Hur viktigt är det med bra ridvägar?

DSC_0326.JPG
 
Jag har inga större problem att vara utan ridvägar, är för feg för att rida ut själv ändå. Har bara asfalt runt om stället nu och innan så var det bara åkermark och en 2km lång grusväg som inte gick att rida på på sommaren pga ko rädd häst.

Har jag bara en ordentlig ridbana med bra ljus och gärna en åker att rida runt om för konditionsträning så är jag nöjd.

Vill man rida ut i skog så kan man ju alltid lasta och åka iväg.
 
Tycker det är jätteviktigt!
Vi har ett par bra slingor, men alldeles för få. Tröttnar fort och tappar gnistan.
 
Jag måste köra till närmsta ridbana/ridhus så för oss som rider och arbetar våra hästar mycket vid uteritt är det jätteviktigt!
 
Jätteviktigt då jag bara vill rida så. Jag hade alltid många ridvägar i de stall jag stod i. Ridbana nån gång per år.
 
Jag vill ha okej ridvägar, inget behov i milsvid skog osv men bra grusvägar är ett måste!
Bor på slätten och har rundor som är mellan 3 och 11 km, varierat med asfalt, grus och grusvägar.
Vill kunna galoppera flera kilometer utan att behöva bryta av.
Vill jag rida i skog eller på stranden åker jag iväg.
 
Jag vill ha okej ridvägar, inget behov i milsvid skog osv men bra grusvägar är ett måste!
Bor på slätten och har rundor som är mellan 3 och 11 km, varierat med asfalt, grus och grusvägar.
Vill kunna galoppera flera kilometer utan att behöva bryta av.
Vill jag rida i skog eller på stranden åker jag iväg.

Ja så känner jag med, vill ha långa grusvägar. Har insett att just skogsstigar inte är viktigt alls, är livrädd för björn och det har vi här.:laugh: Så vill gärna ha det lite öppet så man ser överallt.
 
Ja så känner jag med, vill ha långa grusvägar. Har insett att just skogsstigar inte är viktigt alls, är livrädd för björn och det har vi här.:laugh: Så vill gärna ha det lite öppet så man ser överallt.

Precis 😁
Nu när det är fruset rider jag mycket road work, perfekt med långa grusvägar. När det är mjukt galopperar jag i tävlingstempo, det vill jag inte göra i skogen när vad som helst plötsligt kan dyka upp 😂
 
Det där tycker jag är helt fascinerande! Hur ofta rider du ”ut”? Hur många varv rider du då?? (Jag tänker att 1 km är lagom framskrittning inför arbete på ridbana/ridhus, skrittar fram längre vid uteritt). Hur tänker du angående hållbarhet?
Ingen möjlighet till skritt på hårt underlag?
Jag är bara medryttare nu så har ju inte hästen på heltid, i perioder går det flera veckor utan att jag rider ut och ibland rider jag bara ut. Beror på årstid, underlag ute och lite annat. Vi har fler alternativ än grässlingan men för min del blir det ofta att jag rider där ändå. Finns en liten skog med stigar och så finns det lite grusvägar och även asfaltsväg. Man kan även rida iväg en bit för fler alternativ.
När jag rider ut blir det ofta en kombo med grusväg + grässlingan. Rider generellt 1-3 varv på slingan vid en vanlig uteritt och då ingår inte fram och avskrittning.
 
För mig funkar en bra naturbana, kräver ju dock några hektar.
Dom gånger jag är sugen på långritt kan jag lasta för att komma till längre sträckor.
 
Vi kan kompromissa massor, har inte så mycket krav mer än att läget helst ska vara så det går att träna hästar och hundar och inte vara mitt ute i ingenstans (då menar jag verkligen ensam utan grannar eller butik på långt avstånd) och att bostadshuset ska vara beboeligt, renovering/utbyggnad/bygga nytt är vi med på om priset är ok.
Men antingen så har gårdarna kostat såpass mycket att det inte finns marginal till större renovering, och så visar det sig att bostadshuset behöver totalrenoveras/byggas ut/rivas och bygga nytt...
Eller så har bostadshuset varit perfekt men placerat på helt fel ställe.
Fast lite beroende på bland annat hur långt "långt avstånd" till grannar och butik är, så kan det vara en rätt besvärlig kombination att hitta, tänker jag? Centralt, med utrymme för hästar, och inte för dyrt.....
 
Fast lite beroende på bland annat hur långt "långt avstånd" till grannar och butik är, så kan det vara en rätt besvärlig kombination att hitta, tänker jag? Centralt, med utrymme för hästar, och inte för dyrt.....

Menar ju inte centralt, men i någon typ av bondeområde eller vad man ska säga? :D Vill inte behöva köra flera kilometer utan att se någon. 15-20min till butik är lagom långt utan att bli jobbigt. Att närmsta granne bor bort över åkrarna så man kan skymta dem eller bakom skogsdungen är ok.
 
Bortsett från att jag föredrar att ha vettiga uteridningsmöjligheter till vardags så tänker jag också på den dag man står med konvalescent tex och ska skritta igång i en evighet - vill man göra det på landsväg?

Risken för konvalescent är förhoppningsvis mindre med ordentliga uterittsmöjligheter.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 443
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp