Hur viktig är ställningen?

Den gör det lättare för hästen att flytta sin bog. Men det skall bara vara ytterst lite i nacken. Böjer man för mycket skjuter hästen ut bogen istället, och då blir det fel (alltså inte lösgörande).
Mvh/Marie
 
Det går iofs. att rida förvänd skänkelvikning också..

Nirak
 
Jag är väl lite fel jag men jag tycker att det är lättare att rida förvänd skänkelvikning, har så lätt att förböja annars och bogen ramlar iväg.
 
Jo, det vet jag :smirk: Men pratar man om en "skänkelvikning" så menar man ju den som är ställd från rörelseriktningen. Detta är ju en enkel dressyrövning. Gör man den förvänd så anses den svårare att utföra för hästen, och börjar ju istället likna en skola. Ett slags mellanting... Anledningen till att man börjar med att ställa ifrån rörelsen är alltså att man "öppnar upp" för innerbogen då.
Till Lotus: Din häst har troligen mycket lätt för att ramla iväg med bogen utåt. Arbetar du med detta instensivt i svängar och på volter (gärna vid tömkörning så du kan se vad du gör) så löser du problemet.

Mvh/Marie
 
Ett tips:

Rider du skänkelvikning på diagonalen så prova med att om du t ex flyttar undan höger skänkel så lägg en volt till höger vid X och fortsätt sen skänkelvikningen på resten av diagonalen. Var noga med att få hästen att böja sig runt innerskänkeln på volten och att den vänder för ytter så yttersidan är med. För mig så blir alltid skänkelvikningen bättre på andra halvan av diagonalen, efter volten.

M.
 
Det är alltid svårt när man inte har samma definitioner, men jag tycker det verkar som om ni menar "motställd" och inte "förvänd" skänkelvikning???

För mig är förvänd när hästen gör en rörelse böjd/ställd från det varv den jobbar í t ex höger galopp i vänster varv = förvänd galopp. Inte rider man en förvänd öppna genom att ställa i rörelseriktningen?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I söndags kastade några barn sten på Färjestad ridklubbs och Stall Hällebäcks hästar. Nu kommer ridklubben med en viktig uppmaning till...
Svar
7
· Visningar
1 217
Senast: Migo
·
Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
871
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Djur Jag roar mig ofta med att titta på aquascape klipp. Nåt som dykt upp ofta nu är scapes med "svävande stenar". Det ser urläckert ut och...
Svar
4
· Visningar
769
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Här kan vi diskutera allt som har med hälsa att göra. Viktmål, träningsmål, allmänna sunda hälsomål.
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 284
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp