hur viktbärande är en welsh?

F

frizza

Jag har hört att de ska kunna bära mer än exempelvis russ.
Men kan en normalmusklad ponny på ca 134 cm ta 60kg??
 
Jag tycker att 60 kg låter lite mycket på en sån liten ponny.
Vi har några welshar och där har vi satt en maxvikt på 50 kg.
Korta stunder då och då går säkert bra, men inte några längre turer.
 
Min dotter har en Welsh på 129. Jag rider den en gång var fjortonde dag ungefär. Rider den i rätt form då. Trr inte den mår dåligt av det. :D
 
Vad är det för skillnad på welsh mountain och welsh cob?
MVH
Shasta
 
Nja en w. Mountain är upp till 122 cm medan en cob är 138 och över. Egentligen är de inte kraftigare utan bara större. Om du minskar en welsh cob så har du nästan en welsh mountain..... sekt A, C, D är väldigt lika varandra men olika storlekar.
 
Jag rider in mina welshar och de har inte tagit stryk. Jag rider nästan dagligen vår vuxna welsh och har även tävlat den i hoppning/dressry utan problem. jag väger runt 60kg. Mina welshar ligger runt 133 i mankhöjd och har bra med muskler då jag tömkör dem och kör in dem innan inridning.
 
Det beror mer på hur din ponny är byggd än vad den är för ras...
Jag har två maffiga russ som är 128 resp 129 cm höga. De rids ibland av mig eller någon annan som väger kring 60 kg och det är absolut inga problem.
 

Liknande trådar

Avel Frågar åt en vän. Söker tips på Welsh hingst på semin (helst) eller som står i Norrland. Helst C-ponny. Även D-ponny är av intresse...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Robina
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
856
Senast: Bulldoozer
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp