Hur veta att namnet man väljer är unikt?

spinxx

Trådstartare
Som rubriken lyder.
Om man vill välja ett namn som är så ovanligt som möjligt. Hur gör man för att kolla detta?
All hästar finns ju inte i blup? Och alla hästar finns inte i TDB etc. 🤷‍♀️
 
Gäller det SWB så är blup den bästa källan. där finns alla registrerade hästar och man har behövt registrera dem med namn i kanske 30 år.
 
Tror du får in alla på Blå basen, blup, travsport och på galoppens hemsida, eller ja inte alla på samma sida utan behöver söka på dessa 4 efter namnet.
 
I travsporten får iaf inte hästar heta samma sak för ens de gått tror de är 30 år eller till och med mera kan de vara.
 
Fel av mig, blå basen innehåller dessa raser
  • American Curly Horse
  • Amerikansk Miniatyrhäst
  • Angloarab
  • Arabiskt fullblod
  • Ardenner
  • Clydesdale
  • Connemara
  • Dartmoor
  • Exmoor
  • Fjordhäst
  • Frieser
  • Irish Cob
  • Haflinger
  • Kaspisk häst
  • Lipizzaner
  • Lusitano
  • Morgan
  • Mustang
  • New Forest
  • Nordsvensk Brukshäst
  • Gotlandsruss
  • Rysk Basjkir
  • Svensk Ridponny
  • Shagyaarab
  • Shetlandsponny
  • Shire
  • Tinker
  • Welsh
  • Övriga hästdjur, tex åsna och zebra
Så fattas några raser.
 
Fel av mig, blå basen innehåller dessa raser
  • American Curly Horse
  • Amerikansk Miniatyrhäst
  • Angloarab
  • Arabiskt fullblod
  • Ardenner
  • Clydesdale
  • Connemara
  • Dartmoor
  • Exmoor
  • Fjordhäst
  • Frieser
  • Irish Cob
  • Haflinger
  • Kaspisk häst
  • Lipizzaner
  • Lusitano
  • Morgan
  • Mustang
  • New Forest
  • Nordsvensk Brukshäst
  • Gotlandsruss
  • Rysk Basjkir
  • Svensk Ridponny
  • Shagyaarab
  • Shetlandsponny
  • Shire
  • Tinker
  • Welsh
  • Övriga hästdjur, tex åsna och zebra
Så fattas några raser.

Den innehåller även exempelvis vissa Quarter och Paint, men lååååångt ifrån alla individer av dessa raser i Sverige finns med där. Min egen står inte med till exempel.

Mitt svar på frågan som TS ställde är att det enda sätt att kolla upp ett namn är att kolla alla rasers egna register. Det finns inget annat sätt. Tyvärr...
 
Den innehåller även exempelvis vissa Quarter och Paint, men lååååångt ifrån alla individer av dessa raser i Sverige finns med där. Min egen står inte med till exempel.

Mitt svar på frågan som TS ställde är att det enda sätt att kolla upp ett namn är att kolla alla rasers egna register. Det finns inget annat sätt. Tyvärr...
Var jag la märke till fattades + knabstrup.
Vet inte var svensk regnade går att hitta dock.
 
Hittade min och 10 hästar till på blup som hade samma namn och 53 st på blå basen :rofl:.

Han var helt enkelt en Simba när han föddes trotts andra med samma namn.
 
Om du känner att det är viktigt att namnet är unikt kanske du ska välja ett lite udda dubbelnamn ? Mindre risk att någon annan valt just det då.
 
Personligen tycker jag inte det är jätteviktigt att ha ett unikt namn. Det viktiga är ju att namnet är rätt !

Årens föl har dock ganska unika namn tror jag. På grund av att lillponnyns föl har efternamn i form av Blixt (Triller Blixt heter han) och det andra fölet fick jag inte döpa till Mandel för dottern om jag inte lade till Myrans framför. Så då heter han Myrans Mandel. Jag tycker Mandel hade räckt även om det då inte blir lika unikt.

Men så barnsliga namn vill man såklart inte ha på ett halvblod. Misstänker jag.
 
Personligen tycker jag inte det är jätteviktigt att ha ett unikt namn. Det viktiga är ju att namnet är rätt !

Årens föl har dock ganska unika namn tror jag. På grund av att lillponnyns föl har efternamn i form av Blixt (Triller Blixt heter han) och det andra fölet fick jag inte döpa till Mandel för dottern om jag inte lade till Myrans framför. Så då heter han Myrans Mandel. Jag tycker Mandel hade räckt även om det då inte blir lika unikt.

Men så barnsliga namn vill man såklart inte ha på ett halvblod. Misstänker jag.
Jag har döpt mitt SWB till Rosenböna, tämligen "otjusigt", men passar den charmiga lilla parveln vars mamma brukar kallas Ärtan eller Bönan. Fölet blev dessutom en fux! :heart
Unikt i blup åtminstone. :)
 
Jag har fått inse att det får räcka med horsetelex och blup, som känns mest relevant 😁.

Dubbelnamn går bort, likaså namn med åäö.

Well, det är långt tid kvar oavsett.
 
Jag har SWB och svenska ridponnyer och har varit noggrann med att försöka ge dom unika namn.
Om det funnes en äldre häst som troligen är död med samma namn gör det inget men helst ingen som heter lika i nutid. Jag är så barnslig att jag blev rätt sur när en med unikt namn fick en namne född samma år - den reggades flera år efter min.

Jag har lite principer jag försöker följa på mina SWB. Ston på mammans begynnelsebokstav och har blivit städer/orter pga mammans namn. Hingstar på pappans begynnelsebokstav (nästan) och anknytning till vad pappan heter, gärna en ort också. Nya stoet har så intetsägande namn att det kommer bli skitsvårt med hennes bokstav och nån form av koppling så det kommer nog bara bli på pappans begynnelsebokstav tror jag.

Vissa saker undviker jag - åäö tex och namngivning så att ungen blir "någons unge" istället för en egen individ.
 
Jag föder upp halvblod och ponnyer. Tittar bara på blup och blå basen.
Halvbloden döps efter saker i naturen och ponnyerna efter amerikanska doftljus. Än så länge tror jag mina föl har rätt unika namn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: attheedge
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Crossline
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
404
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp