Hur veta om vilken hjälm som är säker?

Kristall10

Trådstartare
Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en EQ3 åt henne med den passade inte alls henne. Hon tyckte den var skön att ha på huvudet men hakbandet var väldigt framskjutet så knäppningen gick inte att ha under hakan utan hamnade framför munnen. Såg mycket märkligt ut.
Eftersom att dottern åker av ponnyn titt som tätt så är jag mån om att hon ska ha en säker hjälm, och önskar så klart att hon hade kunnat ha den nya back in trackhjälmen.
Har läst folksams test av hjälmar från 2018 och blir då lite fundersam. BoT hjälmarna är ju där de säkraste sett till folksams tester. Men många andra hjälmar av välkända märken, både dyra och billigare, har endast fått en 1:a i testet och verkar därmed direkt olämpliga att använda.
Detta gör mig fundersam. Hur vet jag att hjälmen jag köper är bra?! VG1 märkningen verkar inte ha något med kvalitetsäkerhet att göra då samtliga hjälmar i testet var VG1 godkända.
 
Anledningen till att Back on Track är bra är MIPS-systemet som skyddar vid sneda islag. Tror Charles Owen har någon modell med samma system.
 
Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en EQ3 åt henne med den passade inte alls henne. Hon tyckte den var skön att ha på huvudet men hakbandet var väldigt framskjutet så knäppningen gick inte att ha under hakan utan hamnade framför munnen. Såg mycket märkligt ut.
Eftersom att dottern åker av ponnyn titt som tätt så är jag mån om att hon ska ha en säker hjälm, och önskar så klart att hon hade kunnat ha den nya back in trackhjälmen.
Har läst folksams test av hjälmar från 2018 och blir då lite fundersam. BoT hjälmarna är ju där de säkraste sett till folksams tester. Men många andra hjälmar av välkända märken, både dyra och billigare, har endast fått en 1:a i testet och verkar därmed direkt olämpliga att använda.
Detta gör mig fundersam. Hur vet jag att hjälmen jag köper är bra?! VG1 märkningen verkar inte ha något med kvalitetsäkerhet att göra då samtliga hjälmar i testet var VG1 godkända.
Hööks har en hjälm med mips.
 
Hööks har en hjälm med mips.
Jo har sett det, men tack för tipset.
Dock funderar jag på om MIPS är lika med en säker hjälm. Eftersom en hjälm med Mips fick lika betyg i Folksams test som en av hjälmarna utan Mips.
Självfallet är Mips bra eftersom att hjärnan är känslig mot rotationsvåld. Men jag vill ju även att hjälmen ska klara raka i slag bra, alltså klara ”krosskador” bra.
Jag tycker det är intressant att en av de billigaste och till synes plastigaste hjälmarna på marknaden klarade testet bättre än flera av de dyra välkända populära märkena.
 
Charles Owen ska ha flest säkerhetsklassificeringar. Och med mips även för sidorotation.
 
Charles Owen ska ha flest säkerhetsklassificeringar. Och med mips även för sidorotation.
Ja, de verkar vara de säkraste hjälmarna efter BoT. Personligen tycker jag inte om Charles Owen då jag tycker dom är för klumpiga och för varma. Har dock inte testat alla modeller. Dessutom kan jag tycka att dom är lite dyra till en 9-årig tjej som växer och kanske behöver byta storlek snart... Samtidigt en billig försäkring mot hjärnskador.
Svårt att köpa hjälm ju! 😫
Har inte tänkt så mycket på detta innan men eftersom att hon åker av ponnyn titt som tätt så vill jag ju ha något som verkligen är säkert.
 
Jag letar ny hjälm till min dotter då hennes har gått sönder. Den hon har är en back on track EQ2 och har passat henne bra. Beställde en EQ3 åt henne med den passade inte alls henne. Hon tyckte den var skön att ha på huvudet men hakbandet var väldigt framskjutet så knäppningen gick inte att ha under hakan utan hamnade framför munnen. Såg mycket märkligt ut.
Eftersom att dottern åker av ponnyn titt som tätt så är jag mån om att hon ska ha en säker hjälm, och önskar så klart att hon hade kunnat ha den nya back in trackhjälmen.
Har läst folksams test av hjälmar från 2018 och blir då lite fundersam. BoT hjälmarna är ju där de säkraste sett till folksams tester. Men många andra hjälmar av välkända märken, både dyra och billigare, har endast fått en 1:a i testet och verkar därmed direkt olämpliga att använda.
Detta gör mig fundersam. Hur vet jag att hjälmen jag köper är bra?! VG1 märkningen verkar inte ha något med kvalitetsäkerhet att göra då samtliga hjälmar i testet var VG1 godkända.
Det går ju att justera hakbandet på Bot hjältarna eller för den delen på alla hjälmar. Min var oxå framskjuten när den kom men det går ju som sagt att ändra på sidan där delaren sitter eller hur man ska säga.
 
Ja, de verkar vara de säkraste hjälmarna efter BoT. Personligen tycker jag inte om Charles Owen då jag tycker dom är för klumpiga och för varma. Har dock inte testat alla modeller. Dessutom kan jag tycka att dom är lite dyra till en 9-årig tjej som växer och kanske behöver byta storlek snart... Samtidigt en billig försäkring mot hjärnskador.
Svårt att köpa hjälm ju! 😫
Har inte tänkt så mycket på detta innan men eftersom att hon åker av ponnyn titt som tätt så vill jag ju ha något som verkligen är säkert.
Håller med om att de är varma, men det är de som sitter bäst på mitt huvud. Var ganska skönt att ha ändå då hjälmen såg ut så här.
59588174_10157049363293260_7899066755723558912_o.jpg
 
Det går ju att justera hakbandet på Bot hjältarna eller för den delen på alla hjälmar. Min var oxå framskjuten när den kom men det går ju som sagt att ändra på sidan där delaren sitter eller hur man ska säga.
Dottern är väldigt spenslig och har litet ansikte så hur vi än försökte spänna in så hamnade de remmarna på sidorna som är i läder alldeles för långt fram. Dessutom var hakbandet för långt och gick inte spänna in så pass mycket som skulle behövas. Tyvärr, hade gärna sett att hon kunde ha den....
 
Håller med om att de är varma, men det är de som sitter bäst på mitt huvud. Var ganska skönt att ha ändå då hjälmen såg ut så här.
59588174_10157049363293260_7899066755723558912_o.jpg
Ja det förstår jag! Jag tänker att de blir varma pga att de är rejäla och tål hårda smällar. Dottern tror jag inte bryr sig så mycket om just värmen då hon är mer frusen av sig. Dock så känns priset lite i saftigaste laget då vi inte vet om hon behöver en större storlek igen om ett år kanske. Men hon hinner säkert åka av ett par gånger innan dess så hjälmen ändå behöver bytas ut 😅🙈
Och då vill mamman att det sitter en säker hjälm på huvudet...
 
Det finns två back on track EQ modeller och de har olika passform. Så kanske värt prova den andra?

Jag kan inte ha EQ3 men jag kan ha EQ3 lynx
 
Det finns två back on track EQ modeller och de har olika passform. Så kanske värt prova den andra?

Jag kan inte ha EQ3 men jag kan ha EQ3 lynx
Jag har sett att det finns två men tycker att de ser lika ut, förutom att jag tycker att Lynxen har fruktansvärt ful skärm 🙈, så jag har faktiskt inte tänkt att det kan vara olika passform.
Tack för tipset!
 
Kolla Charles Owen. De har bla hjälmar till fälttävlan o galopp
Tack för tipset men Charles Owens hjälmar har diskuterats i tidigare inlägg.
Jag är sugen på deras hjälm med Mipssystem men tycker de är lite för dyra för en växande 9-åring. Men som jag skrivit tidigare så går en hel hjärna före pris den dagen det händer en olycka...
 
Tack för tipset men Charles Owens hjälmar har diskuterats i tidigare inlägg.
Jag är sugen på deras hjälm med Mipssystem men tycker de är lite för dyra för en växande 9-åring. Men som jag skrivit tidigare så går en hel hjärna före pris den dagen det händer en olycka...
Dessa märkningar har man inom galoppen och det är ju höga krav där!
 

Bifogade filer

  • 81DA5BA7-E112-44C1-8040-1C00C91013D2.png
    81DA5BA7-E112-44C1-8040-1C00C91013D2.png
    39,6 KB · Visningar: 53
Dessa märkningar har man inom galoppen och det är ju höga krav där!
Tack. Konstigt att inte liknande märkningar finns på alla typer av ridhjälmar. Den VG1 märkning som blev obligatorisk för att få använda hjälmen på tävling verkar inte ta hänsyn till hjälmens säkerhet utan står för en ganska låg standard enligt min uppfattning.
 
Charles Owens terränghjälm med mips är billigare än BoT! Luftigare och lättare också...

Jag har en EQ3 Lynx och en CO MS1 Pro. COn har (utöver att den är skönare större delen av året) fördelen att man byter storlek med olika liner, så den går åtminstone inte lika fort att växa ur. (EQ3 har ställbar storlek men EQ3 Lynx har fasta storlekar. De har så olika passform så jag har svårt att se att man skulle kunna välja mellan modellerna. CO finns i ordinarie passform, liksom Lynx åt det mer ovala hållet, och i runda storlekar för den som behöver. För mig som har smalt ansikte och "späd" nacke gör det rätt mycket att ha en lite nättare hjälm.)
 
Ekonomiskt sett hade jag köpt en "dyr" hjälm som fått bra betyg i test. Rider själv med eq3 Lynx och har genom medlemsförsäkringen man har som klubbmedlem i alla svrf-anslutna klubbar fått ut pengar som täcker en ny hjälm. Obs bara att man måste söka läkarvård vid skadan för att försäkringen ska täcka. Jag har alltså inte förlorat några pengar alls på att ramla av och kassera hjälm och även om jag hade gjort det hade jag lätt valt den säkraste på marknaden, upprepat våld mot skallen är inte att leka med.
 
Ekonomiskt sett hade jag köpt en "dyr" hjälm som fått bra betyg i test. Rider själv med eq3 Lynx och har genom medlemsförsäkringen man har som klubbmedlem i alla svrf-anslutna klubbar fått ut pengar som täcker en ny hjälm. Obs bara att man måste söka läkarvård vid skadan för att försäkringen ska täcka. Jag har alltså inte förlorat några pengar alls på att ramla av och kassera hjälm och även om jag hade gjort det hade jag lätt valt den säkraste på marknaden, upprepat våld mot skallen är inte att leka med.
Ska prova en BoT lynx. Jag trodde att de var likadana i modellen så därför har jag inte brytt mig om att prova den när BoT EQ3 inte passade.
Jag har själv fått ersättning för skadad hjälm ett antal gånger av försäkringsbolaget så den möjligheten vet jag finns.
Är mer fundersam över att dottern fort hinner växa ur hjälmen och därför känns det lite saftigt att lägga de pengarna som en Charles Owen kostar. Priserna på BoT är ändå okej för en bevisat säker hjälm.
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Utrustning Jag har alltid haft svårt att hitta ridhjälmar som passar mig bra. Antingen är de för små eller så är det för stora. Jag köpte en...
Svar
4
· Visningar
814
Senast: Elo
·
Utrustning Det börjar bli dags för mig att hitta en ny hjälm då trotjänaren är min 7år. Har idag en euro-lite (ej ställbar) som suttit perfekt...
2
Svar
20
· Visningar
2 825
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp