Hur vill ni ha ert strö?

Har en avlång box och lämnar en sopad kant längst fram där hästen serveras hö samt sullar med vattenhinken. Resten av boxen har ett jämntjockt lager halm med lite kutterspån i botten.
 
Jag sopar lite precis framför boxdörren för att han annars skickar ut en massa i stallgången när vi går in och även där han har sitt hö annars är det ett jämnt lager i boxen. Jag använder spånpellets :)
 
Tre av fyra har ett jämnt lager över hela boxen (ca 15 cm torvbotten + spånpellets ovanpå). Nummer fyra har en halvmeterbred tom kant i bakkant, där vattenkoppen sitter. Det minskar risken att han bajsar i vattenkoppen eftersom han oftast inte kliver av bädden med bakbenen för att bajsa. Det är inte 100%-igt, men gör tydlig skillnad. Sen behandlar de sina bäddar lite olika. En bygger en kulle i mitten - där får jag ta från mitten och lägga ut i kanterna. En annan gör precis tvärt om - lägger upp vallar utmed kanten. Där får jag skotta in dem mot mitten istället. Jag har funderat på om de ska få byta plats med varandra varannan dag :-D
 
Jämt kutterspån över hela boxen och rejält med spån. Tar ut allt kiss o bajs varje dag.
För tillfället har jag den mest lättmockade häst jag någonsin haft. Hon går aldrig runt i bajset så det ligger i prydliga högar, bara att lyfta ut.
Vet en del som vill att spånet ska se fluffigt ut och ligger lite i vågor eller hur man ska säga.
 
Jag föredrar att ha strö jämnt i hela boxen förutom precis vid boxdörren där jag har tomt på en eller två dm för att undvika att så mkt strö hamnar i gången när hästen ska ut.
Ibland har jag en smal tom bit under krubba osv, men inte mer än en dm eller så dvs hästen står alltid på strö även när den äter och liknande.
 
Jag har som sagt rensopat i framkant, är det bara min häst som ibland ställer sig på tvären så han kan stå på den ströfria delen? Tänkte på det eftersom flera skriver som argument mot att sopa rent att hästen ska stå på ströet hela tiden. Han kan alltså välja att stå rakt och då helt på strö eller längs väggen och klämma in alla fyra på den tomma kanten.
 
Samma i framkant, och innanför dörren fattar jag absolut inte varför man inte vill ha strö?? Det är ju där hästen står det mesta av tiden den spenderar i boxen, ska den stå med frambenen på betongen i flera timmar då? Det är iaf inte bra nu på vintern med broddar....

De kanske inte tänkt på att din häst gärna står just där?
Jag vet inte många hästar som står och hänger innanför dörren hela innetiden, oavsett hur länge de står inne och om de har öppen eller stängd front. Så det är nog kanske inte så jättevanligt? :)
 
De kanske inte tänkt på att din häst gärna står just där?
Jag vet inte många hästar som står och hänger innanför dörren hela innetiden, oavsett hur länge de står inne och om de har öppen eller stängd front. Så det är nog kanske inte så jättevanligt? :)

Om man har öppen front så brukar väl de flesta hästar stå en hel del med huvudet över dörren och titta ut? Så har det varit i alla staller där jag haft mina hästar iaf. Inte hela tiden så klart, men säkert några timmar/dygn (lite beroende på hur mycket de står inne). :)
 
Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat.
Det finns väl ungefär lika många sätt att mocka på som det finns hästägare, och självklart gör alla på det enda rätta sättet ;)
Något jag har märkt som skiljer sig rätt mycket, framförallt mellan olika stall och lite beroende på strö, är hur boxen ser ut när man mockat klart.
Det verkar finnas fyra olika alternativ. Eller det finns säkert fler, men det är de här fyra jag oftast ser.
1. Jämnt strö över hela boxen
2. "Tomma" kanter mot väggarna, dvs man lyfter in ströet därifrån till mitten av boxen
3. "Höga" kanter mot väggarna, dvs att man lägger upp strö mot kanten (men fortfarande med ordentligt med strö i mitten)
4. Sopad "framkant", dvs längs en vägg (oftast mot gången) där dörr, vattenhink och krubba är och där hö serveras, sopar man in ströet ca en halvmeter

Så nu är jag nyfiken :) Vilket av alternativen gör ni, och varför? Eller vill ni att det ska se ut på något annar sätt?

Olika på olika hästar, inga kanter fram, jämt med strö i boxen, en har en tom ränna i bakkant och en annan får ett tomt hörn. De andra jämt över hela boxen.
 
När min stod på box höll vi ena hörnet fritt från strö och lade hösilage där (och ställde krubban precis bredvid också på golvet). Annars kom allt smått ner i torvbädden och började mögla :wtf: De hade helt öppna fronter och halva mellanväggen öppen så ingen av dem brukade stå på golvet sedan.
 
Det beror ju lite på hästen och vad man har för strö.
Den nuvarande står på halm, bajsar och kissar på samma ställe bak i boxen (extremt renlig), men puttar gärna upp halmen mot alla sidorna under natten så att det kan vara ganska lite strö i mitten av boxen på morgonkvisten. Därför lägger jag halmen i mitten av boxen och har som "diken" runt väggarna, då blir det inte en grop i mitten lika lätt och hon kan stöka bäst hon vill. All gammal halm läggs så långt bak som möjligt och den nya balen halm läggs längst fram. Brukar gå åt ½-1 bal/per dag.
 
Jämn tjock bädd. Gillar vallar, men orkar inte rodda runt med fullt så mycket spån-är väldigt mycket som det är :p. Men hade vallar när jag halmade. Inget sopat där jag lägger osv, det hade blivit en två decimeter kant neråt som höet hade legat och det är inte en rimlig ätställning.
 
Under mina år nu som hästägare är jag superpetig med det jag tycker funkar för min häst.

Det ska vara en "halvbädd" (tar bort kiss om jag ser det, och alltid allt bajs och så) där två sidor är skrapade fria från boxväggarna. Alltså de skitiga sidorna, och så ska det vara en tjockare bädd i resten av boxen. Då skiter alltid min häst på samma ställe och det är superlätt att göra rent.
Varje gång någon annan mockar så grävs bajset ner i torven för att de inte flyttar torven från sidorna, blir skitjobbigt :rage: Och otroligt slitsamt i längden. Hästen står ju inte på de kanterna heller. Sen kan jag samla extra rent torv osv under krubban där han alltid håller rent och så är jag noga med att ta ur all höspill som finns kvar i boxen (fri tillgång på hö under natten typ, proppar fullt ett nät som han inte äter upp).
 
Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat.
Det finns väl ungefär lika många sätt att mocka på som det finns hästägare, och självklart gör alla på det enda rätta sättet ;)
Något jag har märkt som skiljer sig rätt mycket, framförallt mellan olika stall och lite beroende på strö, är hur boxen ser ut när man mockat klart.
Det verkar finnas fyra olika alternativ. Eller det finns säkert fler, men det är de här fyra jag oftast ser.
1. Jämnt strö över hela boxen
2. "Tomma" kanter mot väggarna, dvs man lyfter in ströet därifrån till mitten av boxen
3. "Höga" kanter mot väggarna, dvs att man lägger upp strö mot kanten (men fortfarande med ordentligt med strö i mitten)
4. Sopad "framkant", dvs längs en vägg (oftast mot gången) där dörr, vattenhink och krubba är och där hö serveras, sopar man in ströet ca en halvmeter

Så nu är jag nyfiken :) Vilket av alternativen gör ni, och varför? Eller vill ni att det ska se ut på något annar sätt?
1 hade min gammelman för det mesta, lite strö borttaget under vattenhink och krubba. Stod på halm för det mesta. Halvbädd på vintern.
Stod på torvbädd med spån över, 2 vintrar = jätteskitigt, fick sortera genom allt löst strö varje dag
Beroende på vem som morgonfodrade/släppte ut - låg allt löst strö runt alla kanter i boxen. Eftersom han stressade på morgonen och hade Solvalla i boxen då, om han inte fick komma ut tidigt
 
Senast ändrad:
Brukar ha sopad framkant, annars så jämnt som möjligt i boxen.
Har en ponny som oftast kissar på samma ställe, men skitarna sprider hon och gömmer, plutt för plutt :meh:, hopplösa att hitta.
Hon står på en blandning av torv och krossad halmpellets.
 
Jag vill ha rent från strö där hon ska ha sin mat, då äter hon upp bäst. sen brukar jag ha tunnare vid den väggen där hon bajsar för att få det mest lättmockat för mig.
Jag vet även på vilken sida hon sover och där bullar jag upp lite extra och ser till att det är frächast.
Vi har öppet fönster fram i boxarna och inte står min häst och hänger ut där mer än någon annan stans i boxen. Nu har vi iof gummimattor i boxen så det är inte ren betong.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
En blandning, beror på häst.
Jag har permanentbädd (byts varje sommar) till min häst, hon är lite stökig men gräver inte, så jag gör bädden jämn varje dag men skottar rent en grepbredd i framkanten. Dels för att spara in på strö, längs den väggen sitter krubba, vatttenhink och hönät och hon kan ändå inte använda golvet där, plus att hon slabbar väldigt med sitt vatten och om det ligger strö under vatttenhinken blir det snabbt en stor, dyngblöt, äcklig hög där det växer svampar.:yuck::yuck::yuck: Dels för att inte dra ut alltför mycket strö när hon går ut.

En annan häst vi har far runt som en elvisp i sin box, till henne får man istället kratta upp en hög i mitten av boxen om inte golvet ska bli kalt.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 447
Senast: Linda_A
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 485
Senast: Ajda
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 694
Anläggning Hej! Jag och min mamma är relativt nya på en lösdrift. För närvarande är det fyra lättfödda hästar som går i lösdriften. Dessa har...
Svar
4
· Visningar
1 380
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp