Hur viktig är kvoten?

Nej men sålänge du vill ha mer hull kan du ju fodra på. När hullet är lagom får du ändra foderstaten. Man kan ju inte hålla nere maten på en tunn häst (som ska upp i vikt) för att man är rädd att den ska bli fet.
Nä så klart inte.
 
Jag har i några år kompletterat mitt hö som har lägre kvot med ett svindyrt småbalshösilage med hög kvot och rätt höga värden.
Det gör att jag inte behöver ge så stora givor av hösilaget och hästarna håller sig ändå jättefina.
Helt klart värt en extra slant, enligt mig (och det hade ju kostat en del att fodra upp med proteinkoncentrat annars).
 
Generell notering angående språkbruket i denna tråd. Det blir svårt att följa era respektive resonemang om begreppet hull används både för fett och muskler. Samma om höga/låga värden inte specificeras om man avser energi eller protein.

En häst kan tex vara muskelfattig och fet. Fundera på om ni alla har samma definition på hur ni då behämner hullets status.

MVH uttråkad språkpolis som ändå tycker att ämnet är jätteintressant! :D
 
Generell notering angående språkbruket i denna tråd. Det blir svårt att följa era respektive resonemang om begreppet hull används både för fett och muskler. Samma om höga/låga värden inte specificeras om man avser energi eller protein.

En häst kan tex vara muskelfattig och fet. Fundera på om ni alla har samma definition på hur ni då behämner hullets status.

MVH uttråkad språkpolis som ändå tycker att ämnet är jätteintressant! :D

Jag har läst om tråden och jag upplever inte att resonemanget är svårt att följa. I mina ögon är hull ett begrepp som just säger om hästen är mager, normal eller fet. Alltså det tar inte hänsyn till muskelmassa. Således kan en häst precis som du skriver vara i överhull (alltså fet) och muskelfattig samtidigt.
 
Protein/energikvoten dvs.

Vi har väl alla lärt oss att en kvot på 6 mellan protein och energi är önskvärt för de flesta hästar.

Men ponera att man har ett riktigt skithö med en kvot närmare 3. Vad gör man? Begränsar högivan och fodrar upp med proteintillskott för att få upp kvoten till kring 6, eller ser till att täcka proteinbehovet men struntar i vart kvoten hamnar så länge det faktiska behovet är täckt? Tänker spontant att det senare alternativet borde leda till en tjock häst?

Hur skulle ni ha tänkt? 😊
6 är den kvot man inte ska gå under i alla fall inte en längre tid. Lite skillnad blir det om man har en häst som tränas hårt. Då kräver den mera energi än normalt och då kan kvoten hamna på strax unde4r5 6 utan att det påverkar. Sen har vi lättfödda hästar som har lägre energibehov är medelhästen, men samma proteinbehov. Lättfödda brukar vara bäst på en kvot runt 7.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 652
Senast: super
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 567
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 353
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Vårt nyinköpta hösilage har extremt låg kvot (2,7). Proteinet går att få upp till en bra nivå med proteinkoncentrat men energinivån...
Svar
6
· Visningar
937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp