Hur veta om vilken hjälm som är säker?

Ska prova en BoT lynx. Jag trodde att de var likadana i modellen så därför har jag inte brytt mig om att prova den när BoT EQ3 inte passade.
Jag har själv fått ersättning för skadad hjälm ett antal gånger av försäkringsbolaget så den möjligheten vet jag finns.
Är mer fundersam över att dottern fort hinner växa ur hjälmen och därför känns det lite saftigt att lägga de pengarna som en Charles Owen kostar. Priserna på BoT är ändå okej för en bevisat säker hjälm.
Barns huvud växer väl inte jättefort och åker hon av ofta kommer ni ju regelbundet uppdatera hjälmen till lämpligast storlek för stunden. Lynx är reglerbar med ratt i nacken dessutom 👍
 
Är mer fundersam över att dottern fort hinner växa ur hjälmen och därför känns det lite saftigt att lägga de pengarna som en Charles Owen kostar. Priserna på BoT är ändå okej för en bevisat säker hjälm.

Som sagt, MS1 Pro går att justera en storlek eller två, och kostar 1600:-... (Den är även godkänd enligt PAS015 som innebär mer rigorösa tester än VG-standarden som i ärlighetens namn är rätt klen. Väldigt märkligt att inte BoT valt att ansluta sig till något av kontrollprogrammen med tanke på att de faktiskt faller väl ut i enskilda produkttester. Det är rätt vanligt utomlands att man inte accepterar hjälmar som "bara" har VG-godkännande utan att vara med i uppföljningsprogrammen.)
 
Dessutom har olika standards lite olika saker de är prioriterar, så en hjälm godkänd i många system ger sannolikt bättre garantier för bra skydd än den som bara är godkänd mot en standard. De flesta CO-hjälmar är åtminstone trippelmärkta, och ingår i uppföljningstester i de fall det finns program för det. Fattar inte varför säkerhetsmedvetna Sverige är så slappa på punkten ridutrustning när det kommer till regelverk.
 
Dessutom har olika standards lite olika saker de är prioriterar, så en hjälm godkänd i många system ger sannolikt bättre garantier för bra skydd än den som bara är godkänd mot en standard. De flesta CO-hjälmar är åtminstone trippelmärkta, och ingår i uppföljningstester i de fall det finns program för det. Fattar inte varför säkerhetsmedvetna Sverige är så slappa på punkten ridutrustning när det kommer till regelverk.
Håller helt med. Jag har inte funderat så mycket över hur säker en hjälm faktiskt är förrän jag nu började kolla runt och läsa tester. Har liksom tänkt att en godkänd hjälm är en godkänd hjälm och ska då vara bra även om det kan skilja något. Och faktiskt även tänkt att de dyrare hjälmarna borde vara bättre än de billiga. Men testerna visar ju att så inte är fallet. De dyraste hjälmarna i testet var bland de sämsta.
Är ju bra pris på COs eventinghjälm, dock tvivlar jag på att dottern vill ha en sådan utan skärm.... Konstigt att en skärm ska kosta så mycket 😅
 
Ska prova en BoT lynx. Jag trodde att de var likadana i modellen så därför har jag inte brytt mig om att prova den när BoT EQ3 inte passade.
Jag har själv fått ersättning för skadad hjälm ett antal gånger av försäkringsbolaget så den möjligheten vet jag finns.
Är mer fundersam över att dottern fort hinner växa ur hjälmen och därför känns det lite saftigt att lägga de pengarna som en Charles Owen kostar. Priserna på BoT är ändå okej för en bevisat säker hjälm.
Lite hälsosam källkritik ger att Folksams tester utförs av uppfinnarna till MIPS. Alltså inte så konstigt att MIPS-hjälmar får markant bättre betyg i just det testet.

Jag säger inget om vad det innebär för säkerheten i de olika hjälmarna men det är värt att nämnas tycker jag.
 
Lite hälsosam källkritik ger att Folksams tester utförs av uppfinnarna till MIPS. Alltså inte så konstigt att MIPS-hjälmar får markant bättre betyg i just det testet.

Jag säger inget om vad det innebär för säkerheten i de olika hjälmarna men det är värt att nämnas tycker jag.
Bra att veta! Dock fick ju en hjälm utan Mips lika betyg som den med Mips.
 
Bra att veta! Dock fick ju en hjälm utan Mips lika betyg som den med Mips.
Jag tror inte att Folksam anlitar direkt partiska forskare men när man tog fram MIPS så gjorde man det med en frågeställning och chansen är väl ganska stor att testet som används nu är väldigt likt det som gjorde att man uppfann MIPS, det är värt att ha i åtanke bara.
 
Håller helt med. Jag har inte funderat så mycket över hur säker en hjälm faktiskt är förrän jag nu började kolla runt och läsa tester. Har liksom tänkt att en godkänd hjälm är en godkänd hjälm och ska då vara bra även om det kan skilja något. Och faktiskt även tänkt att de dyrare hjälmarna borde vara bättre än de billiga. Men testerna visar ju att så inte är fallet. De dyraste hjälmarna i testet var bland de sämsta.
Är ju bra pris på COs eventinghjälm, dock tvivlar jag på att dottern vill ha en sådan utan skärm.... Konstigt att en skärm ska kosta så mycket 😅

Jag skulle inte heller visa mig i den utan överdrag :angel: När jag köpte den fick jag höra att det tydligen är supertrendigt bland kidsen att ha jockeyhjälm igen, med skärmen käckt på svaj som på 90-talet. :cool:

Tills vidare är det till att läsa noggrannt och välja hjälmar som säljs i länder där man följer upp med tester. Folksams test är bra att de gör, men det är ju väldigt få hjälmar som är med där sett till att ALLA hjälmar som säljs som godkända borde kunna redovisa resultat från tredje parts tester. Jag vaknade lite i frågan när jag insåg att mina godkända, supervanliga hjälmar inte fick okej på ridsemestern. Vänner som sysslar med tex cykling (MTB) diskuterar hjälmsäkerhet mycket mer än jag någonsin hört inom ridsporten!

Jag tror inte att Folksam anlitar direkt partiska forskare men när man tog fram MIPS så gjorde man det med en frågeställning och chansen är väl ganska stor att testet som används nu är väldigt likt det som gjorde att man uppfann MIPS, det är värt att ha i åtanke bara.

Det finns väl å andra sidan en anledning till att man tog fram MIPS från första början, då är det ganska rimligt att man även testar utifrån den frågeställningen. Märkligt att ridhjälmar ligger så himla långt efter med tanke på hur stor mycket man pratar om hjärnskakningar i andra sporter. Cyklisterna nämnda ovan skulle aldrig köpa en hjälm utan MIPS.

En annan fråga jag funderat på är hur vikterna på hjälmarna påverkar. Det är rätt rejäla krafter på nacken vid en avramling, och min anekdotiska bevisföring ger att ett par hundra gram i skillnad kan göra skillnaden mellan "helt ok" och "rejäla problem" efter en smäll, framförallt när det ofta är späda tjejer som inte hunnit bygga upp rejäl nackstyrka vi pratar om (finns det ens någon ryttare som tränar nacke förebyggande som man gör i vissa andra sporter?) Jag kommer från en annan sport med väldigt tunga hjälmar, och fick faktiskt sluta delvis pga nacken. :down:
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 038
Senast: JennyLz
·
Utrustning Jag har alltid haft svårt att hitta ridhjälmar som passar mig bra. Antingen är de för små eller så är det för stora. Jag köpte en...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: Elo
·
Utrustning Det börjar bli dags för mig att hitta en ny hjälm då trotjänaren är min 7år. Har idag en euro-lite (ej ställbar) som suttit perfekt...
2
Svar
20
· Visningar
2 805
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp