Hur viktigt är det med bra ridvägar?

Det var ett av de första sakerna jag frågade om ang ridvägar. Har alltid stått på ställen med bra ridvägar utom på ett ställe där det var meckigt att ta sig till bättre rutter. Över stor väg och sen en bit för att sedan kunna ta sig vidare. I närheten av stallet fanns det bara två små ridvägar men de var så korta. Vet inte hur många km, det var innan smarttelefonerna kom, nu är det så enkelt att kolla hur långt man rider, men ett par km per rutt troligen, dvs fjuttigt.
 
Jag hade nog klarat mig på anlagda slingor i åkerkant. Rider ut mycket, men sällan i skog. Oftare på grusvägar/traktorvägar där jag kan rida i högre tempo.

En 1km slinga som vi haft i tidigare stallet blir dock för lite som enda uterittsmöjlighet (Men är guld att ha för t.ex. skrittpromenader av konvalecens, eller ren konditionsträning).
Hade jag haft en massa platt mark hade jag byggt en naturbana/slinga, som hade fått vara minst 2 km lång och gått att rida i alla gångarter. Jag hade utan problem kunnat traila för att komma till riktiga uteritts-vägar.

Vi bränner av mellan 6-8km på en normal uteritt. Så en slinga i den längden, med kortare genvägar hade varit det allra bästa.
 
Jag vill ha bra ridvägar, både grusvägar och skogsstigar. Har ingen ridbana så jag rider alltid ut så det är viktigt för mig.
 
Precis 😁
Nu när det är fruset rider jag mycket road work, perfekt med långa grusvägar. När det är mjukt galopperar jag i tävlingstempo, det vill jag inte göra i skogen när vad som helst plötsligt kan dyka upp 😂
Hahahaha att vara så rädd i skogen :D! Jag älskar att rida i skogen och häromkvällen var jag ute och galopperade i månskenet :heart. Vi har grusvägar att rida på också, men det är mest skog på sidorna oavsett var en rider haha.
 
Jag kommer aldrig kompromissa bort ridvägar. Har dessutom en hangup på att jag aldrig vill vända när jag rider ut utan vill att det ska gå att rida runt. Där jag stått de senaste 8 åren är det nära perfekt, hade väl velat ha lite längre sträckor att kunna galoppera utan avbrott, men treminutersintervaller har vi bra förutsättningar för :).
 
Jag kommer aldrig kompromissa bort ridvägar. Har dessutom en hangup på att jag aldrig vill vända när jag rider ut utan vill att det ska gå att rida runt. Där jag stått de senaste 8 åren är det nära perfekt, hade väl velat ha lite längre sträckor att kunna galoppera utan avbrott, men treminutersintervaller har vi bra förutsättningar för :).

Har den hangupen med :D
 
Jag kommer aldrig kompromissa bort ridvägar. Har dessutom en hangup på att jag aldrig vill vända när jag rider ut utan vill att det ska gå att rida runt. Där jag stått de senaste 8 åren är det nära perfekt, hade väl velat ha lite längre sträckor att kunna galoppera utan avbrott, men treminutersintervaller har vi bra förutsättningar för :).
Min ena häst har hangup på att vända tillbaka samma väg.

Brukar alltid rida runt men ibland händer det att det inte är så lämpligt att fortsätta rundan utan bättre att vända, han blir seg, går inte rakt utan vinglar runt och försöker hitta en chans att vända tills vi kommit 200 till 300m från där vi vände för att sedan bli som vanligt igen.
 
Mina små rundor går runt 6-8 km och några gånger i veckan 8-10 km. När vi tar de långa konditionspassen ligger vi på ca 2 mil.
Att inte ha vägar till det skulle inte fungera för mig. Jag tränar ju både för dressyr, konkörning och maraton. En liten runda på 2-3 km på en åkerrunda skulle vara förödande för både mig och hästarna.

Det tog oss runt 5 år att hitta rätt gård och då har vissa saker ändå fått kompromissas med. Vi hade bara skalet av stallet och inga hagar, ingen volt.......Men huset gick att bo i och marken (skog) var tillräckligt stort för att vi ska vara nöjda.
 
Jag kommer aldrig kompromissa bort ridvägar. Har dessutom en hangup på att jag aldrig vill vända när jag rider ut utan vill att det ska gå att rida runt.

Jag tänker precis likadant. :)

Inser när jag läser denna tråden att jag har det fantastiskt bra. Vi har många ridvägar där man kan rida runt på allt mellan 10 min till flera timmar och dessutom ett 2 km långt elljusspår precis utanför stalldörren.
Utöver det finns två upplysta ridbanor vid stallet och 15 min skrittväg till ridhus.
 
Hahahaha att vara så rädd i skogen :D! Jag älskar att rida i skogen och häromkvällen var jag ute och galopperade i månskenet :heart. Vi har grusvägar att rida på också, men det är mest skog på sidorna oavsett var en rider haha.

Born and raised på slätten 🤘
Vi har en terrängbana här som går till hälften på stigar i skogen. Svårt att hålla tiden och brukar vara mycket fel i skogen. Molnet är kung på alla banor men det är en rolig utmaning att rida där.
Annars ogillar jag skog, mörkt på vintern, äckliga kryp resten av året 😑

Vi har 1 km skogsväg med bra underlag. Det är mentalt lite jobbigt att inte veta om det kommer stå en jävla älg bakom nästa kurva när man kommer farandes i full galopp 😅
Förderar när mam har flera kilometers fri sikt åt alla håll 😍
 
För mig är det jätteviktigt med bra uterittsmöjligheter.
På min mammas gård är det lite bättre med skogsbilsvägar upp till 8 km enkel väg. Men "byvägen" är väldigt lite trafikerad och utmärkt på vintertid, där tar jag mig lätt 2 mil enkel väg.

Till min sambos gård finns det skogsvägar men de funkar mest sommartid pga skoterkörning. Men jag tar mig med 2 minuters skritt till ovan nämnda "byväg" plus att vi har en egen rakbanan på 900 m och en lätt sluttande sandbana på 800 m.

Men jag hade gärna haft långa preparerade körvägar för sommarbruk :up:
 
Jag tänker precis likadant. :)

Inser när jag läser denna tråden att jag har det fantastiskt bra. Vi har många ridvägar där man kan rida runt på allt mellan 10 min till flera timmar och dessutom ett 2 km långt elljusspår precis utanför stalldörren.
Utöver det finns två upplysta ridbanor vid stallet och 15 min skrittväg till ridhus.

Ja så är det att bo i ödebygden. Det är väl det enda jag saknar därifrån.
 
Jag skulle aldrig fixa att inte ha bra ridvägar.
Letade väldigt länge efter en gård som skulle passa oss. Men antingen var de alldeles för dyra, för mycket skog, (som vi inte ville ha) eller inte så mycket mark.
Valde istället, när möjligheten dök upp, att köpa ett hus på landet där vi fick köpa till mark och byggde stall själva.
Här finns oändligt med skogsvägar, grusvägar och stigar i skogen. Rundor på några km upp till ett par mil om man vill. Många av rundorna kan man även "sätta ihop" beroende på hur långt man vill rida. Har bott här i ca 15 år nu och stortrivs.
Har 5 km till närmsta samhälle som har ICA, pizzeria, skola m.m, och 2 mil till närmsta stad.
Bor en hel del hästfolk runt omkring och för 3 år sedan såldes en granngård till hästfolk som byggde ridhus förra hösten och planerar för en terrängbana till våren.
Så har nu även ridhus på skrittavstånd, där de ordnar träningar för olika tränare, har löshoppningar m.m.
Jag har allt som man kan behöva på nära håll!:D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 424
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp