Hur viktigt är det med bra ridvägar?

Riru

Trådstartare
Vi håller på och letar gård, och har gjort i några år nu utan resultat. Alltid är något fel.
Nu senast kikade vi på en gård som möjligtvis skulle kunna duga, men, den är omgiven av åkermark och har bara en grusväg som går ut mot landsvägen (blir ingen ”uteritt” på den korta vägen) som inte leder till någon annan grusväg och på. Skulle man överleva att ha häst på ett sådant ställe? Räcker det med ridbana och fält att rida på? Alt fixa till någon form av terrängbana/ körbana/traktorväg längs kanterna av marken/vadvetjag.
När jag tidigare haft häst så har jag alltid haft tillgång till kilometerlånga uteritter på fina grusvägar/skogsstigar. Så känns väldigt begränsat med ett sånt ställe vi just kikat på.

Vad kan man göra för att få mer variation av miljö på ett sådant ställe?

Vi har ju inte bestämt oss, stället är väldigt tveksamt just pga detta, men utifall att det skulle bli eller nåt liknande dyker upp, vad gör man liksom? :p
 
Svårt att svara på då det är personligt hur mycket det spelar roll för var och en.
JAG hade inte stått ut. Men jag rider ut till 80-90% av gångerna.

Bodde på ett ställe där det inte ens fanns vägar att gå med hunden och jag lessnade fort..
 
Ja, jag håller med er. Börjar bara bli lite desperat av att flytta så försöker hitta möjligheter, där det kanske inte finns några...
 
Räcker det med ridbana och fält att rida på?
Nej, inte för mig. Jag har min häst uppstallad på en anläggning där han mår bra och hans behov i stort tillgodoses väl, men omgivningarna i ett par kilometers radie är åker och spikraka småvägar. Jag rider märkbart mindre nu jämfört med tidigare, när skogsområden med mycket bra ridterräng fanns precis runt knuten.
 
Ett alternativ som är jobbigt och tar tid, kan du lasta och åka till ordentliga ridvägar några gånger i veckan?

Jag skulle dock INTE stå ut. Rider dock ut 4-5 gånger/vecka
 
Vi har inte riktigt så illa, men uterittsmöjligheterna hade helt klart kunnat vara bättre. För oss funkar det ändå riktigt bra tycker jag. Vi har under 10 min till stranden med transport och inom 30 min finns jättefina skogar och anlagda ridslingor. På vardagarna när det ändå är mörkt rider vi på ridbanan. Jag jobbar hemifrån en del, då brukar jag lasta hästen och köra ner till stranden och rida mitt på dagen ibland. På helgerna lastar vi båda hästarna och rider längre skogsturer. Det innebär att vi faktiskt väldigt sällan rider ut hemma. Undantaget är hösten då vi får rida på stubbåkrarna, då tar vi oss hur långt som helst även här hemma. Det går förstås även att rida ner till stranden, men det tar nog 45 min enkel väg. Då kör jag hellre och lägger hela ridtiden på stranden och i skogen runt.
 
Jag flyttade hästen från ett ställe med ok ridvägar till ett med riktigt bra och det var nästan magiskt de första turerna med ridväg som började direkt "utanför dörren". Förutom ridvägarna skulle jag inte gärna bo mitt ute bland fält. Det blir ordentligt blåsigt och för mig hade det varit att bo på landet med alla nackdelar och få av fördelarna med naturen utanför dörren.
 
För mig är de viktigare med bra ridvägar en ridbana, ridhus etc på ett ställe. Glad att min far köpte en gård med milsvida vägar i skogen .. Ridbana de kan vi låna och ridhus lika så eller till och med bygga men skogsvägar kan du inte bygga själv ..
 
Min häst är helst hemma på gården och om vi rider ut (utan sällskap) går det bäst om vi tar samma runda som vanligt :grin:

Många ridvägar är därför inte livsviktigt för mig, men jag vill ha i alla fall 2 schyssta rundor jag kan rida själv.
 
Vi bodde en sväng så att vi hade väldigt begränsade uterittsmöjligheter.
Egentligen fanns det fin mark att rida på. Men gubben som ägde den marken och som vi måste passera var en hästhatare av rang. Han hade hotat skjuta folk och grävde av vägar, gjorde djupa krondiken för att jävlas etc.
Det var riktigt trist att behöva cirkla runt ett enda fält och en microskopisk skogsdunge. Aldrig mer!
 
Min häst är helst hemma på gården och om vi rider ut (utan sällskap) går det bäst om vi tar samma runda som vanligt :grin:

Många ridvägar är därför inte livsviktigt för mig, men jag vill ha i alla fall 2 schyssta rundor jag kan rida själv.

En anlagd ridslinga hade alltså fungerat utmärkt för mig och min (nuvarande) häst.
 
För mig som kör mina hästar är det väldigt viktigt att det finns vägar ute och att jag inte behöver transportera för att behöva komma ut i skog och mark.
Den största anledningen är ju att det blir en massa merjobb att frakta vagn fram och tillbaka, förutom hästen och att jag tränar mer ute i skogen än på volten.
 
Vi håller på och letar gård, och har gjort i några år nu utan resultat. Alltid är något fel.
Nu senast kikade vi på en gård som möjligtvis skulle kunna duga, men, den är omgiven av åkermark och har bara en grusväg som går ut mot landsvägen (blir ingen ”uteritt” på den korta vägen) som inte leder till någon annan grusväg och på. Skulle man överleva att ha häst på ett sådant ställe? Räcker det med ridbana och fält att rida på? Alt fixa till någon form av terrängbana/ körbana/traktorväg längs kanterna av marken/vadvetjag.
När jag tidigare haft häst så har jag alltid haft tillgång till kilometerlånga uteritter på fina grusvägar/skogsstigar. Så känns väldigt begränsat med ett sånt ställe vi just kikat på.

Vad kan man göra för att få mer variation av miljö på ett sådant ställe?

Vi har ju inte bestämt oss, stället är väldigt tveksamt just pga detta, men utifall att det skulle bli eller nåt liknande dyker upp, vad gör man liksom? :p

Bra ridvägar är det näst viktigaste för mig, bra hagar kommer på första plats. Träna går ju att göra ute men tvärtom är svårare.
 
Jag tyckte det var aptråkigt att ha häst när jag inte kunde rida ut vettigt. Det fanns bra ridvägar men kunde i princip bara rida ut om jag hade 2 h att lägga på ridning. Inte så kul när man hade unghäst. För mig är det väldigt viktigt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 480
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp