Hur viktigt är gångarter?

staaria_

Trådstartare
Hur viktigt har ni upplevt att bra gångarter är när man tävlar dressyr?
Tycker ni det är bra/dåligt?
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

Jag upplever det som en fördel med bra gångarter, ju högre klasser desto mer betyder gångarterna.

Förhoppningsvis kan det bli lite annorlunda med de nya bedömningarna som kommer, där man tittar mer på ryttaren än på hästens gångarter. En bra sak när det gäller barn till exempel.
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

break_a_leg skrev:
Jag upplever det som en fördel med bra gångarter, ju högre klasser desto mer betyder gångarterna.

Förhoppningsvis kan det bli lite annorlunda med de nya bedömningarna som kommer, där man tittar mer på ryttaren än på hästens gångarter. En bra sak när det gäller barn till exempel.

Fast den bedömningen skulle ju iförsta hand vara på låg nivå och på ridskolor om jag fattat det rätt.

Annars så är bra gång nästan ett krav för att bli framgångsrik/vinna i medelsvår och uppåt. Det är sällan jag sett någon häst göra allt prickfritt som har dålig gång vinna i dom klasserna.
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

fio. skrev:
Fast den bedömningen skulle ju iförsta hand vara på låg nivå och på ridskolor om jag fattat det rätt.

Jag vet, men jag tycker att det är bra att man faktiskt prioriterar en god ryttare än en ryttare som rider mindre bra men har en ponny med flashiga gångarter...
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

Det är klart att det är en fördel, men jag som tävlat lektionsponny i fyra år har ändå alltid blivit premierad för att hon är väldigt välriden och lydig, och man får bättre poäng än en finare ponny om den får missar. Så man behöver inte alls vara uräknad om man har en medioker häst men man kanske inte kommer hur långt som helst. De hästar med bra gångarter har ju nämligen oftast lättare för samling och/eller längning.
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

mmm men på det där domarseminariumet där dom provade detta nya bedömningssystem var det en GP ryttare som blev underkänd på sits och inverkan vilket tyder på att det skulle behövas även där uppenbarligen
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

Fast nu talade jag om hästar inte ponnier *bara så du vet* har ingen aning om hur det är med ponnier.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur viktigt är gångarter?

Jag tror att det generellt behövs mer fokus på ryttarna. Därför är det väl bra om det fokuseras på bra ridning redan på ridskolor och för ponnyryttare.
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

absolut men det är fortfarande ett stort problem även i dom högre klasserna. I var och ett dressyrdistrikt skulle det anordnas särskilda sitsföreläsningar för att folk sitter så dåligt. Det kom fram efter en inventering av alla distriktens dressyrryttare. Jag tror fortfarande inget har hänt angående dessa föreläsningar tyvärr.
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

det beror på, i de lägre klasserna (LA och neråt) är inte gången så viktig, jag har sett ponnyer vinna LA-klasser som inte har helt rena gångarter!

Men annars är det klart att kommer det in en häst med mycket flashiga gångarter får dom betydligt mycket mer "extrapoäng" än vad en med mindre bra gångarter skulle ha fått!
Men det är juh samma sak som utessendet på ponnyn, min ponny va juh kritvit och såå söt!
Och gångarterna var inte så flahiga, men hon rörde sig grasiöst och lyfte MKT på frambenen i trav och galopp, bra hasaktivitet och bakbensrörelser!
Därför samlade vi på oss en hel del extra poäng.. Men gillar man inte bedömningssporter ska man inte hålla på med det heller !
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

"Och gångarterna var inte så flahiga, men hon rörde sig grasiöst och lyfte MKT på frambenen i trav och galopp, bra hasaktivitet och bakbensrörelser!"

Om den inte hade flashiga gångarter, hur definierar du flashiga gångarter isåfall? haha
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

vissa domare dömmer bara på gångarterna, även i lätta klasser och det tycker jag är fel...
Är man inte ute efter att tävla GP (ex..) så kanske man inte satsar på att ha en häst med finare rörelser..

Tycker att de inte borde ha alltröf stor betydelse i lätta klasser!!!!!!
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

Iaf jag upplever det som rätt viktigt, då jag tidigare tävlade en häst med inte allt för bra gång, men i övrigt mycket fin och lydig.
Tävlar nu en häst med mycket bra gång, och när jag jämför poängen mellan dom, så skiljer det avsevärt mellan dessa hästar.
Visst finns det mycket annat som kan spela in, men i överlag så har det skiljt mycket, och detta med samma domare.
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

En välriden häst kan väll förbättra sina gångarter eller ?? jag menar om man tränar på och länga och korta borde ju gångarterna upplevas som bättre efter ett tag även om man kanske inte får den moderna ökade raka "frambenstraven".

Jag tycker att om en ryttare har en grön häst och får den att bli en stjärna efter just den hästens förutsättningar :bow: .

Om en ryttare därimot köper en färdig jätteduktig häst som har placeringar mm och rider lätta klasser helt kass men hästen är fin och "flashig" och gör som den brukar, bara sämre, urk!! imponerar inte det minsta på mig!!!

Så summa sumarum så tycker jag att en bedömmning ska ske mer på hur hästen bär sig och trivs med sin ryttare än om den sprätter fram på ridbanan, bakom lod, med frambenen ut som pinnar framför bogen.

"Bärighet framför flashighet" eller nåt är min slogan ;) !!
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

Gångarterna är väl A och o och att hästen ser trevlig ut att se på..
Det är ju en show man gör man visar upp sin häst och vill visa vilka fina gångarter hästen har och att hästen kan bära sig i högre form och utöva olika gångarter=)

Jag kollar först på hästen i helhet är den bra extriört och har hög samling till sin fördel och bra gångarter är det toppen=)
 
Sv: Hur viktigt är gångarter?

En häst med bra gångarter har ju oftast lättare för sig överhuvud taget när det gäller dressyr, så det är ju alltid positivt.
 

Liknande trådar

Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 005
Senast: Badger
·
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
969
Senast: Sirap
·
Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 023
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 601
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp