Hur vinner man budgivningen?/Vad är ett hus värt?

knoppet

Trådstartare
Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man egentligen för att vinna budgivningen?

Till saken hör att vi egentligen har råd att stanna kvar i budgivningarna och lägga mer. Vi hade säkert kunnat vinna flera, men känner inte att det är värt det.

Hus som har stora renoveringsbehov och ligger ute för 1,7 miljoner budas upp till 2,7 miljoner, hus som inte går att besikta grunden på med stora renoveringsbehov går från 1,6 miljoner till 2,5 miljoner... Det är inte så att vi inte tror husen kommer budas upp från utgångspris, men vi räknar med ca 20%, inte 30%-40%...

Vet folk inte hur mycket det kostar att renovera? Skiter de i hur mycket huset går upp och budar på tills budgeten spräcks?

Vi brukar räkna på hur mycket husköpet+renovering bör bli och känner sedan hur mycket vi är villiga att ge för det huset. Tydligen är detta en dålig taktik eftersom vi blir ombudade. Känns trist för vi har ju råd att lägga mer men känner att huset inte är värt det (vilket det tydligen är om man ser till marknadsvärdet).

Är enda sättet att köpa hus att skita i hur mycket det är värt och lägga maxbud varje gång?


Förlåt för bittert inlägg, men nu känns det som att vi aldrig kommer köpa hus
 
På det du skriver verkar det som att du inte har koll på vad husen i områdena där du tittar på går för? Att du utgår från utropspriset och därifrån förväntar dig att det ska stiga en viss procent utifrån det istället för att tänka att utropspriset i vissa fall är satt alldeles för lågt.
 
Huset är ju värt det någon är beredd att betala. Ni kanske ska avvakta och se om priserna går ner om ett par år.

Sen det där med renoveringsbehov, det är ju väldigt olika hur mycket man tycker ett hus behöver renoveras. Finns nog en hel del som kan tänka sig att bo ett hus med 70-tals kök och lägger därmed inte lika mycket på renovering på den som känner att köket måste uppdateras.
 
Senast ändrad:
Känns trist för vi har ju råd att lägga mer men känner att huset inte är värt det (vilket det tydligen är om man ser till marknadsvärdet).

Är enda sättet att köpa hus att skita i hur mycket det är värt och lägga maxbud varje gång?
Känns som ert största problem är er egen inställning?

Utgångspris har i dagens läge inte att göra med slutpris. Folk budar och den som har mest pengar vinner.

Att ni själva inte anser huset vara värt priset är ju bara er egen åsikt. Andra tycker annorlunda. Marknaden bestämmer priset. Det huset säljs för är det värt.
 
Mäklaren och säljaren väljer utropspris och det kan vara mer eller mindre godtyckligt. I kommunen där jag letar lägenhet är två likadana lägenheter i samma hus till salu för 2,8 respektive 3,5 mille. När man läser annonserna går det inte att förstå varför den ena ska vara så mycket dyrare än den andra.

Förra helgen kollade jag på en lägenhet som var ute för 10% lägre än vad motsvarande lägenheter i samma område var ute för. Jag har aldrig varit på en så full visning lägenheten såldes för 30% över utropspriset.

Det går helt enkelt inte att ha mäklarens utropspris som riktlinje för vad bostaden är värd.
 
Tyvärr måste jag instämma med @Görel och @tanten - trots allt prat från mäklarhåll om motsatsen och att man inte ägnar sig åt lockpriser så har utgångspriset i praktiken ofta rätt litet med slutpriset att göra. När jag letade hus förra året landade slutpriserna här i trakten frekvent på 30-40% över utgångspris och någon gång 50-60% - och efter varje sådan affär står en skenhelig mäklare och bedyrar att detta var ett undantag, heeelt oväntat, ingen kunde veta, ett engångstillfälle. Säger alltså proffsen, i vars yrkeskompetens det ligger att ha hyfsad koll på vad fastigheter kan vara värda... :meh:

Om detta kan man tycka vad man vill, det är lätt att bli uppgiven, men hur som helst är det tyvärr ju så verkligheten ser ut. Och som husspekulant kan man inte påverka det. Så det enda man kan göra, som jag ser det, är att skifta prisspannet för de hus man tittar på. Titta på hus där +40% landar på er smärtgräns.
 
Leta längre bort från centrum - bara några km kan sänka priset och höja skicket rätt otroligt utan rimlig förklaring alls.
Med nån mil mer till jobb, skola, dagis mm och priset är mer än miljonen mindre ibland, går att köra bil rätt många mil för de pengarna.
Är det cyckelvänliga vägar kan priset sjunka än mer då folk tycks vilja flockas kring stora och bra bilvägar. Är en fördel om den stora vägen en bit bort är nyutbyggd så ni inte får en sådan över tomten dock.
 
@knoppet Nu vet jag inte var du letar hus men det råder ju bostadsbrist i så gott som hela landet sedan flera år tillbaka, vilket jag tror bidrar till att budgivningarna går till extremer i en del fall. Precis som flera andra skrivit styr marknaden.

Halvt OT:
En tanke jag har är att det inte har varit ovanligt att låna till i stort sett vartenda öre i kombination med låga räntor under en ganska lång tid, vilket lett till att vad t.ex. en miljon faktiskt är i insparade kronor sakta har suddats ut. Det är bara siffror på en skärm - vidden av den reella skulden är helt enkelt overklig och svår att förhålla sig till. Några hundra tusen extra, ibland uppåt en miljon, ter sig som en marginell skillnad för många idag, upplever jag det som. Så länge lånelöftet finns är allt okej, typ.
 
.

Halvt OT:
En tanke jag har är att det inte har varit ovanligt att låna till i stort sett vartenda öre i kombination med låga räntor under en ganska lång tid, vilket lett till att vad t.ex. en miljon faktiskt är i insparade kronor sakta har suddats ut. Det är bara siffror på en skärm - vidden av den reella skulden är helt enkelt overklig och svår att förhålla sig till. Några hundra tusen extra, ibland uppåt en miljon, ter sig som en marginell skillnad för många idag, upplever jag det som. Så länge lånelöftet finns är allt okej, typ.
I en av morgontidningarna fanns en artikel där de låtit ett par familjer leva med 5% ränta under en vecka. Det var betydligt mer knapert än de föreställt sig.

Fast själv tycker jag att det känns underligt att man inte tänker några steg till? Vad kostar mitt lån varje månad om räntan stiger till 5-7%? Fixar jag det?

Jag har bundit min ränta i fem år. Antagligen är det väldigt mycket dyrare än om den varit rörlig. Men det är pga mitt kontrollbehov. Jag vill veta exakt vad huset kostar varje månad. Det vet jag när jag bundit. Jag kan planera långsiktigt.

Hur vågar man låna pengar och ha små marginaler när räntan är såhär låg som nu?
 
Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man egentligen för att vinna budgivningen?

Till saken hör att vi egentligen har råd att stanna kvar i budgivningarna och lägga mer. Vi hade säkert kunnat vinna flera, men känner inte att det är värt det.

Hus som har stora renoveringsbehov och ligger ute för 1,7 miljoner budas upp till 2,7 miljoner, hus som inte går att besikta grunden på med stora renoveringsbehov går från 1,6 miljoner till 2,5 miljoner... Det är inte så att vi inte tror husen kommer budas upp från utgångspris, men vi räknar med ca 20%, inte 30%-40%...

Vet folk inte hur mycket det kostar att renovera? Skiter de i hur mycket huset går upp och budar på tills budgeten spräcks?

Vi brukar räkna på hur mycket husköpet+renovering bör bli och känner sedan hur mycket vi är villiga att ge för det huset. Tydligen är detta en dålig taktik eftersom vi blir ombudade. Känns trist för vi har ju råd att lägga mer men känner att huset inte är värt det (vilket det tydligen är om man ser till marknadsvärdet).

Är enda sättet att köpa hus att skita i hur mycket det är värt och lägga maxbud varje gång?


Förlåt för bittert inlägg, men nu känns det som att vi aldrig kommer köpa hus
Skita i hur mkt det är värt skriver du. Vad baserar du det på dvs hur vet du vad huset är värt?
Om husen alltid blir dyrare än vad du tänker dig är det kanske du som inte har koll på vad husen kostar? Sen får du ju fundera om ni är beredda att betala det och om ni inte är det så får ni istället leta i annat område eller leta mindre istället?
 
Ni verkar inte ha koll på prisläget i de områden ni tittar. Utgångspris är en sak, värdet är det marknaden vill betala. Vad NI vill betala är något helt annat. Jo, folk vet vad det kostar att renovera. Men de kanske har räknat med ett marknadsvärde som ni inte tycker är relavenat, och om man då köper ett hus för tre miljoner, när man tycker det är värt 5 miljoner renoverat - då har man ju två miljoner att renovera för.

Tror att det är er inställning som hindrar er. Inte marknaden.
 
Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man egentligen för att vinna budgivningen?

Till saken hör att vi egentligen har råd att stanna kvar i budgivningarna och lägga mer. Vi hade säkert kunnat vinna flera, men känner inte att det är värt det.

Hus som har stora renoveringsbehov och ligger ute för 1,7 miljoner budas upp till 2,7 miljoner, hus som inte går att besikta grunden på med stora renoveringsbehov går från 1,6 miljoner till 2,5 miljoner... Det är inte så att vi inte tror husen kommer budas upp från utgångspris, men vi räknar med ca 20%, inte 30%-40%...

Vet folk inte hur mycket det kostar att renovera? Skiter de i hur mycket huset går upp och budar på tills budgeten spräcks?

Vi brukar räkna på hur mycket husköpet+renovering bör bli och känner sedan hur mycket vi är villiga att ge för det huset. Tydligen är detta en dålig taktik eftersom vi blir ombudade. Känns trist för vi har ju råd att lägga mer men känner att huset inte är värt det (vilket det tydligen är om man ser till marknadsvärdet).

Är enda sättet att köpa hus att skita i hur mycket det är värt och lägga maxbud varje gång?


Förlåt för bittert inlägg, men nu känns det som att vi aldrig kommer köpa hus
Vi brukade känna ungefär som ni, fast att priserna var några miljoner högre (stockholmspriser). Till sist insåg vi att om vi skulle kunna köpa något så måste vi acceptera prisbilden och höja vårt tak för vad vi är beredda att betala. Under tiden vi gick och var bittra på huspriserna steg priserna med 10-20% eller mer. Dubbelt dåligt för oss.

Tydligen sitter nu en massa folk med jättestora lån som de - om man ska tro media - inte kommer kunna betala om räntan går upp. Jag förstår inte hur de har kunnat få lån med så dåliga marginaler. Det är definitivt bankerna som är största boven i att ha drivit upp huspriserna.
 
Jag säger begär privat visning o lägg ett bud innan budgivning. Det va så vi fick vårt hus. Alla hus vi tittade på steg bortåt miljonen i budgivning...
 
Det är svårt att prata om absoluta tal; en miljon upp ute på landet kan vara +200% medan det centralt i större stad kan vara +20%.

Men jag håller med om taktiken att försöka göra affär utan budgivning. Allra helst utan mäklarinblandning alls, imho. Man kan knacka dörr i de områden där man kan tänka sig att bo, eller lämna flygblad och sedan knacka dörr.

Mitt nuvarande hus hade jag osannolik tur när jag köpte. Säljaren hade kontaktat mäklare för värdering, men inte lagt ut säljuppdraget ännu. Jag fick kontakt med säljaren i precis rätt tid via gemensamma vänner (befintligt kontaktnät och sociala medier är bra grejor) och vi fick direkt förtroende för varandra, h*n sa vad h*n ville ha utifrån mäklarvärderingen och vi skakade hand. Klart.
 
Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man egentligen för att vinna budgivningen?

Till saken hör att vi egentligen har råd att stanna kvar i budgivningarna och lägga mer. Vi hade säkert kunnat vinna flera, men känner inte att det är värt det.

Hus som har stora renoveringsbehov och ligger ute för 1,7 miljoner budas upp till 2,7 miljoner, hus som inte går att besikta grunden på med stora renoveringsbehov går från 1,6 miljoner till 2,5 miljoner... Det är inte så att vi inte tror husen kommer budas upp från utgångspris, men vi räknar med ca 20%, inte 30%-40%...

Vet folk inte hur mycket det kostar att renovera? Skiter de i hur mycket huset går upp och budar på tills budgeten spräcks?

Vi brukar räkna på hur mycket husköpet+renovering bör bli och känner sedan hur mycket vi är villiga att ge för det huset. Tydligen är detta en dålig taktik eftersom vi blir ombudade. Känns trist för vi har ju råd att lägga mer men känner att huset inte är värt det (vilket det tydligen är om man ser till marknadsvärdet).

Är enda sättet att köpa hus att skita i hur mycket det är värt och lägga maxbud varje gång?


Förlåt för bittert inlägg, men nu känns det som att vi aldrig kommer köpa hus
Ni kanske bara inte har hittat huset som ni är beredda att buda loss rejält på?

Vi var beredda att buda helt orimligt mycket för att huset låg nära skolan. De utan barn på just den skolan var kanske inte lika taggade som vi var :)

En dag hittar ni kanske ett hus som har det lilla extra som just ni söker och ni verkligen vill vinna budgivningen.

Nu hade vi tur och slutpriset blev 350 000 lägre än mitt tänkta högsta bud...
 
Svar till alla:
Jag tror absolut att vi har fel inställning med tanke på att vi inte vill lägga vad ett hus är värt enligt vad den stora marknaden tycker. Vi letar i ett stort område (ca 5×5 mil, säkert mer) och har inte möjlighet att expandera området mer. Vi är villiga att lägga mer för ett hus närmare centrum än ett ute på vischan.

Det som känns motigt just nu och frågan är om man just nu bör vänta med husköp eller inte. Det känns av olika anledningar viktigt att ha hus på gång inom ett år...

Saken är den att vi räknar i vårt husköp med att räntan ska stiga med 5%, vi räknar på renovering (då sånt man MÅSTE göra som avlopp, tak och dränering t.ex.) och vi vill lägga hela kontantinsatsen och runtavgifter direkt utan topplån. Vi får se över våra prioriteringar helt enkelt
 
På det du skriver verkar det som att du inte har koll på vad husen i områdena där du tittar på går för? Att du utgår från utropspriset och därifrån förväntar dig att det ska stiga en viss procent utifrån det istället för att tänka att utropspriset i vissa fall är satt alldeles för lågt.

Absolut att det kan vara så, men i dessa fall där vi har budat så har husen runtom hamnat 500,000-1000 000 lägre i slutpriset under 2016-2017.
 
Ni kanske bara inte har hittat huset som ni är beredda att buda loss rejält på?

Vi var beredda att buda helt orimligt mycket för att huset låg nära skolan. De utan barn på just den skolan var kanske inte lika taggade som vi var :)

En dag hittar ni kanske ett hus som har det lilla extra som just ni söker och ni verkligen vill vinna budgivningen.

Nu hade vi tur och slutpriset blev 350 000 lägre än mitt tänkta högsta bud...

Vi har hittat hus vi gillat och trivts vid men inget vi känt "Detta MÅSTE vi ha." Så absolut att det blir att vi kan lägga mer då
 
Vi har letat hus i snart två år nu utan att hitta något. De få hus vi har varit med i budgivningen har stuckit iväg rejält. Hur gör man egentligen för att vinna budgivningen?

Till saken hör att vi egentligen har råd att stanna kvar i budgivningarna och lägga mer. Vi hade säkert kunnat vinna flera, men känner inte att det är värt det.

Hus som har stora renoveringsbehov och ligger ute för 1,7 miljoner budas upp till 2,7 miljoner, hus som inte går att besikta grunden på med stora renoveringsbehov går från 1,6 miljoner till 2,5 miljoner... Det är inte så att vi inte tror husen kommer budas upp från utgångspris, men vi räknar med ca 20%, inte 30%-40%...

Vet folk inte hur mycket det kostar att renovera? Skiter de i hur mycket huset går upp och budar på tills budgeten spräcks?

Vi brukar räkna på hur mycket husköpet+renovering bör bli och känner sedan hur mycket vi är villiga att ge för det huset. Tydligen är detta en dålig taktik eftersom vi blir ombudade. Känns trist för vi har ju råd att lägga mer men känner att huset inte är värt det (vilket det tydligen är om man ser till marknadsvärdet).

Är enda sättet att köpa hus att skita i hur mycket det är värt och lägga maxbud varje gång?


Förlåt för bittert inlägg, men nu känns det som att vi aldrig kommer köpa hus

Vi har varit i samma läge och jag var väldigt bestämd med att vi INTE skulle dras med i hetsen och "betala det marknaden anser att det är värt" utan tänka själv och inte passera gränsen för vad huset är värt för OSS. Om vi hade betalat mer än vi tänkt oss för ett hus vi inte gillat 100% tror jag vi hade blivit väldigt bittra. Jag tror tvärtom inte att de som budar som galningar alltid har koll, har läst besiktningsprotokoll, planerat för renovering, amortering och höga räntor, utan vissa maxar definitivt lånen och litar på att priserna kommer fortsätta upp.

För oss slutade med att vi köpte tomt och byggde eget hus. Det blev dyrare än vissa hus vi tittat på förut men nu är huset exakt där vi ville bo och är exakt som vi ville ha det :) då är vi beredda att lägga mer pengar och ha några tuffa år med hård amortering. För OSS är det här huset värt pengarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 141
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
12 619
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 534
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp