Hur viktig är kvoten?

Oknytt

Trådstartare
Protein/energikvoten dvs.

Vi har väl alla lärt oss att en kvot på 6 mellan protein och energi är önskvärt för de flesta hästar.

Men ponera att man har ett riktigt skithö med en kvot närmare 3. Vad gör man? Begränsar högivan och fodrar upp med proteintillskott för att få upp kvoten till kring 6, eller ser till att täcka proteinbehovet men struntar i vart kvoten hamnar så länge det faktiska behovet är täckt? Tänker spontant att det senare alternativet borde leda till en tjock häst?

Hur skulle ni ha tänkt? 😊
 
Kvoten är inte viktig, det är en snabbkoll hur bra fodret är. Främst grovfoder då. Med en låg kvot blir det ett dyrt och svårt år.

Huvudsaken är att behoven är fyllda och att proteinet inte kommer till för stor del från kraftfoder (baron gruff m fl oönskade effekter).
 
Det verkar variera en del, märker man bara här på forumet där ändå ganska många beskriver att hästarna funkar rätt dåligt på låg kvot.
Men det viktigaste är ju vad den får i sig. Försöker man fylla proteinbehovet med grovfoder med låg kvot så kommer nog många hästar bli feta. Det är väl därför man ofta rekommenderar att byta ut delar av så dåligt grovfoder till lucern.
 
Om man fodrar upp så proteinbehovet blir täckt med ett foder med låg kvot får ju hästen ett kraftigt energiöverskott - i räkneexemplet med en kvot på 3 hamnar ju den på dubbla behovet. Det finns hästar som klarar det och det finns hästar som inte klarar det (blir tjocka). Och det finns hästar som inte kan äta så stora volymer. Jag har istället väl hög kvot. Jag kompenserar en del genom att hästarna har tillgång till foderhalm och får t ex betfor, men foderstaten innehåller ändå ett rejält proteinöverskott. Det funkar oftare bättre, och för våra hästar verkar det inte vara några problem alls.
 
Det verkar variera en del, märker man bara här på forumet där ändå ganska många beskriver att hästarna funkar rätt dåligt på låg kvot.
Men det viktigaste är ju vad den får i sig. Försöker man fylla proteinbehovet med grovfoder med låg kvot så kommer nog många hästar bli feta. Det är väl därför man ofta rekommenderar att byta ut delar av så dåligt grovfoder till lucern.

Fast det är ju bara ett annat sätt att meddela att hästen behöver mer än tabellvärdet. Det har ju egentligen inget med kvoten i sig att göra.
 
Ja absolut, mer protein men inte mer energi. Kvot är väl ett enkelt sätt att uttrycka det på.
Oavsett så är det rätt omöjligt att nå med dåligt grovfoder.

Tja, det går. Men det är skitdyrt och djäkligt mycket krångel (egen erfarenhet).

Därför använder jag gärna kvot när jag väljer grovfoder. Är kvoten OK kan jag oftast fodra vettigt.
 
Protein/energikvoten dvs.

Vi har väl alla lärt oss att en kvot på 6 mellan protein och energi är önskvärt för de flesta hästar.

Men ponera att man har ett riktigt skithö med en kvot närmare 3. Vad gör man? Begränsar högivan och fodrar upp med proteintillskott för att få upp kvoten till kring 6, eller ser till att täcka proteinbehovet men struntar i vart kvoten hamnar så länge det faktiska behovet är täckt? Tänker spontant att det senare alternativet borde leda till en tjock häst?

Hur skulle ni ha tänkt? 😊
För mig som har en lättfödd häst är kvoten väldigt viktig. Jag har även upptäckt att iaf på min häst så fungerar det dåligt att fodra upp ett dåligt hö med proteinkoncentrat, min häst blir då muskelfattig och tunn över flankerna hals samt runt höfterna. Jag kan tyvärr heller inte fodra med lusern då han verkar få ont i magen av det. Provade för några år sedan och resulterade i en jätte arg häst som jag inte fick röra med skänklarna. Så jag skulle försöka få tag i ett hö med extremt hög kvot att dryga ut med sas. Finns idag hösilage i småbal på runt 40 kg om man har svårt med förvaring. Blir billigare än att försöka täcka en så dålig kvot med proteintillskott.
Idag så delar jag lösdrift med en annan och vi bestämmer själva vad vi vill köpa in och väljer då hösilage med rejält hög kvot och stödfodrar istället med halm för att få ner kvoten. Mycket lättare att hålla hästen i lagom hull och fint musklad på det viset upplever jag.
 
För mig som har en lättfödd häst är kvoten väldigt viktig. Jag har även upptäckt att iaf på min häst så fungerar det dåligt att fodra upp ett dåligt hö med proteinkoncentrat, min häst blir då muskelfattig och tunn över flankerna hals samt runt höfterna. Jag kan tyvärr heller inte fodra med lusern då han verkar få ont i magen av det. Provade för några år sedan och resulterade i en jätte arg häst som jag inte fick röra med skänklarna. Så jag skulle försöka få tag i ett hö med extremt hög kvot att dryga ut med sas. Finns idag hösilage i småbal på runt 40 kg om man har svårt med förvaring. Blir billigare än att försöka täcka en så dålig kvot med proteintillskott.
Idag så delar jag lösdrift med en annan och vi bestämmer själva vad vi vill köpa in och väljer då hösilage med rejält hög kvot och stödfodrar istället med halm för att få ner kvoten. Mycket lättare att hålla hästen i lagom hull och fint musklad på det viset upplever jag.
Jag har förut haft enkla hästar att utfodra. Så jag har aldrig riktigt behövt fundera så mycket. De har klarat sej fint på 'det de fått' med tillägg för det som fattas.

Nu har jag en helt annan typ av häst och upplever detsamma som dej angående kvoten tror jag.

Hade en låg kvot och fodrade upp med proteinfoder. Hästen lade på sej men det gick ändå trögt, hade trott på ett bättre resultat faktiskt. Hästen visade en sak och värdena en annan liksom. Även om inte alla hästar är tabellhästar så stämde det inte.

Ut på bete, tog sej direkt.

Efter bete, lite balar med låg kvot kvar och använde slut på dom, hästen höll sej visserligen bra kvar i hull efter betet men tyckte ändå att något i hullet störde ögat. Tappade alltså lite.

Sen började jag fodra med säsongens skörd av hög kvot (9) och hästen blir snabbt kanonfin.

Undantaget jag ser i det här är grovfodrets kvoter.
Det är intressant. Mina andra hästar fixar den låga kvoten utan bekymmer men inte den här.
 
Om man kollar klippet med Peder och Kolgjini så säger dom båda att dom föredrar ett hö med lägre värden och fodrar upp med kraftfoder och protein för att kunna ge mer hö. Särskilt proteinet vill Kolgjini ha lågt för att hästarna inte presterar bra på ett hö som har bra protein. Det tråkiga är att ingen gav exempel på vilka värden dom menade när dom pratar om högt eller lågt och ingen frågade heller!

Dom pratar om foder någonstans i början


 
Om man kollar klippet med Peder och Kolgjini så säger dom båda att dom föredrar ett hö med lägre värden och fodrar upp med kraftfoder och protein för att kunna ge mer hö. Särskilt proteinet vill Kolgjini ha lågt för att hästarna inte presterar bra på ett hö som har bra protein. Det tråkiga är att ingen gav exempel på vilka värden dom menade när dom pratar om högt eller lågt och ingen frågade heller!

Dom pratar om foder någonstans i början



Intressant!

I somras la ju Grevlunda ut foderstaterna på sina hästar och de är ju rätt återhållsamma med kraftfodret, så man blir ju nyfiken på hur analysen ser ut på deras hö nu 😅
 
Intressant!

I somras la ju Grevlunda ut foderstaterna på sina hästar och de är ju rätt återhållsamma med kraftfodret, så man blir ju nyfiken på hur analysen ser ut på deras hö nu 😅

Peder säger ju att han tänkt om gällande hö men det var ju tidigare än i somras det skedde. Ja DET hade ju varit mer intressant än att bara säga att vi har tänkt om!
 
Om man kollar klippet med Peder och Kolgjini så säger dom båda att dom föredrar ett hö med lägre värden och fodrar upp med kraftfoder och protein för att kunna ge mer hö. Särskilt proteinet vill Kolgjini ha lågt för att hästarna inte presterar bra på ett hö som har bra protein. Det tråkiga är att ingen gav exempel på vilka värden dom menade när dom pratar om högt eller lågt och ingen frågade heller!

Dom pratar om foder någonstans i början


Fast det är ju bara Peder som pratar om att han vill ha lägre värden för att hästarna annars blir tjocka. Vilket dom naturligtvis blir om man ger för mycket mj i förhållande till vad dom gör av med. Ludde säger ju att dom yngre hästarna behöver mer protein, energi och kalcium. Sedan pratade dom om att just travhästarna körs så unga så tror inte travhästarna går på några låga värden.
Det är klart att i alla grenar som är beroende av fart så måste ju hästen vara deffad och inte tjock. Dressyrhästar skulle inte må dåligt av att vara mera slimmade många gånger heller men det blir ju inte riktigt lika utslagsgivande där.
På travhästar var det ju vanligt förr med låg grovfodergiva och istället jätte mycket kraftfoder för man trodde inte hästarna orkade äta så mycket mj genom hösilaget som dom behövde men det har ju visat sig felaktigt. Hästarna producerade dessutom mindre mjölksyra på en mer grovfoderbaserad foderstat. Men det behöver ju vara ett extremt energitätt grovfoder för att dom skulle få i sig tillräckligt. Och det gör ju kanske att kvoten blir låg men för den del behöver det inte vara låga värden tvärtom.

https://www.forskning.se/2009/05/19/bra-grovfoder-tillrackligt-for-tavlande-hastar/#
 
Om man kollar klippet med Peder och Kolgjini så säger dom båda att dom föredrar ett hö med lägre värden och fodrar upp med kraftfoder och protein för att kunna ge mer hö. Särskilt proteinet vill Kolgjini ha lågt för att hästarna inte presterar bra på ett hö som har bra protein. Det tråkiga är att ingen gav exempel på vilka värden dom menade när dom pratar om högt eller lågt och ingen frågade heller!

Dom pratar om foder någonstans i början


Ja när de inte pratar om några värden så har man ju ingen aning. Men oavsett svårt att generalisera från deras åsikter iom att både travhästar och elithästar har betydligt högre behov än våra ”vanliga” hästar. Många hästar skulle nog bli smällfeta om man utgick från hur elithästar fodras eftersom behoven ofta skiljer sig åt 😊
 
Jaa...

Ridskolan där vi står uppstallade har alltså ett hö med kvot på 3.5 i år, och jag har ett äldre swb som jag köpt från denna ridskola som jag behöver få upp i hull och muskler (föga förvånande visar det ju sig då han ju stått på detta bajshö sen mitten av augusti och vi fick analysen först nu). I nuläget har jag löst det med begränsad högiva och ett kg proteinkoncentrat, men kollar ändå runt efter annat hö med högre kvot att köpa istället då det känns helt sjukt att fodra med så mycket kraftfoder i mina ögon till en hobbyhäst, vill inte ha honom i omloppsbana runt månen och han visar redan nu att han är tokpigg på denna foderstat 🙈
 
Jaa...

Ridskolan där vi står uppstallade har alltså ett hö med kvot på 3.5 i år, och jag har ett äldre swb som jag köpt från denna ridskola som jag behöver få upp i hull och muskler (föga förvånande visar det ju sig då han ju stått på detta bajshö sen mitten av augusti och vi fick analysen först nu). I nuläget har jag löst det med begränsad högiva och ett kg proteinkoncentrat, men kollar ändå runt efter annat hö med högre kvot att köpa istället då det känns helt sjukt att fodra med så mycket kraftfoder i mina ögon till en hobbyhäst, vill inte ha honom i omloppsbana runt månen och han visar redan nu att han är tokpigg på denna foderstat 🙈
Men om den behöver öka i hull behöver du ju inte begränsa högivan? Bättre fodra på rejält, kommer kanske behöva protein ändå men inte i samma mängd.
 
Men om den behöver öka i hull behöver du ju inte begränsa högivan? Bättre fodra på rejält, kommer kanske behöva protein ändå men inte i samma mängd.
Det är iof sant. Han får 1.6 kg ts/100 kg häst nu men jag kan ju alltid öka eftersom uppenbarligen är kvoten inte är allt 😁
 
Det är iof sant. Han får 1.6 kg ts/100 kg häst nu men jag kan ju alltid öka eftersom uppenbarligen är kvoten inte är allt 😁
På en häst som är i normalhull eller högt hull vill man ju verkligen inte ha en låg kvot eftersom högt MJ kommer göra den fet. På en häst som ska gå upp i vikt gör det ju inget sålänge man ser till att den får tillräckligt med protein också.
Hålla nere högivan är ju kontraproduktivt på en häst som ska öka i hull, oavsett hur värdena ser ut.
 
På en häst som är i normalhull eller högt hull vill man ju verkligen inte ha en låg kvot eftersom högt MJ kommer göra den fet. På en häst som ska gå upp i vikt gör det ju inget sålänge man ser till att den får tillräckligt med protein också.
Hålla nere högivan är ju kontraproduktivt på en häst som ska öka i hull, oavsett hur värdena ser ut.

Mja alltså han ligger ju ca 15 MJ över det han ska redan nu och han är ju knappast mager, men det skulle inte skada med lite mer hull, men främst muskler som saknas. Vill verkligen inte ha en fet häst, är typ det värsta jag vet 😅
 
Mja alltså han ligger ju ca 15 MJ över det han ska redan nu och han är ju knappast mager, men det skulle inte skada med lite mer hull, men främst muskler som saknas. Vill verkligen inte ha en fet häst, är typ det värsta jag vet 😅
Nej men sålänge du vill ha mer hull kan du ju fodra på. När hullet är lagom får du ändra foderstaten. Man kan ju inte hålla nere maten på en tunn häst (som ska upp i vikt) för att man är rädd att den ska bli fet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 647
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 563
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp