Hur vinner man budgivningen?/Vad är ett hus värt?

Vi har hittat hus vi gillat och trivts vid men inget vi känt "Detta MÅSTE vi ha." Så absolut att det blir att vi kan lägga mer då

Mitt tips är att fortsätta leta tills ni hittar det där WOW-huset.

Jag och mitt ex letade i 8 år innan vi hittade rätt. Det var det helt klart värt även om vi levde trångt under tiden. Vi bodde i en 1½ på 42 kvm med schäfer och tre katter.
 
Vi köpte vårat hus privat, annars hade vi aldrig haft råd med det. Ett hus två hus bort gick för över en miljon mer än vårat. :)
 
Något som säljs är värt det någon vill betala men jag hade aldrig satt mig i situationen att jag har mer lån än vad jag är bekväm med. Jag vill inte ha lån som är så höga att de är helt orimliga att någonsin kunna betala tillbaka. Vi hade ett maxtak, en månadskostnad vi kände att vi kunde leva med och letade utefter den nivån. Vi letade i drygt fyra år innan vi hittade hem och jag är glad att vi inte rusade iväg som så många gör. Vi vill ha utrymme att göra annat än att bara bo även om räntan far iväg till 10%.
Vi hade turen att hitta vårt ställe genom gemensamma bekanta. Vårt ställe var inte ute på marknaden hos mäklare utan vi köpte privat. När man köper privat behöver en värderingsman värdera huset och hen värderade huset till drygt det dubbla mot vad vi betalade för det.
 
Vi köpte våran gård genom ett förhandsbud efter att ha varit på visning. På den tiden skenade inte priserna så, vår gård lågt ganska lågt i pris jämfört med gårdar i omgivningen. Vi la ett lite högre bud som vi tyckte var rimligt och nämnde även att vi hade allt klart med banken - så de kunde få en snabb och smidig affär och säljarna valde att ta vårt bud - även om det fanns fler som var intresserade.
 
Ett hus/bil/häst är värt det köparen betalar. Sen vad man själv anser om det är rätt orelevant.
Vi letade hus för 8 år sen, tyckte då att alla var dyra. Då steg priset kanske från 1,5miljoner till 1,8 miljoner. Lite skillnad mot idag. Man tycker alltid hus är dyra. Jag tror inte priserna sjunker om inte räntorna sticker upp väldigt mycket.
 
Svar till alla:
Jag tror absolut att vi har fel inställning med tanke på att vi inte vill lägga vad ett hus är värt enligt vad den stora marknaden tycker. Vi letar i ett stort område (ca 5×5 mil, säkert mer) och har inte möjlighet att expandera området mer. Vi är villiga att lägga mer för ett hus närmare centrum än ett ute på vischan.

Det som känns motigt just nu och frågan är om man just nu bör vänta med husköp eller inte. Det känns av olika anledningar viktigt att ha hus på gång inom ett år...

Saken är den att vi räknar i vårt husköp med att räntan ska stiga med 5%, vi räknar på renovering (då sånt man MÅSTE göra som avlopp, tak och dränering t.ex.) och vi vill lägga hela kontantinsatsen och runtavgifter direkt utan topplån. Vi får se över våra prioriteringar helt enkelt
Att räntan skulle stiga till 5% inom närmaste tiden ser jag inte som särskilt troligt alls.
Vår bank ligger på drygt 3% på 10-årsräntan. Då får man ta med i beräkningen att bankerna räknar med att tjäna på affären och att de inte tänker skänka bort pengarna under tio år.
Historiskt sett har det alltid varit billigare i längden med rörlig ränta.
Personligen skulle jag aldrig ha något annat än rörlig ränta. Däremot ser jag till att amortera ordentligt istället, men att betala ränta i onödan....nja....helst inte. Jag sparar istället på flera olika fondkonton så jag har en buffert för ökade omkostnader.
Sen har jag den stora turen att vi köpte billigt och att värdet fördubblats på dom 8 år vi bott här, så våra lånekostnader är extremt låga.

Jag tror inte heller att huspriserna kommer minska. I alla fall inte i storstadsregionerna. Som jag har märkt ökar det varje år och de hus som ökar mest i % är bostäder under 3 miljoner.
Att vänta på bättre tider tror jag personligen är en dålig idé om jag ska ge något som helst råd.
 
Att räntorna kan chockhöjas rätt var det är hände ju runt ´96. Det var så vi hade råd med vårat första hus. Räntan låg på 17% i några veckor eller om det var några månader vilket ju var förödande för många familjer.

Så, man ska vara beredd även på sådant.
 
Om Sverige hade varit en isolerad ö hade man kanske kunnat se tio år framåt som en stabil och händelselös period, men som jag ser det kan mycket hända i omvärlden som skulle kunna påverka räntor och ekonomi i stort.
 
Att räntan skulle stiga till 5% inom närmaste tiden ser jag inte som särskilt troligt alls.
Vår bank ligger på drygt 3% på 10-årsräntan. Då får man ta med i beräkningen att bankerna räknar med att tjäna på affären och att de inte tänker skänka bort pengarna under tio år.
Historiskt sett har det alltid varit billigare i längden med rörlig ränta.
Personligen skulle jag aldrig ha något annat än rörlig ränta. Däremot ser jag till att amortera ordentligt istället, men att betala ränta i onödan....nja....helst inte. Jag sparar istället på flera olika fondkonton så jag har en buffert för ökade omkostnader.
Sen har jag den stora turen att vi köpte billigt och att värdet fördubblats på dom 8 år vi bott här, så våra lånekostnader är extremt låga.

Jag tror inte heller att huspriserna kommer minska. I alla fall inte i storstadsregionerna. Som jag har märkt ökar det varje år och de hus som ökar mest i % är bostäder under 3 miljoner.
Att vänta på bättre tider tror jag personligen är en dålig idé om jag ska ge något som helst råd.
Vi har ett större lån och har därför valt att ha en tredjedel på 5 år, en tredjedel på 3 år och en tredjedel rörligt, eller något liknande. Så vi är väldigt okänsliga för tillfälliga höjningar. Över sikt har alltid rörligt lönar sig, absolut, men vi fegar ur lite, det erkänner jag. :) skulle vi haft allt rörligt och räntan skulle gå upp kraftigt skulle det inte bli mycket över.

Men i erat fall låter rörligt definitivt klokt!:up:
 
Att räntorna kan chockhöjas rätt var det är hände ju runt ´96. Det var så vi hade råd med vårat första hus. Räntan låg på 17% i några veckor eller om det var några månader vilket ju var förödande för många familjer.

Så, man ska vara beredd även på sådant.
Precis! Det var många som fick gå från hus och hem då och många som efter panikförsäljning satt med stora lån kvar. Att låna utan att ha marginaler för minst 10% i ränta är dumdristigt.
 
Har allt på rörligt. Men vi räknar med en högre räntebetalning än vad vi betalar idag. Mellanskillnaden mot vad vi faktiskt betalar sätts in på ett sparande för att användas när/om räntorna faktiskt blir högre. Amorterar en del också. Resonerar som så att de på banken som jobbar med att sätta räntor antagligen är sjukt mycket bättre på att förutspå räntor än vad jag är. Och de skulle aldrig sätta en (fast) ränta som banken förlorar på i förhållande till rörligt. Sen kan det ju visa sig att de får fel, men de tillfällena historiskt har ju varit väldigt få.

När vi tog vårt första bolån hade vi det som @Unafraid beskriver med uppdelat lån på olika bindningstid. Det skulle jag aldrig göra om. Visst, bankerna beskriver det fint med att man sprider riskerna osv. Men vad de också gör är att binda kunderna till sig och i princip göra det omöjligt (eller jättedyrt) att byta bank eftersom lånen aldrig löper ut samtidigt.
 
Har allt på rörligt. Men vi räknar med en högre räntebetalning än vad vi betalar idag. Mellanskillnaden mot vad vi faktiskt betalar sätts in på ett sparande för att användas när/om räntorna faktiskt blir högre. Amorterar en del också. Resonerar som så att de på banken som jobbar med att sätta räntor antagligen är sjukt mycket bättre på att förutspå räntor än vad jag är. Och de skulle aldrig sätta en (fast) ränta som banken förlorar på i förhållande till rörligt. Sen kan det ju visa sig att de får fel, men de tillfällena historiskt har ju varit väldigt få.

När vi tog vårt första bolån hade vi det som @Unafraid beskriver med uppdelat lån på olika bindningstid. Det skulle jag aldrig göra om. Visst, bankerna beskriver det fint med att man sprider riskerna osv. Men vad de också gör är att binda kunderna till sig och i princip göra det omöjligt (eller jättedyrt) att byta bank eftersom lånen aldrig löper ut samtidigt.
Det är visserligen sant, men är man nöjd med sin bank och har fått en bra " deal" på räntorna så tycker jag att det inte känns speciellt betungande att vara bunden i fem år.
 
Vi har också allt i bolånet på rörligt. Amorterar rätt så friskt för att rätt snabbt bli av med topplånet (borta nästa år) för att sen kunna amortera vidare på de stora bottendelarna. Jag ser det som den bästa pensionsförsäkringen, att betala av så mycket man kan så man kan ha ett så billigt boende som möjligt när man i framtiden (förhoppningsvis) slipper arbeta och (garanterat) får mindre pengar att röra sig med.

Sen det här vad hus är värda.... jag blev "hånad" senast igår när jag berättade vad vi gav för vårt hus till en vän :p . Vi fick prutat ner vårt hus 100.000 kr, och vi hade väl kanske kunnat få det ännu billigare om vi hade haft mer is i magen. Eller så hade säljarna sagt "nä, vi säljer inte" och så hade vi inte kunnat köpa det. Man vet ju aldrig vad som hade hänt "om bara...." Men saken är ju den, hittar man ett hus man vill ha och som passar en bra, så får man ju betala det priset som de vill ha för huset (för mig är det då givet att det är ett pris som man har råd att betala för och även överleva ekonomiskt med).


Sen kan jag hålla med om att det är rätt så horribelt dyrt med hus oftast :p ! Men sen är det ju olika för olika personer vad som är dyrt, en annan vän la ut sitt hus till försäljning igår, två som jag pratat med tyckte att det var SNORDYRT och överpris, två andra ställde sig frågande till varför det var SÅ HIMLA billigt (utgångspris 950,000).
 
Precis! Det var många som fick gå från hus och hem då och många som efter panikförsäljning satt med stora lån kvar. Att låna utan att ha marginaler för minst 10% i ränta är dumdristigt.

När jag satt och googlade villaräntor alldeles nyss så är den ju dessutom extremt låg nu och har ju inte varit så här låg någonsin tror jag.
Kollade "ända" bak till 1985 och från dess (kanske före dess också, kollade inte längre bak) så ligger ju räntorna på mellan 7-13% vilket i sin tur kan vara en varning om att dessa tider är glädjetider och vi snabbt kan hamna på de där höga räntorna i mååååånga år.
 
Vi kollade gård i nästan 5 år innan vi hittade den vi bor på nu. I slutet av femårsperioden började vi kolla lite högt satta gårdar i pris men som varit ute till salu länge, som strategi.

Vi antog att de var mer öppna för förhandling. Det var de.
 
Sen det här vad hus är värda.... jag blev "hånad" senast igår när jag berättade vad vi gav för vårt hus till en vän :p . Vi fick prutat ner vårt hus 100.000 kr, och vi hade väl kanske kunnat få det ännu billigare om vi hade haft mer is i magen. Eller så hade säljarna sagt "nä, vi säljer inte" och så hade vi inte kunnat köpa det. Man vet ju aldrig vad som hade hänt "om bara...." Men saken är ju den, hittar man ett hus man vill ha och som passar en bra, så får man ju betala det priset som de vill ha för huset (för mig är det då givet att det är ett pris som man har råd att betala för och även överleva ekonomiskt med).

Vi prutade inte ens när vi köpte vårat hus utan betalade vad köparen hade begärt i utgångspris. Det var det åtminstone en person som tyckte vi var korkade som gjorde men vi hade två anledningar. Dels var det ett riktigt bra pris ändå(vi har blivit erbjudna rejält mycket mer pengar för huset än vad vi köpte det för) och vi ville verkligen inte att det skulle bli en ny visning när vi slapp budgivning eftersom andra spekulanter föll bort. Dels skulle säljarna bo kvar i samma by och det är värt rätt mycket med bra relationer till sina grannar.

Vi har valt att binda våra lån på 5 år, vi gjorde det för ett par veckor sedan. Räntan vi fick är lägre än den lägsta snitträntan för 5-årslån som jag kan hitta hos någon bank, så det är ett bra avtal vi fått till. Det viktigaste för oss är dock att vi vet hur ekonomin ser ut de kommande åren, vi är helt enkelt den typen av personer som ser är ett värde i det. Vi amorterar dessutom relativt mycket på lånen.
 
Vi har varit i samma läge och jag var väldigt bestämd med att vi INTE skulle dras med i hetsen och "betala det marknaden anser att det är värt" utan tänka själv och inte passera gränsen för vad huset är värt för OSS. Om vi hade betalat mer än vi tänkt oss för ett hus vi inte gillat 100% tror jag vi hade blivit väldigt bittra. Jag tror tvärtom inte att de som budar som galningar alltid har koll, har läst besiktningsprotokoll, planerat för renovering, amortering och höga räntor, utan vissa maxar definitivt lånen och litar på att priserna kommer fortsätta upp.

För oss slutade med att vi köpte tomt och byggde eget hus. Det blev dyrare än vissa hus vi tittat på förut men nu är huset exakt där vi ville bo och är exakt som vi ville ha det :) då är vi beredda att lägga mer pengar och ha några tuffa år med hård amortering. För OSS är det här huset värt pengarna.
Exakt! Vi hade samma strategi:up: Vi räknade innan på vad som behövde renoveras akut, vad det skulle kosta samt vad huset var värt för OSS. Sedan spelade det ingen roll om budgivningen drog iväg, även om det sved ibland, för vi var inte beredda att betala den summan för just det huset.
Det spelar ju ingen roll egentligen om marknaden tycker att ett hus är värt x antal miljoner om inte vi tycker det. Varför ska vi då köpa det?
Vi funderade många gånger på varför folk budade så vansinnigt på vissa hus, kanske har de som sagt inte läst tillräckligt noga, har inte kunskap om vad det kostar att lägga om ett tak eller byta avlopp osv. Eller så var det helt enkelt bara gjorda av pengar;)
Huset vi till sist köpte var ett av de dyrare vi tittat på men då var det nytt, utan renoveringsbehov och vi hade ändå råd med en ganska tuff amortering på grund av låga driftskostnader, nära till jobb osv.
 
Det är visserligen sant, men är man nöjd med sin bank och har fått en bra " deal" på räntorna så tycker jag att det inte känns speciellt betungande att vara bunden i fem år.

Absolut och tycker man sig ha fått en bra deal och är säker (eller så säker man kan vara) på att bo kvar under perioden så behöver det ju inte vara fel att binda. Det är ju lite hur man är som person också.

Men det jag menade framför allt var det dåliga med olika bindningstider är om man fortsätter att binda om lånen vartefter de går ut. Då kommer det ju aldrig vara möjligt att (gratis) lösa lånen eftersom du alltid har någon del bunden. Vilket är smart för banken eftersom du blir låst till dem på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 129
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag vet inte om detta kan bli mycket till diskussion egentligen, för mycket av den avgrundsdjupa hopplöshet jag känner är just för att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
12 602
Senast: Hazel
·
Juridik & Ekonomi Sambon och jag la ett bud på ett hus till salu via mäklare. Säljaren ändrar sig och vill inte sälja huset längre. Enligt mäklaren tycker...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp