ur hålet !!
Men hon visade inte att hon hade ont ?? Och då kollar jag mina veteraners tänder minst var 4 månad :)

Så ta du din hund till veterinär och dra ut dom tänder som behövs !
skulle det vara så illa att hon somnar in under op så har hon levt ett bra och långt liv ! För att leva med smärta är inte heller ett liv

Tesora
 
Sv: Hur vet man?

+1
Min gamling blev nästan 16, hon fixade tänderna något halvår innan jag tog bort henne. Man kanske inte gör en jättebehandling med lagning och annat men väck med lösa och dåliga tänder!
Jag hade precis samma funderingar som du men det kom en dag när Raskva inte till 100% hade den där livsglimten i ögat och då visste jag att det var dags. Det KANSKE bara berodde på en infektion eller att hennes Addisonmedicin behövde justeras men jag kände helt enkelt att det var rätt för henne att somna in.
Tyvärr känner ju inte alla när det är dags, hemskt med de hundar som får gå för länge men där tycker jag att veterinärerna har lite ansvar också.
 
Sv: Hur vet man?

Så länge hon är pigg och glad och inte har ont, är det ingen fara.
Men den dagen hunden inte längre har glädje av livet, så märker man det och vet att det är dags. Det är alltså ingen annan än du själv som kan säga när det är tid att låta henne sluta, eftersom du känner din hund bäst.

Det är inget lätt beslut, och det gör ont, men man ska inte hålla liv i hunden för sin egen skull.

Jag tog själv bort min gamling för drygt ett år sedan, hon var då nästan 15, och jag gjorde precis som du har planerat att göra. Veterinären kom hem till oss och gav henne sprutan, så hon fick somna in i sin egen säng, med huvudet i mitt knä. Jag tror att det är den bästa tjänsten man kan göra sin gamla vän, den dagen det verkligen är dags.
 
Sv: Hur vet man?

Min gamling (nästan 13 år, av en stor och tung modell) var inne och blev sanerad i munnen i förrgår. Han har varit lite trög med att vakna och komma igång med kissandet efter de senaste operationerna + lite blåsljud på hjärtat men jag hade en bra dialog med min veterinär som anpassade narkosen efter detta och gav inget lugnande. Det fungerade hur bra som helst! Hunden var förvisso vinglig men "med" i huvudet och nosade och kissade som vanligt mellan direkt efter op. Samma kväll var han i princip helt återställd. Min hund blev av med 3 tänder och tandsten och detta kostade under 4 000 kr innan försäkringen tagit sitt (försäkringen betalade eftersom han hade frakturer på tänderna). Helt okej tycker jag.

Och på frågan om när det är dags... Jag var också jätteorolig för att jag inte skulle veta när det var dags med min förra hund. Helt i onödan, när det var dags var det helt uppenbart och det var "lätt" att ta beslutet (men förfärligt att ringa det där samtalet). Hon var inte jättedålig och det var inget akut eller så. Men det var ändå något som sa mig att nu är det dags. Så jag ringde samma dag (en fredag) och bokade tid på måndagen. På söndagnatten fick hon ett märkligt anfall (stroke?) men återhämtade sig mirakulöst och vi hade en jättefin sista dag. Men det var som en bekräftelse på att jag känt rätt, att det var dags. Så jag tror att om man har en gräns som hunden aldrig ska få passera, och man umgås mycket med sin hund, då ska man nog lita på att man kommer veta när det är dags.
 
Sv: Hur vet man?

Jag har en 16 år gammal hund, pigg som få, busar, hoppar och skuttar fortfarande, några kanske kommer ihåg videon jag la upp för några månader sen, och ja, hon är fortfarande lika pigg.

Hon ser och hör dåligt, men inte jätte dåligt, hon reagerar när man ropar, hon kan titta en rakt i ögonen och är hyffsat med fortfarande. Ibland blir hon lite förvirrad och kan gå fram och tillbaks i huset om och om igen, men det kan lika gärna bero på att hon är rastlös då hon inte vill gå ut eftersom det är kallt. Tar man tag i henne och lyfter upp henne så är hon oftast helt med igen.

Jag bytte foder på henne och då gick hon ner i vikt, bytte tillbaks till det "gamla" (bravo färskfoder, nöt) och skillnaden i både aptit och aktivitet är slående! Hon tyckte inte alls kycklingen var speciellt upphetsande.

Jag har tagit bort försäkringen på henne då jag anser att alla behandlingar som är så dyra att den behövs är mer konstgjord andning på henne, och då är det bättre att avliva tycker jag.

När hon har sovit länge så kan hon vara lite vinglig i bakdelen, men när hon kommer igång, vilket inte tar så många minuter, så hoppar och skuttar hon precis som vanligt.

Nu är då frågan, när man har en hund som är frisk, pigg och glad, hur vet man när det är dags? Jag är livrädd för att förändringen ska gå sakta sakta, och att hon helt enkelt en dag inte kan resa på sig! Det bästa vore ju om hon bara somnade in i sömnen, men det kan man ju inte räkna med tyvärr.

Hon har ruskigt äckliga tänder, men det känns inte värt att söva ner för att dra bort de framtänderna som är lösa och ta bort tandstenen på övriga.


Ja... Det var lite bakggrundsfakta kring mitt lilla hjärta, så vad tycker ni?

Är det ok att ha kvar henne så länge hon är pigg och glad, själv bjuder in till lek osv, eller tycker några här inne rent av att det är dags redan nu??

Dela med er vad ni tycker och tänker!

Jag har redan en avlivningsplan med henne, och det är att distriktaren ska komma ut och avliva henne så slipper hon se några fler djursjukhus! Hon har legat på operationsbordet 8 ggr som ung, så hon AVSKYR verkligen kliniker, och för 2 år sedan lovade jag henne att hon aldrig mer skulle behöva sitta i en bur på klinik. Och helst vill jag inte ta henne till veterinär överhuvudtaget eftersom hon blir så himla upprörd då.

Så länge du ser att hon trivs, har roligt och mår bra så finns det ingen anledning att släcka hennes låga.

Och det synns i hennes ögon när det är dags. Ljuset i dem slocknar.
Det är nästan som om de talar om att nu är...
 
Sv: Hur vet man?

Så länge du ser att hon trivs, har roligt och mår bra så finns det ingen anledning att släcka hennes låga.

Och det synns i hennes ögon när det är dags. Ljuset i dem slocknar.
Det är nästan som om de talar om att nu är...

Snacka om oetiskt. Hunden har ju stora problem med tänderna. Att låta en hund ha ont på det sättet är grymt. Vill man inte bekosta tandvård på en gammal hund (dom som dessutom oftast behöver tandvård) så är det humanare att ta bord dom.

Och som bonus för din del så täcker inte försäkringen tandvård (om det inte behövs åtgärdas pga olycka).
 
Sv: Hur vet man?

Jag är som sagt mkt tveksam till att söva ner henne igen då hon mår så himla dåligt psykiskt av det. När hon är helt nerdrogad så hugger hon frenetiskt i allt runt sig som inte luktar som mig. Och tyvärr så är det inte så många kliniker som överlåter HELA uppvaket till ägaren.

Jag känner nog snarare att det är större lidande för henne att behöva åka till klinik isf.

Dessutom så kommer hennes tandsten tillbaks på en månad, och man kan ju inte lämna in henne en gång i månaden för att fixa tänderna :crazy:
 
Sv: Hur vet man?

Vissa hundar har tyvärr "plackvänlig" saliv. Men borstning brukar hjälpa en del. Några av mina bekanta har även provat Plack off (eller vad den nu heter) med vad som verkar vara ett bra resultat. Det är ett pulver som man strör över maten.

Jag vet inte om du har haft tandvärk själv men det gör mycket ont.
 
Sv: Hur vet man?

Jag får prova att köpa sånt pulver, risken är dock att hon inte äter då. Hon är väldigt kräsen med sin mat :cool:
 
Sv: Hur vet man?

Snacka om oetiskt. Hunden har ju stora problem med tänderna. Att låta en hund ha ont på det sättet är grymt. Vill man inte bekosta tandvård på en gammal hund (dom som dessutom oftast behöver tandvård) så är det humanare att ta bord dom.

Och som bonus för din del så täcker inte försäkringen tandvård (om det inte behövs åtgärdas pga olycka).

Haha..läs vad jag skrev:
"Så länge du ser att hon trivs, har roligt och mår bra så finns det ingen anledning att släcka hennes låga."

Jag har haft tandvärk ngn gång i livet och jag mådde i alla fall inte bra då. Jag vet ju inte hur det är med dig men.......
 
Sv: Hur vet man?

Vissa hundar har tyvärr "plackvänlig" saliv. Men borstning brukar hjälpa en del. Några av mina bekanta har även provat Plack off (eller vad den nu heter) med vad som verkar vara ett bra resultat. Det är ett pulver som man strör över maten.

Jag vet inte om du har haft tandvärk själv men det gör mycket ont.

Det hörs väl på namnet "tandvärk"
Och jag tror knappast några pulver eller tandkrämer hjälper mot just tandvärk om det rör sig om så grava skador. Fast den gamla tandläkar undermeducinen kanske fungerar..kokain var ju populärt bland tandläkarna före första världskriget.
 
Sv: Hur vet man?

Jag skulle i ditt fall ta hem veterinären för en tandkoll och utgå ifrån vad som sägs och hittas då. Bedömer veterinären att tänderna behöver dras ut (hur många) så skulle jag ta ställning till då om det vore värt det eller ej och ev. avliva. Säger veterinären att det ser inte bra ut men hunder lider inte så skulle jag låta henne skrota vidare.

För min del tycker jag det har gått för långt när "ljuset i blicken har slocknat". Jag avlivar hellre innan det är försent, det ger hunden ett bättre slut och är för mig bättre att leva med efteråt. Min första hund fick gå för länge innan jag tog beslutet och det väger fortfarande tungt på mitt samvete att veta att han mådde dåligt på slutet. Hund nr 2 somnade in så fort jag såg tecknen på att "nu går det utför" (prognosen var säker) och hon somnade in när hon fortfarande var sig själv och hade roligt in i i det sista.

Men alla funkar olika.
 
Sv: Hur vet man?

Jag skulle i ditt fall ta hem veterinären för en tandkoll och utgå ifrån vad som sägs och hittas då. Bedömer veterinären att tänderna behöver dras ut (hur många) så skulle jag ta ställning till då om det vore värt det eller ej och ev. avliva. Säger veterinären att det ser inte bra ut men hunder lider inte så skulle jag låta henne skrota vidare.

För min del tycker jag det har gått för långt när "ljuset i blicken har slocknat". Jag avlivar hellre innan det är försent, det ger hunden ett bättre slut och är för mig bättre att leva med efteråt. Min första hund fick gå för länge innan jag tog beslutet och det väger fortfarande tungt på mitt samvete att veta att han mådde dåligt på slutet. Hund nr 2 somnade in så fort jag såg tecknen på att "nu går det utför" (prognosen var säker) och hon somnade in när hon fortfarande var sig själv och hade roligt in i i det sista.

Men alla funkar olika.



Håller med i allt :)
 
Sv: Hur vet man?

Det hörs väl på namnet "tandvärk"
Och jag tror knappast några pulver eller tandkrämer hjälper mot just tandvärk om det rör sig om så grava skador. Fast den gamla tandläkar undermeducinen kanske fungerar..kokain var ju populärt bland tandläkarna före första världskriget.

Eller så kan man faktiskt läsa andras inlägg innan man svarar på dom. Pulvret och tandborstningen är för att förhindra att det uppkommer plack inget annat.
 
Sv: Hur vet man?

Jag får prova att köpa sånt pulver, risken är dock att hon inte äter då. Hon är väldigt kräsen med sin mat :cool:

Fördelen med detta är att hundar upp till 25 kg skall bara ha ett halvt kryddmått om dagen. Du kan googla på det. Finns ganska mycket skrivet om det. Jag har dock aldrig provat det själv men funderar på att testa det på gamletanten.
 
Sv: Hur vet man?

Haha..läs vad jag skrev:
"Så länge du ser att hon trivs, har roligt och mår bra så finns det ingen anledning att släcka hennes låga."

Jag har haft tandvärk ngn gång i livet och jag mådde i alla fall inte bra då. Jag vet ju inte hur det är med dig men.......

Så du tycker att en hund med så pass grava tandproblem mår bra?

Antingen har du en enorm dubbelmoral eller stor okunnighet. Antagligen båda.

Ts:Man skall inte låta en hund med tandproblem gå obehandlad. På ett eller annat sätt får man försöka åtgärda det. Även om hunden lider av narkosen så är det ett ganska litet obehag jämfört med tandvärk.
 
Sv: Hur vet man?

Jo... Jag ska ändå vaccinera hästarna snart, så då får veterinären göra en snabbkoll på henne, kolla tänder, lyssna på hjärta osv :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 952
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
956
Senast: annaovega
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 672
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp