Hur vill ni ha ert strö?

Jämt med strö över hela och de flesta har en "bajskant" mittemot dörren. Några har inget strö precis vid matplatsen, så en liten trekant där ungefär.
Två som skiter och kissar lite varstans får ha ett jämt lager över hela boxen.
 
Hur jag vill ha mitt strö överrensstämmer inte med vad som fungerar bäst för nuvarande häst ;)

Har spån och helst hade jag velat ha sopad liten halvcirkel vid dörren samt någon halvmeter sopad ränna längst bak.
Stor box - 16 kvm till lätt typ av storhäst 170 hög och 155 i täcken men alltså mkt rymlig box .

Hästen är inte megagrisig men inte renlig heller. Bajsar längsmed väggarna precis varsom där, och sparkar gärna undan ströet när han sover så att betongen kommer fram hur mycket strö man än har och vallar bildas runt väggarna över bajsandet där .

Därför har jag jämnt strö i hela boxen men låter lite bädd brinna ihop längsmed väggarna . Då flyttar sig inte ströet på samma sätt och nytt man lägger in håller sig bättre kvar i mitten av boxen.

Jag mockar bort allt - både bajs och kiss dagligen (minus den brunna bädden som redan medvetet skapats runt kanterna på boxen .) Tycker det funkar bra och boxen är mycket fräsch vilket är viktigt för mig .
 
Sopat runt om. Hästen bajsade mot väggen, så det var enkelt att plocka upp. Kisset i mitten, så jag plockade upp det våta där och sen sopade jag upp allt mot mitten igen.
 
Min ena: Jämnt över hela boxen då hon skrapar jämnt
Min andra: Lägre vid kanter och högre i mitten då hon rullar
 
Min skrapade inte så tomt längs bakre väggen för bajs, kisset i mitten som togs bort och fyllde på torrt. Man kunde mocka med förbundna ögon :). Kompisen bredvid var en hemsk röjare som var för dum för att lära sig av min. En mardröm att mocka åt. Det blev dessutom mycket billigare för mig då det inte gick åt lika mycket halm, min stallägare trodde jag bluffade om hur många balar jag tog. Då fick hon ställa mina balar åt sidan för att ha koll. Sen köpte jag eget spån och hade stenkoll på antalet då det fanns andra som hade svårt med mitt och ditt.
 
S har inget närmast boxdörren sedan jämt i övriga boxen, testade ett tag att ha mindre i det hörnet han bajsar så det skulle bli lättare för mig att mocka men blev inget bra då det kom strö över bajset, kisset mockas ut om han för ovanlighetens skull kissar inne.

T lämnar jag jämt över hela boxen förutom vid boxdörren, mockningen börjar i ena änden med att sila igenom allt tills jag kommit till andra änden då jag aldrig varit med om grisigare häst än T.

Första valet är halmpellets för mig i boxarna, andra hands valet är spånpellets om någon häst äter av halmpelletsen.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 392
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 461
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 662
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 378
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp