hur vet man

S

sulan_88

om hästen sparkar för att den är kittlig eller har ont??
 
Vid vilka tillfällen sparkar den?
Benlyft, sadling, ridning, skänklar.. borstning el. rykt mm, svårt att ge nån synpunkt innan du förklarar lite mer!

Mvh/ :)Bia
 
svårt att veta man måste nog känna sin häst..

Men jag tror nog inte att det "finns" några kiikliga hästar, jag har bara träffat "kikliga" hästar på ridskolor el där det är mycket barn som håller på med hästen.. Men jag kan ju absolut förstå att hästrna inte tycker om att bli pillade på överalt av en massa jobbiga ungar, men med sin egen häst borde man ju inte ha dom problemen.

Men man måste ju ta hästens varningar på allvar, om hästen tycker det är obehagligt finns det antagligen en anledning. Vi har ett sto i stallet som vart jätte arg när man borstade på magen och vid sadelgjordsstaden och då tänker ju alla att det borde vara sadeln, efter mycket om och men så var vår equiterapeft ute i stallet som sa att allt satt i nacken, så han slet och drog lite :confused: i hästen och vipps så tyckte hon att det var jätte skönt att bli masserad på dom ställena som hon inte tillät någon att röra 10 minuter tidigare.. :D
 
jo presis,det är nog lättare om man ser hästen eller känner den.
den gör vell en varning om den är kittlig???
 
Jag känner massor av kittliga hästar! Min nuvarande häst tycker om "hårda" tag, massage, klia och knåda. Men morstar är pecka och att lägga på täcken med. Hårda borstar är bättre än mjuka ryktborstar. Gillar inte heller själva sadelpåläggningen. Han är genomröntgad och genomgången av terapeut och jag tror bara det är en grej han har för sig. Men som sagt - man får lära känna sin häst och se om reaktionerna varierar eller är konstant.
 
HUr kan du generalisera så ? På vår ridskola har vi EN kittlig häst. Han verkar ha en nerv som ligger ytligt på manken, för hela han får värsta skak-rycket om man råkar borsta där. Att tro att hästar inte vill bli "pillade på av jobbiga ungar" låter i mina öron som ett förmänskligande av hästen. Ett FÅTAL hästar är enmanshästar - de flesta är sociala djur och bryr sig inte ett skit om det är en eller flera olika som donar med den.
 
det är när man borstar vid flanket (på båda sidor)) som hon sparkar mot mig med bakbenet och lägger tillbaka öronen och ser ut som om hon ska bita närmaste sak..
hon har aldrig gjort så innan utan hon började med det när jag tog hem henne för en vecka sedan.(hon har stått hos min morfar i två veckor när jag var på semester)
jag frågade min morfar om hon gjort så när han också ryktade henne och det hade hon inte.
 
Ta det nu lite lugnt med henne nån vecka, använd en trasa eller bara handflatan att smeka (typ massage) ansikte, hals, rygg, kors, svans, mage, utsida/insida av benen.. undvik flankerna och se vad som händer om en vecka.. då du bara helt plötsligt från ansikte, hals, rygg.. smeker ner över flankerna!
Reagerar hon då likadant som nu, så bör du kontakta en veterinär!

Kanske är det så att hon just nu är brunstig (?), då kan detta område vara känsligt på vissa ston!

Lycka till/ :)Bia
 
Jag har under min tid som hästmassör aldrig stött på någon "kittlig" häst som inte haft probelm av något slag, det kan var spänningar i olika muskler, magproblem, hudöverkänsighet som resultat av magproblem osv, osv.. Enligt mig finns det egentligen inga kittliga hästar, de har bara någon form av obalans i kroppen. Men jag kan ju ha fel, såklart. Om jag vore du skulle jag fixa både en foderanalys samt be en massör känna igenom pållen.
 
På samma sätt som vi vet att den inte skrattar. Den kan inte skratta ej heller vara kittlig på det sätt som vi människor är kittliga.
Den kan vara irriterad, spänd eller precis som du säger ha ont, men den är inte kittlig.

Ta hästen på allvar och låt den slippa sitt obehag istället.
:bow:
 
i våras va jag med henne hos en kiropraktor för hon va spänd i nacken å hade ont rygge..kan det vara det onda som spökar?
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 588
Senast: Gunnar
·
Hemmet Funderar på mina gamla fönster. En del av dem - trots att de ser likadana ut - är kittade också mellan glasrutorna. Nu börjar kittet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 639
Senast: sjoberga
·
Träning Har kollat igenom gamla säsonger av Ponnyakuten som ligger på SVT play. Här pratas det mycket om hästar som är bortskämda, ouppfostrade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 553
Senast: Takire
·
Hästhantering Min shettis som gått med en stor häst i flera år har plötsligt börja vända bakdelen mot den andra och sparka rakt på den. Hon har aldrig...
Svar
2
· Visningar
654
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp