Bukefalos 28 år!

Hur visar man lojalitet?

nevidaboo

Trådstartare
Okej för att inte behöva gå in på exakta detaljer så fokus hamnar helt på Vad man gjort men det handlar om otrohet.ett grovt snedsteg o ett mindre.
Efter 4dagar så sa han orden "jag kommer försöka vara med dig,men jag vet inte om jag kan alltså.jag vet inte om jag kommer kunna lita på dig någonsin igen".
Jag inser faktiskt vidden av det jag gjort-jag har mått fruktansvärt dåligt dessa dagar,panik o ångest har löst av varandra.
Min fråga är nu;hur visar man att det inte kommer hända igen?
Jag bytte mobilnr till ett nytt hemligt för att demonstrera att nu finns ett urval av närmast behövande i min telefonbok,fb är borttaget o dessutom smårensat innan för att förhindra onödiga ev kontakter.
Nu ska man till handling också. Om det inträffade en incident som fick mig o stå på Hans sida eller säga nej till något-då är det ett tecken men han anser mig vara för lättmanipulerad av manliga könet redan.
Men annars då?
Han idag kommenterade att jag "lät konstig" på jobbet på lunchen o påminde om att detta faktiskt var mitt fel inte hans.jag ringde upp o sa att jag iaf inte hade nån medveten attityd. O han sa
"Jag tog tillbaka dig för snabbt,jag skulle väntat nå far så du iaf fick sakna mig lite,nu tar du mig för givet o kommer göra det igenom eftersom du tänker 'äh han kommer stanna'"
Jag Vet att jag gjort hemskt fel!!!!! O kommer dessutom söka terapi för det som ligger till grund för mina dåliga beslut,men vad mer kan man göra när man Verkligen vill lappa ihop det?
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Du har uppenbarligen gjort något fel, han har sagt att han vill försöka vara med dig ändå.

Om det ska lyckas måste han faktiskt inse att han inte kan slänga det du gjort i ansiktet på dig så fort något inte passar honom. Det kommer givetvis vara väldigt jobbigt länge. Ni måste ju försöka komma tillbaka till att lita på varandra igen och se till att ha en bra och balanserad kommunikation. Att ge sig in i någon form av maktspel kommer inte att lösa något.

Du säger ju att du ska gå i terapi själv, jag misstänker att det vore nog bra med parterapi också.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Ja parterapi hade inte skadat säkert-men jag vet att det vore omöjligt. Visserligen är det hela 5dagar färskt nu o jag får ha förståelse för att det kommer ta tid.men det frustrerande är att han är övertygad om att det kommer hända igen då detta hände under vår första månad.o ja jag ångrar mig enormt-så sjukt mycket o vill inte återuppleva dessa känslor jag haft.
Så min tanke var hur man kunde verkligen visa det? Mer än i handling liksom...
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Alltså, antingen så väljer man att fortsätta tillsammans och då måste din partner själv hitta ett sätt att komma över det som har hänt. Eller så gör man det inte.

Visst att du kan visa dig extra kärleksfull eller vad som men att börja styra med nummer, begränsa kontakter osv blir ju bara osunt.

Jag tänker att ni behöver sätta er ner och verkligen prata om hur ni känner kring det som hänt och varandra. Säg till din partner att du förstår att han behöver tid på sig men det hjälper ju ingen att du liksom ger efter med precis allt och förminskar dig själv.

Varför måste du byta nummer och ta bort facebook för att kunna vara trogen? Det låter ju helt sjukt.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Alltså, antingen så väljer man att fortsätta tillsammans och då måste din partner själv hitta ett sätt att komma över det som har hänt. Eller så gör man det inte.

Visst att du kan visa dig extra kärleksfull eller vad som men att börja styra med nummer, begränsa kontakter osv blir ju bara osunt.

Jag tänker att ni behöver sätta er ner och verkligen prata om hur ni känner kring det som hänt och varandra. Säg till din partner att du förstår att han behöver tid på sig men det hjälper ju ingen att du liksom ger efter med precis allt och förminskar dig själv.

Varför måste du byta nummer och ta bort facebook för att kunna vara trogen? Det låter ju helt sjukt.

Instämmer med allt, visserligen har TS gjort fel men jag får också lite för mycket kontrollvibbar av pojkvännen om det stämmer att han krävt det jag fetat i citatet.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Ja parterapi hade inte skadat säkert-men jag vet att det vore omöjligt. Visserligen är det hela 5dagar färskt nu o jag får ha förståelse för att det kommer ta tid.men det frustrerande är att han är övertygad om att det kommer hända igen då detta hände under vår första månad.o ja jag ångrar mig enormt-så sjukt mycket o vill inte återuppleva dessa känslor jag haft.
Så min tanke var hur man kunde verkligen visa det? Mer än i handling liksom...

Varför vore parterapi omöjligt?

Det verkar långt mer konstruktivt än att begränsa dina kontakter och att ha en attityd om.att du är lättled?

Har du svårt att sätta gränser för din person så låter terapi för dig mycket bra, men jag vette fasiken om det är någon mening med att lappa ihop något med någon som tycker att man är "lättledd" och man måste bevisa att man inte är otrogen.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Att ta bort Facebook, att byta mobilnummer och dessutom göra det hemligt osar verkligen tokigt och desperat på ett helt felaktigt sätt. Alltså, ärligt talat, folk knullade på sidan på den tiden det varken fanns mobiltelefoner eller Facebook, så vari din logik ligger är det nog få som förstår? Är det ditt påhitt eller sambons?

Ska ni reparera detta så får ni se till att se det för vad det är. Vad är otroheten för dig? Varför är det så hemskt? Försök att definiera vad otrohet är och försök att få riktiga ord på vad som händer. Vad innebar denna otroheten för dig? Var det förälskelse, kärlek, bekräftelse, kåthet?

Jag ser inte otrohet som det värsta som kan hända i vårt förhållande. Det finns betydligt värre saker min sambo skulle kunna göra emot mig än att vara otrogen. Otroheten är ju inte ens riktad emot den andre i förhållandet. Otrohet handlar enbart om de parterna som ligger med varandra. Det är nog ingen som ligger med någon annan för att vara elak mot sin partner...värt att tänka på.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Det är hans beslut om han kan lita på dig igen.

Det du inte ska göra är att utplåna dig själv och försöka göra dig till någon annan än den du är.

Han föll för den du är och var. Om han fortfarande vill ha samma nevidaboo så är det den personen du ska vara.

Om du totalt utplånar dig själv - kan du se dig i spegeln om mornarna?
Gillar han den underdåniga och självutplånande nevidaboo bättre?

Prata prata prata. Det skulle vara min väg framåt. Gärna med samtalsstöd.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Jag bytte mobilnr till ett nytt hemligt för att demonstrera att nu finns ett urval av närmast behövande i min telefonbok,fb är borttaget o dessutom smårensat innan för att förhindra onödiga ev kontakter.

Det där låter helt galet för mig. Om din partner anser att du är så opålitlig att du måste begränsas socialt, så kan ni ju inte leva tillsammans. Ett sådant förhållande kan man ju inte ha.

Sen förstår jag inte varför otroheten är så hemskt fruktansvärd. Vem av er tycker det? Du? Han? Båda? Och varför? På vilket sätt är just otrohet så fasansfullt?

Jag tycker att det är betydligt värre att begränsa någon socialt än att vara otrogen.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Ska försöka svara alla.
Men iaf är alla begränsningar för tillfället min egen idé,ett försök att någonstans minska den potentiella "stress" det innebär just nu att undra,den ena grejen rörde liksom fb.
Vi har bara varit tillsammans en månad-en liten månad och jag har redan lyckats!
Jag är som sagt ganska skadad på många sätt o därför kan terapi lösa många knutar.
Parterapi kommer jag föreslå om ett tag förmodligen,just nu är stämningen lite konstig o kan medge att jag gärna undviker att prata vidare i ämnet för känns som-jag tänker att jag ska behöva förklara mig igen trots att jag inte har nya svar etc.men annars är jag ju en kommunikativ person sådär.

Jo hav förstår vad ni menar med begränsningar.känns lite frustrerande att jag inte kan berätta allt detaljerat heller :)
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Ok… du har alltså varit tillsammans med en man i ca 1 månad.
På den månaden har du
a) Gjort ett stort snedsteg (Jag spekulerar: Haft sex med någon annan??)
b) Gjort ett litet snedsteg som innefattar facebook (Jag spekulerar: Haft en mer än flirtig konversation med nån?)
Du ångrar dig och vill inte göra samma sak igen, och nu undrar du hur du ska kunna övertyga din pojkvän om att han kan lita på att det inte sker igen – han är tveksam till att han kommer att kunna lita på dig, men har valt att göra ett försök.

Har jag fattat det hela rätt då?
Jag börjar genast fundera över tre olika saker när jag läser ditt inlägg.

Den första biten jag funderar över är hur DU själv ser på ditt beteende och dina ”chanser” att i framtiden vara trogen.
Rent historiskt sett, hur brukar du reagera och agera? Söker du mycket bekräftelse? Söker du bekräftelse genom uppskattning från män? Är det viktigt för dig att vara trogen? Osv…
Missförstå mig rätt här – av det du skriver kan jag självklart inte veta nått om dig… men kanske kan dessa saker vara nått att fundera över?

Den andra biten jag funderar över är hans attityd och reaktion…
han anser mig vara för lättmanipulerad av manliga könet redan
Han idag kommenterade att jag "lät konstig" på jobbet på lunchen o påminde om att detta faktiskt var mitt fel inte hans.
men det frustrerande är att han är övertygad om att det kommer hända igen då detta hände under vår första månad.

Allt det här låter i mina öron helt koko!
Vad i hela fridens namn menar han med en sån sak som att du är för ”lättmanipulerad” av det ”manliga könet”?
På vilket sätt blir du manipulerad?
Vill han försöka igen, eller vill han inte? Vad har HAN sagt i frågan? Hur har hans sagt att han vill att NI ska agera för att komma vidare?

Så här kommer då den tredje delen i mina funderingar, och det är väl en allmän reflektion över situationen så som jag uppfattar den.

OM ni nu bestämmer er för att försöka gå vidare så måste ni faktiskt göra just det – GÅ VIDARE!
Det är INTE ok att han håller på och ältar och ältar och försöker skuldbelägga och dra upp det som hänt i tid och otid.
Sen är det självklart så att det kommer att ta tid att bygga upp ett förtroende igen (om det ens går) – och under den tiden får du stå ut med att vara helt öppen och ärlig och väldigt transparant med vad du gör och inte gör, det tror jag är oundvikligt.
Men det betyder INTE att du ska begränsa dig och börja undvika att prata och umgås med manliga vänner och bekanta (eller andra vänner och bekanta heller för den delen), men han kanske har ett behov av att veta vem du talat med osv. Men det får INTE resultera i att han (eller du själv) begränsar ditt umgänge eller ditt liv!!!

Sätt er ner och diskutera igenom det här EN GÅNG TILL för att verkligen bena ut om ni båda vill försöka fortsätta.
OM ni båda vill fortsätta så måste ni nog komma fram till HUR ni ska göra… vilka ”regler” ska gälla för er båda, vilka ”regler” gäller i ert förhållande (för det är ju olika i alla förhållande).
Jag skulle i ditt läge tex kräva att han slutar att dra upp det som hänt i tid och otid.
Ja, självklart skulle jag vara ok med att prata om det som hänt, och diskutera hur han känt sig, förklarat varför det blev som det blev osv… men INTE att han kastar det tillbaka i mitt ansikte i ett ”vanligt gräl”, eller i en diskussion om ”hur jag LÅTER på lunchen”.
Samtidigt som jag skulle vara helt ok med att berätta för honom vilka personer jag träffat på jobbet, vilka personer som varit på träningen osv. (så länge han inte har synpunkter på vilka). Jag skulle vara ok med att han ringer o kollar vad jag gör (så länge han inte har synpunkter på vad jag gör) osv. Jag skulle gärna presentera honom för mina manliga bekanta osv..

Och du – det finns inget mirakelfix som du kan göra så att han ”vet” att han kan lita på dig igen – det enda som kan visa det är tiden…
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Men iaf är alla begränsningar för tillfället min egen idé,ett försök att någonstans minska den potentiella "stress" det innebär just nu att undra,den ena grejen rörde liksom fb.

Om jag hade varit din partner, hade jag inte blivit det minsta lugnad av de där begränsningarna. Om de är din idé, ser jag dem snarast som ett sätt att ge honom rätt i att du är "lättmanipulerad" eller "lättledd" eller vad det nu var.

Dessutom finns det ju alltid sätt att gå förbi sådana begränsningar om det är vad man vill.

Om man redan efter en månad tillsammans börjar fundera på parterapi, skulle jag helt enkelt ge upp. Det får vara någon måtta.
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Jag har inte samma milda syn på otrohet som några andra som svarat dig. Ändå har jag själv varit otrogen i ett tidigare förhållande och även blivit drabbad av det. Många eller de flesta går nog in i ett förhållande med tro att det ska vara monogamt. Har man inte den synen så måste man ju ändå vara öppen med det. Många verkar vinka bort problemet med otrohet, men skulle ändå aldrig säga det till sin partner. Varför kan man fråga sig om det ändå inte är "så farligt". Jag tycker att otrohet är att inte respektera sin partner, dessutom kan det såpa och skada den partnern oerhört. Framförallt så är det bara för sitt eget ego. Vilket absolut inte behöver vara fel, men få får man räkna med konsekvenser också.
Om han bara har vetat det i några dagar, så tycker jag det är konstigt om han inte har behov att bearbeta och älta. Som jag läst i en annan tråd i ett annat sammanhang(uppbrott): "Han har ju vetat länge, men du bara några dagar. Du måste få lov att bearbeta och att det måste få ta tid..."
Ser faktiskt ingen skillnad i ett otrohetsfall..

Misstag kan vi alla göra. Sedan om man ångrar sig eller ej och är beredd att stå för vad man gjort och att det faktiskt tar tid innan tilliten är åter, så kommer den nog så småningom! Men ångrar man sig inne, eller tycker den "drabbade" är konstig som reagerar, ja då upplever nog den drabbade att hen inte är värd någonting för den otrogne, för denne struntar ju få helt i den drabbades känslor och beter sig egoistiskt ännu en gång för att den otrogne inte är beredd att stå för sina egna handlingar. Sedan ska man ju inte som skyldig ställa upp på vad som helst, men lite förståelse för dåligt humör och ett tags ältande är väl en liten kostnad om man vill fortsätta efter sitt snedsteg?
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Om han bara har vetat det i några dagar, så tycker jag det är konstigt om han inte har behov att bearbeta och älta.

Just den detaljen håller jag med dig om. Om man blir rejält omskakad av något, så är det nog väldigt vanligt att man går och tänker på det ur olika aspekter under längre tid än några dagar. Med lite tur kan det ju komma konstruktiva samtal ur sådant, som inte kommer om man lägger på locket och fattar ett beslut att "sluta älta".

Sen hade jag inte lagt det arbetet på en relation som var så ny, utan snarare sett även veckorna med den här partnern som en mer tillfällig affär.

Att begränsa sig själv/varandra socialt och att försöka "visa lojalitet", är dock inget jag ser som framkomliga vägar i detta. Ska de vara ihop behöver de ju mötas, inte "visa sig pålitliga".
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Jag undrar också vad "otrohet" i det här fallet innebär. För många betyder det att man haft sex med någon annan, men det är inte säkert att det är tolkningen.

En av mina vänner t.ex. definierar otrohet som om hans fru ljuger/smyger för honom och går ut på middag med någon som hon inte enbart har vänskapliga intentioner med. Dvs om middagen är romantisk. Jag ska tillägga att denna person är öppensinnad och inte det minsta svartsjukt lagd.

En annan av mina vänner har haft en flickvän som inte velat att de umgicks med tjejkompisar på tu man hand, och skulle han göra det (umgås med mig t.ex.) så skulle hon se det som ett stort snedsteg.

Om det är något i stil med det första du har gjort, att du har varit romantisk eller intim med någon annan - på ett sätt som egentligen bara hör hemma i en relation, kanske är det då läge att fundera över vilken syn du har på relationer och om du verkligen trivs i den du har. Jag har ingen aning, men jag känner personer som ganska tidigt i en relation berättar att de inte är monogama. Och bygger hela relationen kring det. Eller fundera på om det är mannen med stort M du träffat, eller om det bara är lite sällskap.

Om det är något i stil med det andra exemplet ovan, så tycker jag du ska fundera över om din respektive har ett sunt sätt att se på din roll i hans liv. Om han får dig att begränsa dig (och du kanske tycker det är helt ok och inte ifrågasätter det pga tidigare erfarenheter från relationer) så måste du sätta ned foten, säga stopp och gå vidare. Det kanske är så att du faktiskt inte gjort något fel, utan han har tolkat oskyldiga handlingar som svek.

Oavsett så hoppas jag det löser sig för dig! Lycka till!
 
Sv: Hur visar man lojalitet?

Om man redan efter en månad tillsammans börjar fundera på parterapi, skulle jag helt enkelt ge upp. Det får vara någon måtta.

Detta var precis min tanke också. Ett förhållande ska vara värt besväret... och efter bara någon månad ska det fortfarande vara galet kul!

Ett så kort förhållande är dessutom "lätt" att avsluta helt praktiskt. Inga gemensamma saker, barn, djur och inget gemensamt boende (kan man nästan förmoda).
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 208
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 772
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 056
Senast: Trott
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 884
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp