Hur viker du dina lakan?

honung

Trådstartare
Nu gäller det inte dra-på-lakan, utan helt vanliga lakan. Det är heller inte intressant om eller att du inte viker dina lakan, det är många som bara knölar in skrynkliga lakan i någon rymlig hylla och den nivån har vi som viker våra lakan passerat för längesen.

Så, alltså - hur viker du dina lakan?

Jag fick lära mig av min mamma ett sätt där man står två personer mot varandra, tar tag i varsin ände, viker uppåt, drar sedan upp dubbelkanten upp mot singlarna, för en av singelkanterna neråt och under vecket, för att samla det i ovankant på motstående sida. Mina barn har lärt sig av mig, såklart. Kristallklart va?
Här är en youtube där hon i början av videon ensam viker, vilket jag också gör fast oftast mha en anordning som brukar finnas på tvättstugeväggar där man kan klämma fast den färdigvikta ena änden sen gör man finliret med andra änden med lakanet sträckt.
http://www.youtube.com/watch?v=mq8cbrJ7Mts

Jag frågar, för det verkar vara så att vi som är lakansvikarfascister verkar vara en minoritet, vi kanske behöver stöd av varandra.

(psst; jag valde prefixet 'kropp & själ' då detta är en själsligt viktig fråga.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur viker du dina lakan?

Så här gör jag:
Viker mina lakan i "tre delar", fäster i "lakanshållaren" (vad heter den, egentligen?), drar, så att vikningarna blir "raka", manglar (!), viker sen på mitten (på längden), sen på mitten igen, o sen "i tre delar"= blir lagom stora för att passa i mitt linneskåp! ( Min mamma sa att "lakan tar mindre plats i skåpet om man manglar dem") Stenålders, jag vet! :)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag manglar jag också, och iallafall min ena dotter gör det också - (hon är sjutton år!) - det är INTE stenålders att mangla! Det är så mycket skönare att ligga på manglade lakan! Klart att de tar mindre plats också, de ligger dessutom stadigt!
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag viker också mina lakan och örgott i 3 sen på mitten och så rullar jag ihop lakanet,örngottet viks i 3x3.
Och manglade lakan är bäst.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag manglar jag också, och iallafall min ena dotter gör det också - (hon är sjutton år!) - det är INTE stenålders att mangla! Det är så mycket skönare att ligga på manglade lakan! Klart att de tar mindre plats också, de ligger dessutom stadigt!
Manglade lakan "rular" !!! ;)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Vet inte hur jag ska förklara med det avslutas iaf med att jag rullar ihop det till en rulle. Det håller sig slätt i skåpet och är lätt att stapla :)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag är egentligen en lakansvikarfascist, men nu har jag inte plats för mangel. Vojne. Får hanka mig fram med omanglade lakan, skrynkliga och utrymmeskrävande i skåpet. Vojne igen.

När jag hade mangel, så delade och vek jag som kvinnan i filmen före manglingen. Däremot vek jag inte dubbelt efter manglingen för då blir det för tjockt i änden. Istället vek jag så att ena änden var en tredjedel längre. Och så gjorde jag rullar av dem för att slippa de veck som bildas om man viker på hennes vis.

Denna viktiga vetenskap har gått i arv från min mamma och det är precis som du säger en betydelsefull själslig fråga. Och kroppslig - för det är ljuvligt att somna på släta lakan utan skrynklor som knölar och skaver.

Till mangeltider längtar jag.:D
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

honung;16275411 Jag fick lära mig av min mamma ett sätt där man står två personer mot varandra skrev:
Kristallklart :D

Så viker jag också. Dock saknar jag att mangla lakan, vi har ingen mangel så det är ytterst sällan våra manglas. Det blir om jag kommer ihåg att ta med dem till min mor
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Jag behöver köpa en mangel....

Jag viker dubbelt-dubbelt på gavelsidan (inte i m-formen på filmen) och sedan dubbelt-dubbelt på längden. Viker sedan en gång till, från vilket håll varierar från gång till gång (beroende på vilket utrymme jag har ledigt i linneskåpet). Rullade när jag hade hyllor (då efter bara en dubbelvikning på längden), nu har jag trådbackar och för mig funkar vikt bättre då.
Jag måste skaffa mangel. Tack för påminnelsen :)

Viksättet kommer ursprungligen från mamma, (dubbel-dubbel, dubbel-dubbel), men det gäller bara om det inte ska manglas, vid mangling viks det på 3 på bredden (antagligen för att det formatet passar precis i mammas linneskåp :) ).
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

kl
Viker i M-form, dvs på fyra. Manglar och rullar.

hur kan man göra på annat sätt? Då blir det ju inte rätt.
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Eftersom jag oftast är själv när jag viker och inte har någon grej som jag kan använda så viker jag eh jag måste nog ta fram ett lakan och fundera på hur jag gör, det går på automatik så jag kan för mitt liv inte ens komma på hur jag gör. :o Men det blir som en rulle som passar väldigt bra in i mitt linneskåp. :D
Jag önskar mig en mangel som jag kan hantera själv, vi hade en gammal men den behövde man dels vara två för att hantera och dels började den dra snett så den har vi nu slängt ut efter maken och hans farbror försök att fixa den... :meh:
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Så här gör jag:
Viker mina lakan i "tre delar", fäster i "lakanshållaren" (vad heter den, egentligen?), drar, så att vikningarna blir "raka", manglar (!), viker sen på mitten (på längden), sen på mitten igen, o sen "i tre delar"= blir lagom stora för att passa i mitt linneskåp! ( Min mamma sa att "lakan tar mindre plats i skåpet om man manglar dem") Stenålders, jag vet! :)

Manglade lakan är ju helt underbart att ligga på!

Synd bara att jag aldrig lärt mig mangla.
Det finns till och med mangel i tvättstugan här i huset... Ett stort åbäke!

Hur gör man?? Var lär man sig?
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

kl
Viker i M-form, dvs på fyra. Manglar och rullar.

hur kan man göra på annat sätt? Då blir det ju inte rätt.

SÅ gör man :love:
Det har min mamma lärt mig och så har min mormor lärt henne på tiden då Hedenhös var unga.
Min mormor hade dessutom alltid rätt, alltså är det så man SKA vika lakan.
Dessutom bedrev hon tvättinrättning (ger mer tyngd i sakfrågan...) ;)
 
Sv: Hur viker du dina lakan?

Eftersom jag oftast är själv när jag viker och inte har någon grej som jag kan använda så viker jag eh jag måste nog ta fram ett lakan och fundera på hur jag gör, det går på automatik så jag kan för mitt liv inte ens komma på hur jag gör. :o Men det blir som en rulle som passar väldigt bra in i mitt linneskåp. :D
Jag önskar mig en mangel som jag kan hantera själv, vi hade en gammal men den behövde man dels vara två för att hantera och dels började den dra snett så den har vi nu slängt ut efter maken och hans farbror försök att fixa den... :meh:

Finns det i denna tid manglar man måste vara flera om??
Jag har manglat ensam hela mitt vuxna liv.

Man viker ena änden noga och rullar in den i mangeln. Sedan tar man tag i andra änden av lakanet och viker det rätt, och slätt. Slår igång mangeln. Voila.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp